• Anonym (Turkisk matta)

    Mattbedragare -- vad göra?

    För några år sedan köpte jag en matta från Turkiet via nätet. Försäljningen var inte på något sätt skum, och jag fick min fina matta till ett bra pris. Idag ringde en man (pratade bara engelska) som sa att jag köpt en matta av honom för ett tag sedan, och att han och hans fru var i Stockholm för att leverera flera mattor. De hade utsätt tio tidigare köpare som vinnare av en silkesmatta, en av dessa vinnare var jag, och mannen sa att han kan leverera mattan till mig imorgon. Han visste vad jag heter och var jag bor. Jag tyckte det lät lite bra för att vara sant, men eftersom han verkade ha så mycket uppgifter så sa jag att det var ok att han ringer innan han dyker upp. För att vara säker på att det inte var något skumt så mailade jag mattaffären jag köpt mattan ifrån, och de visste inte vad jag pratade om. Försäljaren sa att han aldrig varit i Sverige och att han tyvärr inte gav några gratis mattor till någon.

    Jag har ringt polisen, men de sa att det inte finns så mycket att göra. Ringer mannen imorgon ska jag avvisa honom vänligt. Nu är jag ändå orolig! Vill inte att han ska ringa och vet inte vad jag ska säga. Tänk om han blir hotfull?

    Jag har läst om mattbedragare, men de verkar bara gå på äldre människor (jag är under 30 år...).

    Någon som har tips på hur jag ska agera eller har råkat ut för något liknande?

    Tacksam för snabbt svar...han ska ringa imorgon på morgonen. Åh nej...

  • Svar på tråden Mattbedragare -- vad göra?
  • Anonym (Turkisk matta)
    Frontline skrev 2014-07-23 23:47:14 följande:

    Svara inte då hur svårt ska det vara?


    Vilket otrevligt svar från dig.

    Enligt polisen skulle jag svara, annars skulle de fortsätta ringa.
  • Frontline
    Anonym (Turkisk matta) skrev 2014-07-24 00:02:41 följande:
    Vilket otrevligt svar från dig.

    Enligt polisen skulle jag svara, annars skulle de fortsätta ringa.
    Är väl inget otrevligt svar, man väljer ju själv vad man vill svara på och jag svarar aldrig på okända nummer.
    Vill dom något viktigt får dom skicka ett brev annars skiter jag i dessa samtal...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
Svar på tråden Mattbedragare -- vad göra?