• Anonym (Wonde­ring)
    Äldre 24 Jul 00:09
    1499 visningar
    17 svar
    17
    1499

    Grannens barn????

    Hur gör man som förälder nu? Grannbarnet har lekt med vårt barn i kanske 3 veckor. Det är en ny bekantskap men de går på samma dagis.

    Problemet är att det idag framkom från vårt barn att kompisen juckat och velat leka omvända könsroller som innehåller nakenhet. Pratade med vårt barn om det idag när jag och maken förstod att ngt var fel.....Vi har sagt att kompisen inte ska vara här och leka mer. 

    Det jag undrar är om barn i 5-6 års ålder verkligen leker så avancerade lekar?? Har 3 större barn som aldrig gjort så under småbarnstiden vad jag vet om i alla fall.

  • Svar på tråden Grannens barn????
  • Äldre 24 Jul 00:13
    #1

    Omvända könsroller som innebär nakenhet? Heh?

    Att banna kompisen från ert hem tycker jag är lite väl förhastat, håll koll på dem under en period istället och be ert barn säga till er ifall kompisen gör något så att ni kan prata om det.

    Att vara nyfiken och undersöka varandras kroppar och så är väl i alla fall vanligt i den åldern. Men då skall ju båda vara med på det.

  • Anonym (Wonde­ring) Trådstartaren
    Äldre 24 Jul 00:18
    #2

    Detta har skett hemma hos kompisen när mamman var hemma. Vårt barn säger att kompisens mamma skrek och var arg när hon upptäckte leken men kompisen fortsatte sedan ändå. Undrar lie varför hon inte om och berättade detta? Det hade jag gjort om mitt barn gått över gränsen. Enklare med kommunikation men den mamman undviker kontakt med mig.

  • Anonym (Wonde­ring) Trådstartaren
    Äldre 24 Jul 09:39
    #3

    Ingen annan som har erfarenhet av detta?

  • Anonym (dagis­)
    Äldre 24 Jul 11:02
    #4

    Vi lekte ganska avancerat från ålder 5 ungefär. Detta gällde alla på förskolan som gick där då.
    Men det var ju inte sex på riktigt, mer härmande.

    Förstår inte riktigt vad du menar att de gjorde omvänt?

    Det allra värsta var när mammorna fick veta, jag minns fortfarande hur förödmjukande det var, så tagga ner lite. Var det inget tvång med, kan det vara normalt.

  • Äldre 24 Jul 11:21
    #5

    Ja barn i 5-6 års åldern brukar vara väldigt nyfikna på varandras kroppar. Det är vanligt med sexlekar i den åldern men det blir ju oskyldigt. Jag har egen erfarenhet av detta från när jag var lite. Märkte dock inget när sonen var lite så där vet jag inte.

    Jag tror din son blev mer orolig av mammans reaktion än av händelsen i sej. Det viktiga är att båda är med på det.

    Jag fattar inte heller vad du menar med omvända könsroller.

    Om barnet vill prata om det så är det viktigt att du lugnar ner dig och inte gör så stor sak av det.

  • Anonym (vi)
    Äldre 24 Jul 11:25
    #6

    Vi har förbjudit lek med en grannflicka i samma ålder här hemma. Hon och hennes familj är helt enkelt inga vi vill ha något att göra med.

  • Anonym (Bara barn, men...­)
    Äldre 24 Jul 11:28
    #7

    Jag hade en vän när jag var liten och gick på dagis(hette det då), ca 5-6 års åldern som ville onanera och ta på mig. Tjej på tjej då. Hon var extremt utåt med sånt redan i den åldern, fast det var något som var fel på henne. Det förstod jag redan då, så jag undvek henne.

  • Anonym (dagis­)
    Äldre 24 Jul 11:47
    #8
    Anonym (Bara barn, men...) skrev 2014-07-24 11:28:42 följande:

    Jag hade en vän när jag var liten och gick på dagis(hette det då), ca 5-6 års åldern som ville onanera och ta på mig. Tjej på tjej då. Hon var extremt utåt med sånt redan i den åldern, fast det var något som var fel på henne. Det förstod jag redan då, så jag undvek henne.


    Den tjej som gjorde så med mig gifte sig senare med en tjej.
    Är man däremot så att barn sätter andra barn i övergreppssituation och det är mot deras vilja, då tror jag det kan ligga vuxna övergrepp bakom. 

    Blir alltid misstänksam på såna här trådar, att det kanske är pedofiltrådar. 
  • Anonym (dagis­)
    Äldre 24 Jul 11:48
    #9

    Blev lite grammatiskt fel där. Hoppas det går att förstå inlägget ändå :)

  • Äldre 24 Jul 15:27
    #10
    Anonym (Wondering) skrev 2014-07-24 00:18:34 följande:

    Detta har skett hemma hos kompisen när mamman var hemma. Vårt barn säger att kompisens mamma skrek och var arg när hon upptäckte leken men kompisen fortsatte sedan ändå. Undrar lie varför hon inte om och berättade detta? Det hade jag gjort om mitt barn gått över gränsen. Enklare med kommunikation men den mamman undviker kontakt med mig.


