• Anonym (Mamma)

    Hur pottränar man ett barn som är konstant lös i magen?

    Min 2,5-åring vill verkligen sluta med blöja, men jag vågar inte riktigt på grund av hennes mage som oftare är kaos än den är lugn.
    Jag vet ju att det givetvis kommer hända olyckor i framtiden också, men känns riktigt jobbigt att låta henne gå i trosor när risken är överhängande. Hon levererar ibland 6-7 bajsblöjor på några timmar.

    Hur har andra gjort? Hon är utredd för allergier, men det hjälper ändå inte och vi vet inte vad det är som gör det.

  • Svar på tråden Hur pottränar man ett barn som är konstant lös i magen?
  • Anonym (Liknande problem)

    Har någon läkare kollat om hon är förstoppad? Mina barn har blivit lösa i magen när de varit förstoppade och då har bajs sipprat ut lite i taget hela dagarna, men bara det lösa som tog sig förbi förstoppningen. Med mediciner klarar de hålla magen i styr.

    Kommer det tillräckligt med bajs under en dag för att vara nog eller är det lite?
    Kolla med en barnläkare och testa sedan att ge microlax, kommer det väldigt mycket då så kommer hon förhoppningsvis klara sig utan olyckor resten av dagen. Passa även då på att kolla om bajset är hårt som kommer ut.

    Många barn blir tillfälligt förstoppade i samband med potträning eftersom de försöker hålla sig för länge.

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Liknande problem) skrev 2014-07-24 12:32:29 följande:

    Har någon läkare kollat om hon är förstoppad? Mina barn har blivit lösa i magen när de varit förstoppade och då har bajs sipprat ut lite i taget hela dagarna, men bara det lösa som tog sig förbi förstoppningen. Med mediciner klarar de hålla magen i styr.

    Kommer det tillräckligt med bajs under en dag för att vara nog eller är det lite?
    Kolla med en barnläkare och testa sedan att ge microlax, kommer det väldigt mycket då så kommer hon förhoppningsvis klara sig utan olyckor resten av dagen. Passa även då på att kolla om bajset är hårt som kommer ut.

    Många barn blir tillfälligt förstoppade i samband med potträning eftersom de försöker hålla sig för länge.


    Det kommer jättemycket i princip varje gång, varierar från "cementliknande" till nästan vatten.
  • Fjärilslarv
    Anonym (Liknande problem) skrev 2014-07-24 12:32:29 följande:

    Har någon läkare kollat om hon är förstoppad? Mina barn har blivit lösa i magen när de varit förstoppade och då har bajs sipprat ut lite i taget hela dagarna, men bara det lösa som tog sig förbi förstoppningen. Med mediciner klarar de hålla magen i styr.

    Kommer det tillräckligt med bajs under en dag för att vara nog eller är det lite?
    Kolla med en barnläkare och testa sedan att ge microlax, kommer det väldigt mycket då så kommer hon förhoppningsvis klara sig utan olyckor resten av dagen. Passa även då på att kolla om bajset är hårt som kommer ut.

    Många barn blir tillfälligt förstoppade i samband med potträning eftersom de försöker hålla sig för länge.


    det är vanligt och kallas för förstoppnings- diaré.
  • Anonym (Mamma)

    Puffar lite!

    Är det ens en mening med att försöka när hon inte verkar kunna hålla emot det? Tanken på att behöva hantera bajsindränkta kläder flera gånger om dagen känns inte jättelockande.

  • Fjärilslarv
    Anonym (Mamma) skrev 2014-07-24 13:58:36 följande:

    Puffar lite!

    Är det ens en mening med att försöka när hon inte verkar kunna hålla emot det? Tanken på att behöva hantera bajsindränkta kläder flera gånger om dagen känns inte jättelockande.


    jag har inga barn, men det logiska är ju att först få bukt med magen tycker jag.
  • nica

    Sätt henne på pottan regelbundna tider. Som morgonen, innan ni går ut, före lunch, efter hon sovit m.m. hon kan ju forsande ha blöja på sig tills hon kan hålla sig?

Svar på tråden Hur pottränar man ett barn som är konstant lös i magen?