• Anonym (Osäker)

    Hjälp! Göra slut för att åka utomlands??

    Hur vet man att det är dags att göra slut?

    Jag har varit tillsammans med min flickvän sen vi var 17 år, och vi båda fyller 20 inom kort.
    Det senaste året har vi haft det väldigt jobbigt, hon blev deprimerad i höstas och det har bara varit mycket, vilket självklart har påverkat vårt förhållande.

    Vi är inte samma människor idag som vi var för 3 år sen, hon är inte densamma som jag blev kär i. Jag älskar henne dock fortfarande över allt annat, men ju mer jag tänker på oss och vårt förhållande ser jag bara färre och färre fördelar med att fortsätta vara ihop.

    Det går inte en vecka utan att vi bråkar, ibland inte ens en dag. Vi bor inte tillsammans, och träffas därför inte alltid efter bråk. Ibland kan det gå flera dagar, även om bråket handlade om något väldigt oviktigt.

    Jag vill ut i världen och resa, bo och jobba, helt enkelt utforska och upptäcka så mycket jag kan nu medan jag är ung. Hon är inte alls intresserad av det, utan vill bo kvar i Sverige och fortsätta studera.

    Att få leva mitt liv som jag vill är väldigt viktigt för mig, jag vill inte spendera livet i Sverige utan att veta hur livet hade kunnat bli om jag gjort som jag ville. Helst av allt hade jag tagit henne med mig, men hon vill bara inte. Ska jag ge upp en livsdröm för att hon ska få stanna i Sverige? Hon menar att om jag älskar henne så stannar jag, medan jag tycker att hon följer med om hon älskar mig.

    Ovissheten om framtiden gör att jag inte riktigt känner att vi två har en framtid tillsammans. Vi har så mycket problem i förhållandet, vi har knappt något att göra med varandra då vi inte har många gemensamma intressen, vi bråkar som sagt ständigt, vi vill helt olika saker i livet och just nu känns det bara inte bra.

    För två veckor sedan hade vi ett av våra värsta bråk hittills, och efter det har jag tänkt mer och mer på att göra slut. Men samtidigt vill jag ju inte! Jag vill flytta ihop med henne, bygga upp ett gemensamt liv och kanske få barn om ett par år. Hur vet man vad man ska välja? Jag kanske blir superlycklig med henne i Sverige, ska jag ändå kasta bort det vi har för att ta en chans och åka utomlands?

    Behöver verkligen tips och råd. Jag vill bara att allt ska bli som det brukade, men jag vet inte om det är möjligt. Dela gärna med er av egna erfarenheter!

  • Svar på tråden Hjälp! Göra slut för att åka utomlands??
  • OupaOupa

    Man vet aldrig när det är dags att göra slut, det är svårt.

    Ni verkar ha väldigt olika vision av vad ni vill med livet den närmsta tiden. Du måste värdera hur viktigt en utlandsvistelse är för dig och din framtid kontra ditt förhållande. En bra måttstock är att ställa sig frågan :
    När jag är gammal och med en fot i graven, skulle jag ångra mig om jag inte gjorde ditt och datt?

    Det kan hjälpa dig att inse hur viktigt det är för dig. Valet måste du själv göra och jag hoppas att du väljer det som är rätt för dig.

  • Anonym (Åk!!)

    ag rekommenderar alla att passa på att åka utomlands när de är unga och har möjlighet! Älskar ni verkligen varandra så klarar förhållandet av att du reser runt lite (om flickvännen inte vill följa med).

    Jag har hört flera ångra sig att de inte reste runt lite innan de skaffade barn, men jag har inte hört någon ångra att de gjorde slut på ett destruktivt förhållande och rest runt, om det var det de ville göra.

  • CissiJissi

    Usch vilken tråkig sitiation!! Angående "om du älskar mig så stannar du" känner jag spontant - meh, man kan ju älska någon hur mycket som helst och ändå lämna, det handlarju inte bara om det! Ibland fattar man beslut baserat på annat, tex kanske vet du innerst inne att detta är för viktigt för dig, eller så kanske du tror att ni inte är redo för den del av relationen ni är i nu ännu, eller att du och även hon kommer kunna ha det bättre med någon annan senare i livet etc etc. Men, såhär hade jag gjort: inte funderat i hemlighet tills jag bestämde mig och pang bom plötsligt göra slut, utan pratat med min partner och förklarat mina känslor och tankar mitt i processen. Tillsammans får man prata om vad man tror är bäst. Kanske blir det så att man ändå är överens om att avsluta förhållandet, eller kanske en kompromiss, eller kanske blir det ett fruktansvärt slut där den ena inte alls accepterar beslutet. Men prata. Det hade jag gjort. men lycka till :(

