• finnsinte

    hur lär jag mig

    Hejsan! jag har problem med att klara av mina månaderna.
    jag vet inte riktigt vad jag gör för fel, varje månade de 2 sista veckorna har jag högst 200kr kvar om jag har tur. 

    jag får typ 6-7tusen imånade för att jag pluggare det lever jag på mina räkningar är huran på lägenheten,tv,mobil,och mat det är sakerna jag måste betala varje månad. 

    min hyra på lägenheten är 1500kr
    min mobil räkning hoppar upp och ner denna månad låg den runt 1700kr tror ja det va
    och min tv räkning ligger runt 300kr
    och mat lägger jag kanske något mella 1500kr -2000kr
    sen röker jag ochså. och jag brukar ha ett paket minst 2-3 dagar kan ha det längre ibland.

    och jag får mina pengar 18onde -19onde varje månad och det jag har kvar nu är något mellan 700kr - 800kr. jag fattar inte vad jag gör av mina pengar . det är typ som om dom bara försvinner upp i rök..

    någon som har ett tips till mig ?

  • Svar på tråden hur lär jag mig
  • rere88

    Ja eftersom du röker kan man ju säga att de går upp i rök ^_^

    Varför så dyr mobilräkning?!

    Se över ditt abonnemang och lägg om det så du får en billigare månadskostnad. Min ligger på runt 500varje månad se jag kollade över mitt abonnemang somm också kunde hoppa upp o ner.

    Spara alla kvitton en månad framöver och gå igenom din livsstil. Kanske du lägger pengar på något onödigt utan o tänka på det ?

  • finnsinte
    rere88 skrev 2014-07-24 04:15:09 följande:

    Ja eftersom du röker kan man ju säga att de går upp i rök ^_^

    Varför så dyr mobilräkning?!

    Se över ditt abonnemang och lägg om det så du får en billigare månadskostnad. Min ligger på runt 500varje månad se jag kollade över mitt abonnemang somm också kunde hoppa upp o ner.

    Spara alla kvitton en månad framöver och gå igenom din livsstil. Kanske du lägger pengar på något onödigt utan o tänka på det ?


    ja det kan man säga.
    ja har det billigaste jag kan ha på mitt abonnomang. minipaketet eller va det heter, det är nog på grund av att min surmängde är för liten och att jag överstiger den. nog därför jag har så dyr mobilräkning. 

    bra ide tackar ska börja speara alla kvitton från och med nu
  • Lappjess

    Ta ut alla pengar som är kvar när räkningarna är betalda. Dela upp pengarna i 4 lika stora delar och lägg i lika många kuvert. Då har du ett kuver per vecka att leva på tills du får pengar igen. Då ser du rätt fort vad du kan handla och inte, det är ett mycket bra sätt att lära sig att prioritera på.

  • E M A

    Hjälp vilken otroligt dyr mobilräkning!! För genast nåt åt den direkt! Du borde ju lätt kunna komma ner på ca 500kr. Och sen, rökningen skulle jag verkligen försöka sluta med, av flera anledningar...

  • Zoja
    finnsinte skrev 2014-07-24 04:36:16 följande:
    ja det kan man säga.
    ja har det billigaste jag kan ha på mitt abonnomang. minipaketet eller va det heter, det är nog på grund av att min surmängde är för liten och att jag överstiger den. nog därför jag har så dyr mobilräkning. 

    bra ide tackar ska börja speara alla kvitton från och med nu
    Byt mobilabonnemang då för sjutton! Eller välj kontantkort.Det finns flera abonnemang under 500 i månaden som har 3GB surf, det borde du kunna klara dig på.

    Och sluta rök. Det försvinner flera hundralappar på det i månaden.
  • rere88
    finnsinte skrev 2014-07-24 04:36:16 följande:

    ja det kan man säga.

    ja har det billigaste jag kan ha på mitt abonnomang. minipaketet eller va det heter, det är nog på grund av att min surmängde är för liten och att jag överstiger den. nog därför jag har så dyr mobilräkning. 

    bra ide tackar ska börja speara alla kvitton från och med nu


    Vad har du för abonnemang som inte går att ändra??

