• Anonym (Kaffedraken)

    Universitet, språk, ligger på för hög nivå?

    jag har en fråga inför universitetet... Vill läsa ämneslärare med ingång tyska och där måste man ha gått steg 3 på gymnasiet för att komma in. Jag är uppväxt med en tysk förälder och pratar flytande och har betyg i det upp till och med steg 5 på svenskt gymnasium, kan det bli ett problem?

    Första året läser man bara tyska, så jag undrar om det brukar finnas någon möjlighet att bara "tenta av" kurserna? Eller får jag "vara med" på lektionerna i exempelvis muntlig kommunikation även fast jag redan pratar flytande och vissa av de andra "bara" är på steg 3 där språket fortfarande är ganska basic och många har problem att prata med flyt. 

    Lite hjälp och tips vore ovärderligt!

  • Svar på tråden Universitet, språk, ligger på för hög nivå?
  • Anonym (Kaffedraken)

    När du läser till lärare ingår ämnesdidaktik löpande. Jag tror alltså att du skulle missa viktiga delar av hur undervisning i språk fungerar om du inte deltar.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Långt ifrån alla moment brukar ju var obligatoriska på universitetet, så du får väl själv avgöra vad du har nytta av att vara med på. Grammatikundervisning kan till exempel vara nyttigt, eftersom du måste kunna förklara hur språket är uppbyggt, trots att du själv förmodligen aldrig har behövt några grammatikregler för att lära dig tyskan. Eftersom det är så få som vill bli tysklärare (tror det var tre stycken i hela landet i år) skulle jag misstänka att du läser tyskan tillsammans med andra som inte ska bli lärare, så didaktiken är nog separat. 

    För övrigt kände jag att man förväntades kunna tyska tämligen flytande redan på första kursen på universitetet, och jag upplevde en stor nivåskillnad från steg 5 på gymnasiet.


  • Anonym (Kaffedraken)
    Felidae skrev 2014-07-24 08:37:34 följande:

    Långt ifrån alla moment brukar ju var obligatoriska på universitetet, så du får väl själv avgöra vad du har nytta av att vara med på. Grammatikundervisning kan till exempel vara nyttigt, eftersom du måste kunna förklara hur språket är uppbyggt, trots att du själv förmodligen aldrig har behövt några grammatikregler för att lära dig tyskan. Eftersom det är så få som vill bli tysklärare (tror det var tre stycken i hela landet i år) skulle jag misstänka att du läser tyskan tillsammans med andra som inte ska bli lärare, så didaktiken är nog separat. 

    För övrigt kände jag att man förväntades kunna tyska tämligen flytande redan på första kursen på universitetet, och jag upplevde en stor nivåskillnad från steg 5 på gymnasiet.


    Ja, som jag förstår det ska vi första terminen läsa 4/5 delkurser med ett par internationella linjer, administration exempelvis, så jag tror femte kursen är didaktik.

    Men tusen tack för ditt svar, nu blev jag lugnare.. det är så svårt att veta hur det fungerar när man aldrig varit där! Det bästa är så klart om jag har nytta av kurserna och det blir en utmaning för mig också, och tror precis som du att jag kommer ha nytta av grammatik och säkert mycket av litteraturdelen också.. Det var mest muntlig och skriftlig kommunikation jag tänkte att de skulle undervisa på steg 3-nivå, men skönt att höra att du upplevde nivåskillnad! 

    Är du nöjd med ditt val? Är det över lag väldigt mycket plugg? 
  • Anonym (Kaffedraken)
    eller skrev 2014-07-24 09:08:51 följande:
    Ja, som jag förstår det ska vi första terminen läsa 4/5 delkurser med ett par internationella linjer, administration exempelvis, så jag tror femte kursen är didaktik.

    Men tusen tack för ditt svar, nu blev jag lugnare.. det är så svårt att veta hur det fungerar när man aldrig varit där! Det bästa är så klart om jag har nytta av kurserna och det blir en utmaning för mig också, och tror precis som du att jag kommer ha nytta av grammatik och säkert mycket av litteraturdelen också.. Det var mest muntlig och skriftlig kommunikation jag tänkte att de skulle undervisa på steg 3-nivå, men skönt att höra att du upplevde nivåskillnad! 

    Är du nöjd med ditt val? Är det över lag väldigt mycket plugg? 
    Tyska är ett tämligen tacksamt ämne att undervisa i - det är lätt att göra innehållet intressant och de elever som väljer tyska är ofta hyfsat motiverade, så det är absolut ett jobb jag rekommenderar! Att läsa främmande språk på universitetsnivå är överlag ganska krävande, åtminstone i jämförelse med vissa andra ämnen. Enligt min erfarenhet har det krävts betydligt mer jobb av mig för varje poäng i tyska och engelska än i t ex litteraturvetenskap och sociologi. 
  • Anonym (Kaffedraken)

    Kul att du ska läsa språk på  universitetet!

    Vilken relation har du till Tyskland och det tyska språket? Är det "bara" så att du har pratat tyska med din förälder och kan tala och läsa flytande? Ha du spenderat mycket tid i tysktalande länder och har kommit kontakt med olika delar av samhället?

    En rolig grej jag märkt är saker som kanske inte är så svåra språkmässigt och antagligen ingen språklig utmaning för de som talar språket flytande, men som är en del av kulturen. När jag läste engelska på universitetsnivå i England (fast för utlandsfödda) ingick typiska skrivuppgifter som "letter of complaint", förklaringar och bakgrund till varför en gasräkning funkar som ID när man hämtar ut posten och vetenskaplig rapportskrivning. Alla dessa saker är sådana som inte alla 20-åringar med engelska som modersmål kanske kan även om de är betydligt bättre på språket, just eftersom de inte behövt skriva formella brev till NHS eller vetenskapliga rapporter.

    Samma sak gällde när jag läste franska i Frankrike, allmänbildningsdelarna tillförde sådant som även folk med en fransktalade förälder missat eftersom man som förälder kanske lyssnar på musik man gillar snarare än sådan som "alla" som är uppväxta i landet känner till.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag har inte läst tyska men har läst franska på universitet och jag kan säga att även om intagningskravet var steg 3 så var den förväntade nivån mycket högre och vi fick göra tester och nivåindelades till vissa grupper, bl.a. de muntliga litteraturseminarierna. Det fanns de som kämpade med flytet men även många som hade det som modersmål eller bott i fransktalande länder och alltså bara läste kurserna för att få den formella kompetensen på papper så att säga. Jag tror att du kommer få tillräckligt med utmaningar. Om du inte behöver kämpa för att formulera dig språkligt kan du ju istället lägga tid på att vässa dina argument och resonemang, använda idiomatiska uttryck, kända citat från andra verk etc.

Svar på tråden Universitet, språk, ligger på för hög nivå?