  • solskenskaka

    Enda felet ni gör i mina ögon är att försöka tvinga på er partner era egna drömmar. Det kommer alltid tillfällen då man i en relation har olika behov. Jag tycker du ska följa din dröm och åka utomlands. Om du slopar det för hennes skull är risken stor att du blir bitter längre fram. Och om ni älskar varandra och har en tillräckligt stabil och bra relation kommer den hålla fastän att ni är ifrån varandra ett tag. Kanske tom stärkas på sikt är min erfarenhet. Kanske är hon intresserad av att resa och hälsa på dig på lov etc?

    Och pallar er relation inte att ni är ifrån varandra så lär ni ju märka det och kan ta beslut om vad ni ska göra då. Varför göra slut innan du åker bara för att, det förstår iaf inte jag :)

  • BCH52

    Varför måste ni göra slut? Om inte relationen håller för några månaders/något års distansförhållande så är det kanske inte rätt i alla fall.

    Följ din dröm, se hur relationen utvecklas under tiden. Den kanske stärks, den kanske rinner ut i sanden.

  • Anonym (***)
    BCH52 skrev 2014-07-24 10:07:52 följande:

    Varför måste ni göra slut? Om inte relationen håller för några månaders/något års distansförhållande så är det kanske inte rätt i alla fall.

    Följ din dröm, se hur relationen utvecklas under tiden. Den kanske stärks, den kanske rinner ut i sanden.


  • Anonym (K)

    "om du älskar mej så stannar du" - "om du älskar mej så följer du med" 

    Nej. 

    Antingen gör ni slut, eller så provar ni distans. 

    Är ni inte ens 20 så ska ni ha en Jävla tur om era livsdrömmar visar sej matcha, men kanske behöver du bara ut och se världen lite för att sen kunna slå dej till ro - med henne eller någon annan eller ensam.

    Hon kommer dock inte "smittas" av dina drömmar och inte du av hennes heller. 
    Därför ska ni båda två uppfylla de drömmar som känns viktigast för Er, i era egna liv.

    Och så ska ni lägga av med småbarnsjiddret om att "om du älskar mej" - det funkar inte så i verkligheten. 

  • Anonym (Osäker)
    BCH52 skrev 2014-07-24 10:07:52 följande:

    Varför måste ni göra slut? Om inte relationen håller för några månaders/något års distansförhållande så är det kanske inte rätt i alla fall.

    Följ din dröm, se hur relationen utvecklas under tiden. Den kanske stärks, den kanske rinner ut i sanden.


    Det är ju just det att vår relation är väldigt ostadig i nuläget, vi har mycket problem som behöver lösas och det kommer ta tid. En flytt utomlands sen för min del kommer förstöra mycket för henne, och då kanske det är onödigt att jobba på relationen för att det sedan inte ska spela någon roll. Så det är inte enbart pga utlandsdrömmar jag funderar på att göra slut! Och långt ifrån alla klarar av distansförhållanden. Men tack, jag ska prata med henne senare idag och se vad hon tycker!
  • Anonym (Osäker)
    CissiJissi skrev 2014-07-24 08:39:31 följande:

    Usch vilken tråkig sitiation!! Angående "om du älskar mig så stannar du" känner jag spontant - meh, man kan ju älska någon hur mycket som helst och ändå lämna, det handlarju inte bara om det! Ibland fattar man beslut baserat på annat, tex kanske vet du innerst inne att detta är för viktigt för dig, eller så kanske du tror att ni inte är redo för den del av relationen ni är i nu ännu, eller att du och även hon kommer kunna ha det bättre med någon annan senare i livet etc etc. Men, såhär hade jag gjort: inte funderat i hemlighet tills jag bestämde mig och pang bom plötsligt göra slut, utan pratat med min partner och förklarat mina känslor och tankar mitt i processen. Tillsammans får man prata om vad man tror är bäst. Kanske blir det så att man ändå är överens om att avsluta förhållandet, eller kanske en kompromiss, eller kanske blir det ett fruktansvärt slut där den ena inte alls accepterar beslutet. Men prata. Det hade jag gjort. men lycka till :(


    Vi har redan pratat lite om hur jag känner, men oftast börjar vi bråka när framtiden kommer på tal. Vi båda är dock överens om att vi har väldigt många problem i nuläget, så ett avslut av relationen skulle inte komma som en chock i nuläget. Dock hoppas jag såklart att allt kan gå att lösa. Ska försöka prata med henne senare idag! Tack så mycket!
  • Cuddles

    Ni är fortfarande så väldigt unga och har hela livet framför er. Vad händer om du stannar kvar i Sverige, ni har några jobbiga år tillsammans och sedan bryter upp. Du kommer alltid att ångra dig om du inte tar chansen att åka utomlands nu.

