• Anonym (umgän­ge)
    Äldre 24 Jul 09:12
    1647 visningar
    18 svar
    18
    1647

    umgänge

    Hejsan!

    Någon som vet vad som krävs för att få till att pappan bara få träffa sitt barn ett par timmar i veckan, gärna under övervakning. Eller räcker det med att jag ska vara med.

  • Svar på tråden umgänge
  • Äldre 24 Jul 09:19
    #1
    Anonym (umgänge) skrev 2014-07-24 09:12:39 följande:

    Hejsan!

    Någon som vet vad som krävs för att få till att pappan bara få träffa sitt barn ett par timmar i veckan, gärna under övervakning. Eller räcker det med att jag ska vara med.


    Wtf! Vad har hänt?
  • Anonym (Hur)
    Äldre 24 Jul 09:58
    #2

    Hur ser umgänget ut nu och varför anser du att det är för barnets bästa att barnet bara ska få träffa sin far under övervakning några tim/vecka

  • Anonym (umgän­ge) Trådstartaren
    Äldre 24 Jul 13:32
    #3

    Jag tycker inte att jag kan lita på barnets pappa. Jag tycker inte att han kan ta hand om sitt barn.
    Han får komma och träffa sitt barn nu men bara när jag är med. Men vi har inget beslut på nåt utan det kommer nog att gå till tingsrätten.

  • Anonym (**)
    Äldre 24 Jul 13:35
    #4
    Anonym (umgänge) skrev 2014-07-24 13:32:56 följande:

    Jag tycker inte att jag kan lita på barnets pappa. Jag tycker inte att han kan ta hand om sitt barn.
    Han får komma och träffa sitt barn nu men bara när jag är med. Men vi har inget beslut på nåt utan det kommer nog att gå till tingsrätten.


    Hur gammal är ungen? Vad har pappan gjort som gör att du inte kan lita på honom, vad är det som gör att han inte kan ta hand om barnet själv i några timmar?
  • Anonym (Hur)
    Äldre 24 Jul 13:44
    #5

    Jg tycker och jag anser och jag bestämmer... Vanliga uttryck för folk i sådana här ärenden har du exempel på allt du säger och några andra en de närmaste släkt/vännerna som kan styrka ditt tyckande? Hur ser vårdnaden ut? Oavsett vårdnadsform kan du inte bestämma att du skall vara med för det påverkar barnets relation med sin andra förälder precis som du vill. För visst är det så han lämnar lite till dig när barnet xxxx eller barnet kommer till dig när xxxxx, låter du inte barnet ha ug själv snart några timmar så kommer du själv hänga dig själv om andra föräldern drar dig till tr

  • Anonym (umgän­ge) Trådstartaren
    Äldre 24 Jul 14:33
    #6

    Barnet är ett år gammalt. Pappan drack för ca 2 år sedan men gör inte det längre. Men vem vet han kanske börjat igen. Jag tror inte han kan ge barnet mat eller sköta barnet riktigt.

  • Anonym (**)
    Äldre 24 Jul 14:42
    #7
    Anonym (umgänge) skrev 2014-07-24 14:33:09 följande:

    Barnet är ett år gammalt. Pappan drack för ca 2 år sedan men gör inte det längre. Men vem vet han kanske börjat igen. Jag tror inte han kan ge barnet mat eller sköta barnet riktigt.


    Vem vet, han kanske inte har börjat igen? Varför utgå ifrån att han dricker nu för att han gjorde det för två år sedan, innan ungen ens var påtänkt? 
    Jag förstår inte varför han inte skulle kunna ge barnet mat eller sköta det, om du förklarar så blir det lättare att ge dig ordentliga svar på dina funderingar kring umgänget. Att du tror en massa saker utan grund och därför vill hindra barnet från att få en god relation till sin far ligger dig bara till last i rätten, var så säker. 

    Nu lät jag nog som en riktig surkäring, ta det inte så. Det dyker bara upp väldigt många frågor när du ger så knapp information från början. Inget illa ment alltså
  • Anonym (Z)
    Äldre 24 Jul 14:47
    #8
    Anonym (umgänge) skrev 2014-07-24 14:33:09 följande:

    Barnet är ett år gammalt. Pappan drack för ca 2 år sedan men gör inte det längre. Men vem vet han kanske börjat igen. Jag tror inte han kan ge barnet mat eller sköta barnet riktigt.


    Det där är inga grunder. Det där handlar om din ovilja. På det lilla du gett i tråden så har du inga grunder alls att neka ditt och pappans barn ensamt umgänge med sin pappa. Det är barnet som har rätt till umgänge och en bra relation till båda sina föräldrar och nekar eller förstör ena föräldern umgänget så ser inte tr bra på det. Det kan ligga dig ordentligt i fatet. Och om han drack för två år sen skiter tr i, det är vad han gör idag. Eller du kanske inte ska få vara mamma till ditt barn för vad du gjorde för 2,3 kanske tom 10 år sedan?
  • Anonym (umgän­ge) Trådstartaren
    Äldre 24 Jul 14:59
    #9

    Fast jag nekar han inte umgänge. Han får mer än gärna komma till mig och hälsa på barnet men jag ska vara med. Däremot så vill jag inte att han tar barnet och går iväg.

    Han har velat ha barnet till en början en halv dag och sen trappa upp det men jag har sagt blankt nej på det. Kan det vara negativt i tr om jag gör så?

  • Anonym (Z)
    Äldre 24 Jul 15:09
    #10
    Anonym (umgänge) skrev 2014-07-24 14:59:27 följande:

    Fast jag nekar han inte umgänge. Han får mer än gärna komma till mig och hälsa på barnet men jag ska vara med. Däremot så vill jag inte att han tar barnet och går iväg.