    Jag jar telenor och betalar 300 för själva abonnemanget, 50:- för försäkring, 50:- för obegränsat med surf.
  • Gizmo

    Håller med alla andra, byt mobilabonnemang! TV avgiften verkar dyr den med, är det med filmkanaler som det kostar 300:- ?

  • Zadre

    ...mobilräkning på 1700 Hur lyckas man?
    Min ligger på max 500 i månaden, med gratis SMS, samtal och 2 gig surf (betalar också av mobilen så räkningen hade kunna bli ännu billigare om jag betalat den kontant). Gå till närmaste mobilaffär och hör om du kan få ett bättre abonnemang.

    TVn undrar jag också. Är det TV-avgiften det handlar om eller nåt TV-abonnemang? Behöver du en TV egentligen? Om du gör dej av med den så kan du titta på film på datorn.

    Vad gäller rökandet så säger jag bara att varje gång du tänder en cigg så eldar du upp pengar och det enda du får ut av det är en långsam förgiftning...

    Matkassan tycker jag verkar rimlig. Men om du inte redan gör det så kan du spara pengar genom att köpa storpack av torrvaror. Kolla extrapriser osv. Handla mycket och sällan hellre än lite och ofta. Det senare blir oftast dyrare.

  • sportpappa

    Om du räknar ihop det du känner till:
    1500+1700+300+2000=5500 kr exkl. rökning
    Jag har dålig koll på vad cigaretter kostar nu för tiden. 45kr/paket? Om du röker 10-15 paket per månad för 45 kr/paket så kostar det 450-675 kr
    Lite avrundat så blir det 6000 kr.
    Du vet ju ganska bra var dina pengar tar vägen eftersom du faktiskt redan räknat upp allt. Det tillkommer säkert några småutgifter som du inte tänkt på och då har du bränt alla dina pengar.

    Du bränner pengarna på rökning och mobilen. TV-kostnaden är också lite suspekt hög.

    Om du surfar mycket hemma, t.ex TV via internet, filmer etc. så skulle du nog kunna spara en del på att skaffa ett fast bredband och även byta mobilabonnemang.

  • justtt

    Jävlar vilken mobilräkning! Jag har kontantkort, tankar med 50 kronor räcker i 3 månader...Så du kan kanske se över den, sen kan du dra ner på rökning och kanske lite på maten samt om du inte tittar så mycket på tv så kan du sälja tv så slipper du avgifterna.

  • dfuoih

    Sälj mobilen och tvn. Avsluta abonnemangen om det går eller försök överlåta dem. Sluta röka.
    Klart.

  • Limaliie
    justtt skrev 2014-07-25 07:21:31 följande:

    Jävlar vilken mobilräkning! Jag har kontantkort, tankar med 50 kronor räcker i 3 månader...Så du kan kanske se över den, sen kan du dra ner på rökning och kanske lite på maten samt om du inte tittar så mycket på tv så kan du sälja tv så slipper du avgifterna.


    Fast 50 kr för 3 månader är extremt lite likväl som ts räkning är extrem åt andra hållet
  • justtt
    Limaliie skrev 2014-07-25 12:41:26 följande:
    Fast 50 kr för 3 månader är extremt lite likväl som ts räkning är extrem åt andra hållet
    Ja jo, men ringer man inte så mycket så blir det så :) Gillar mejla istället, det är gratis! ;)
  • Chrysabelle
    justtt skrev 2014-07-25 13:35:46 följande:
    Ja jo, men ringer man inte så mycket så blir det så :) Gillar mejla istället, det är gratis! ;)
    Inte om man gör det från telefonen.
  • Limaliie
    justtt skrev 2014-07-25 13:35:46 följande:
    Ja jo, men ringer man inte så mycket så blir det så :) Gillar mejla istället, det är gratis! ;)
    Annars finns ju skype, super. Då både kan man se personen (om man har kamera) och prata samtidigt hur länge som helst utan kostnad.  (ja internetkostnaden men den har vi ju ändå)
  • justtt
    Chrysabelle skrev 2014-07-25 14:22:05 följande:
    Inte om man gör det från telefonen.
    Går inte att mejla från min telefon, har en vanlig knapptelefon utan internet :D så mejlar genom datorn på jobbet eller hemma = gratis :D
Svar på tråden hur lär jag mig