    Det hände när ert barn var hemma hos kompisen så därför skall ni banna kompisen från ert hem? Inte bättre att låta dem leka, men där/när du kan hålla koll på dem?

    Mamman berättade kanske inte eftersom många tycker att sådant är jobbigt att hantera, det faktum att hon blev arg tycker jag antyder att hon nog inte visste hur hon skulle bemöta det. Sedan så kan det också vara så att hon nöjer sig med att prata med sitt barn om det, men känner inte något behov av att sprida informationen till er eftersom det ju trots allt dels är vanligt att barn i den åldern är nyfikna och dels är lekar som pågår "i hemlighet" så barn som blir påkomna tycker att det är jättepinsamt och då blir det ännu mer pinsamt ju fler vuxna som får veta.

    Nu vet vi inte exakt vad som hände. Även om vissa saker är normala för barn i den åldern så finns det ju även barn som blir sexuellt utnyttjade och vars lekar sedan går över gränsen för vad som är okej. Men samtidigt så är ju inte det barnets fel och jag tycker fortfarande inte att förbjuda ert barn från att leka med det andra barnet är en bra idé.
  • Anonym (Wonde­ring) Trådstartaren
    Äldre 24 Jul 21:05
    #11
    Anonym (dagis) skrev 2014-07-24 11:47:20 följande:
    Den tjej som gjorde så med mig gifte sig senare med en tjej.
    Är man däremot så att barn sätter andra barn i övergreppssituation och det är mot deras vilja, då tror jag det kan ligga vuxna övergrepp bakom. 

    Blir alltid misstänksam på såna här trådar, att det kanske är pedofiltrådar. 
    Jag är en vanlig mamma och ingen pedofil. Om det hjälper kan jag annars gå ut med mitt nick senare.

    Jag har pratat lugnt om detta med vårt barn,ingen överdriven oro inför barnet. Men det han berättade var lite åt hållet med tvång och det kändes inte alls bra. 

    Med omvända könsroller så förstår jag att det är svårt att hänga med på vad jag menar. Ska skriva vad vår son sa.

    Kompisen (en pojk) sa att han ville vara som en tjej med rumphålet och att min son skulle vara killen.....Vår pojk var inte alls med på den leken och ville gå hem men kompisen tjatade om att fortsätta. Mer än så får jag inte ur vår pojke så jag vet inte hur långt det gick sen.
  • Anonym (Wonde­ring) Trådstartaren
    Äldre 24 Jul 21:06
    #12
    Anonym (vi) skrev 2014-07-24 11:25:26 följande:

    Vi har förbjudit lek med en grannflicka i samma ålder här hemma. Hon och hennes familj är helt enkelt inga vi vill ha något att göra med.


    Vad har ditt inlägg med detta att göra? Kan du utveckla ditt svar lite?
  • Anonym (dagis­)
    Äldre 24 Jul 21:11
    #13
    Anonym (Wondering) skrev 2014-07-24 21:05:14 följande:
    Jag är en vanlig mamma och ingen pedofil. Om det hjälper kan jag annars gå ut med mitt nick senare.

    Jag har pratat lugnt om detta med vårt barn,ingen överdriven oro inför barnet. Men det han berättade var lite åt hållet med tvång och det kändes inte alls bra. 

    Med omvända könsroller så förstår jag att det är svårt att hänga med på vad jag menar. Ska skriva vad vår son sa.

    Kompisen (en pojk) sa att han ville vara som en tjej med rumphålet och att min son skulle vara killen.....Vår pojk var inte alls med på den leken och ville gå hem men kompisen tjatade om att fortsätta. Mer än så får jag inte ur vår pojke så jag vet inte hur långt det gick sen.
    DET låter däremot inte alls bra.
  • Anonym (dagis­)
    Äldre 24 Jul 21:11
    #14

    Menar att det låter lite som övergrepp har förekommit hos den pojken. 

  • Äldre 24 Jul 21:21
    #15
    Anonym (dagis) skrev 2014-07-24 21:11:54 följande:

    Menar att det låter lite som övergrepp har förekommit hos den pojken. 


    Jag vet att kompisen har en äldre storebror som inte är Guds bästa barn direkt. Han passar sin lillebror helger och kvällar när mamman jobbar. Kan ju vara så att storebror tittar på p-film kanske när mamman inte är hemma? En ren gissning från min sida. Men det känns verkligen inte bra....:(

    Går ut med mitt nick istället så ingen tror att jag är en peddo....
    Egentligen ser jag ut som Modesty Blaise.........................................
  • Anonym (dagis­)
    Äldre 24 Jul 22:29
    #16

    Förlåt, men man blir lite skadad. Sng pedofiler. Jag tror inte barn kommer på just detta utan att yttre påverkan skett, nej. Det låter för grovt. Vet inte hur du går vidare. Jag hade kanske snällt och försiktigt försökt prata med mamman. Kan ju bero på brodern och porr, men jag undrar...

  • Äldre 25 Jul 16:49
    #17

    Jag håller med om att det låter lite väl grovt. Det betyder ju inte att pojken utsatts för något fysiskt, utan det kan ju vara så att han sett på porrfilm med sin storebror eller så. Men det låter helt klart som något som bör undersökas. Prata med hans mamma.

Svar på tråden Grannens barn????