    Tycker det låter lite konstigt att ni bråkar så mycket med varandra och sedan inte pratar på flera dagar. Det är inte så det ska vara i ett förhållande. Och att ni båda säger.... älskar du mig stannar du kvar. Älskar man någon låter man honom/henne åka och håller kontakt under tiden. Kärleken måste vara så stark.

    Tror också att det är viktigt att man har några intressen genemsamma men även några egna. Sedan finns det inget som hindrar att man lär sig nya saker i ett förhållande. Ditt intresse kanske även blir hennes efter att hon provat.

    Kontentan är väl, känns det inte bra så bryt upp. Är det kärlek kommer ni att sakna och hitta tillbaka till varandra.


    Förlora....det kan någon annan hålla på med
  • Anonym (våga ta steget)

    Genom hela livet tvingas vi ta ställning, och göra olika val. Om vi valt rätt eller fel vet vi ju först när vi har facit i hand.

    Ni var väldigt unga när ni träffades, och ni är unga idag. Varken du eller din flickvän är riktigt samma idag som när ni träffades. Det är ju alldeles naturligt i den åldern. Man förändras eftersom man inte är riktigt färdig som vuxen människa, om du förstår hur jag menar?

    Ni tycker säkert fortfarande mycket om varandra trots alla bråk, men ni står inte på samma plattform. Ni ser olika på hur ni vill att framtiden ska se ut, och delar inte samma drömmar.

    Om man ska våga vara lite äventyrlig genom att följa med på den andres dröm om att se sig om i världen, så krävs det ett mycket stabilt förhållande. Ska man ge upp sin dröm för den andres skull, krävs samma sak. Du verkar vara väldigt klar med vad du vill, så valet är kanske lätt, men att ta steget svårt.

  • Anonym (Tina)

    Av det du har skrivit tycker jag att det känns som att du vill göra slut men behöver en push för att göra det. Kanske handlar resedrömmarna inte bara om att se sig om utan även att få en chans till ett helt nytt liv, vilket gör att ett distansförhållande inte är så lockande?

    Dock kan jag säga gällande bråkandet att förhållandet inte behöver vara helt kört pga det.. Enligt min erfarenhet bråkar man mer när man är yngre då man går helt blint på sina känslor och allt är mer intensivt då.. Jag träffade min man när vi var 15 och vi bråkade sjukt mkt under de första åren, man ville så mkt och allt blev som sagt så intensivt. Nu är vi 28 och bråkar mkt sällan.. Man lär sig nog ofta med tiden var man har varandra och hur man ska agera i förhållandet.. 

  • Anonym (futura)

    Ni är inte ens 20, men har redan "en massa problem som måste lösas" för att er relation ska fungera. Det säger väldigt mycket. Den kommer inte att fungera, hur ni än försöker. Inte med mindre att båda blir olyckliga och tvungna att ge upp sina drömmar, och så vill väl ingen av er leva era liv? 

  • CissiJissi
    Anonym (Tina) skrev 2014-07-24 12:46:32 följande:

    Av det du har skrivit tycker jag att det känns som att du vill göra slut men behöver en push för att göra det. Kanske handlar resedrömmarna inte bara om att se sig om utan även att få en chans till ett helt nytt liv, vilket gör att ett distansförhållande inte är så lockande?

    Dock kan jag säga gällande bråkandet att förhållandet inte behöver vara helt kört pga det.. Enligt min erfarenhet bråkar man mer när man är yngre då man går helt blint på sina känslor och allt är mer intensivt då.. Jag träffade min man när vi var 15 och vi bråkade sjukt mkt under de första åren, man ville så mkt och allt blev som sagt så intensivt. Nu är vi 28 och bråkar mkt sällan.. Man lär sig nog ofta med tiden var man har varandra och hur man ska agera i förhållandet.. 


Svar på tråden Hjälp! Göra slut för att åka utomlands??