    Han har velat ha barnet till en början en halv dag och sen trappa upp det men jag har sagt blankt nej på det. Kan det vara negativt i tr om jag gör så?


    Ja det kommer falla negativt på dig. Pappans förslag låter oerhört bra.
  • Anonym (**)
    Äldre 24 Jul 15:09
    #11
    Anonym (umgänge) skrev 2014-07-24 14:59:27 följande:

    Fast jag nekar han inte umgänge. Han får mer än gärna komma till mig och hälsa på barnet men jag ska vara med. Däremot så vill jag inte att han tar barnet och går iväg.

    Han har velat ha barnet till en början en halv dag och sen trappa upp det men jag har sagt blankt nej på det. Kan det vara negativt i tr om jag gör så?


    (Hur) skrev rätt bra om detta tycker jag: 
    Anonym (Hur) skrev 2014-07-24 13:44:51 följande:

    Jg tycker och jag anser och jag bestämmer... Vanliga uttryck för folk i sådana här ärenden har du exempel på allt du säger och några andra en de närmaste släkt/vännerna som kan styrka ditt tyckande? Hur ser vårdnaden ut? Oavsett vårdnadsform kan du inte bestämma att du skall vara med för det påverkar barnets relation med sin andra förälder precis som du vill. För visst är det så han lämnar lite till dig när barnet xxxx eller barnet kommer till dig när xxxxx, låter du inte barnet ha ug själv snart några timmar så kommer du själv hänga dig själv om andra föräldern drar dig till tr


    Att du övervakar deras umgänge är inget som främjar deras relation. Med dig i närheten kommer barnet inte anknyta på samma sätt till pappan som det bara träffar ibland, utan naturligt ty sig till dig och känna trygghet i att just du är där. Barnet måste ju få lära sig att pappan också är trygghet, vilket blir svårt om du ska vara närvarande hela tiden. Vet inte om jag förklara så bra men hoppas poängen framgår..

    Och igen. VAD är det som gör att pappan inte skulle kunna ta hand om barnet? Att han drack för två år sedan är inget argument. Vad är det pappan gör när han är med barnet som får dig att tro att han inte kan ta hand om det?
  • Anonym (Hur)
    Äldre 24 Jul 16:43
    #12
    Anonym (umgänge) skrev 2014-07-24 14:33:09 följande:

    Barnet är ett år gammalt. Pappan drack för ca 2 år sedan men gör inte det längre. Men vem vet han kanske börjat igen. Jag tror inte han kan ge barnet mat eller sköta barnet riktigt.


    Här kommer du förlora så det skriker om det kommer till rätten för det du gör är att försvåra umgänget. Är du orolig begär utredning på soc och föreslå kontaktperson så kommer de utreda om det behövs eller om du bara vill försvåra ug, fortsätter du så kan det sluta med att du förlorar vårdnad och boende och blir ex istället är det vad du vill? Tr ser till här och nu inte vad som hänt för 2 år sedan eller ens för 3 veckor sedan kanske nåt att ha i åtanke
  • Äldre 24 Jul 17:21
    #13
    Anonym (umgänge) skrev 2014-07-24 14:59:27 följande:

    Fast jag nekar han inte umgänge. Han får mer än gärna komma till mig och hälsa på barnet men jag ska vara med. Däremot så vill jag inte att han tar barnet och går iväg.

    Han har velat ha barnet till en början en halv dag och sen trappa upp det men jag har sagt blankt nej på det. Kan det vara negativt i tr om jag gör så?


    Det kan - kommer - antagligen uppfattas negativt. Det bästa är väl att han träffar barnet några gånger med dig som inskolning (om de inte träffats tidigare vill säga, då är han redan "inskolad") för att sedan utöka med halvdagar, heldagar och om några månader ngn övernattning. Runt två är det vanligt med övernattning vh samt ngn dag i veckan. Runt tre funkar växelvis boende.

    Nästan garanterat kommer han få umgänge ungefär så - börja med kortare - men ofta - umgänge med upptrappning.

    Varför skulle han inte ge barnet mat?
  • Anonym (umgän­ge) Trådstartaren
    Äldre 25 Jul 11:33
    #14

    Det verkar som att det är svårt att få igenom övervakat umgänge om det inte är tyngre saker som hänt.

  • Anonym (Z)
    Äldre 25 Jul 12:05
    #15
    Anonym (umgänge) skrev 2014-07-25 11:33:33 följande:

    Det verkar som att det är svårt att få igenom övervakat umgänge om det inte är tyngre saker som hänt.


    Du har ju inte uppgett någon anledning till att han bör ha övervakat heller. "Jag tror" är ingen grund. Exakt vad har han gjort som gör han till en pappa som inte kan ta hand om sitt barn?
  • Äldre 25 Jul 12:25
    #16
    Anonym (umgänge) skrev 2014-07-25 11:33:33 följande:

    Det verkar som att det är svårt att få igenom övervakat umgänge om det inte är tyngre saker som hänt.


    Självklart ska det vara svårt att få igenom om ingen grund finns!
  • Anonym (hallå eller!­)
    Äldre 29 Jul 20:07
    #17
    Anonym (umgänge) skrev 2014-07-24 14:59:27 följande:

    Fast jag nekar han inte umgänge. Han får mer än gärna komma till mig och hälsa på barnet men jag ska vara med. Däremot så vill jag inte att han tar barnet och går iväg.

    Han har velat ha barnet till en början en halv dag och sen trappa upp det men jag har sagt blankt nej på det. Kan det vara negativt i tr om jag gör så?


    Du säger ju blankt nej till hans förslag o umgänge. Då nekar du väl umgänge, eller? 

    Du ska tänka på barnet, inte på dig själv. Låt dem umgås och mysa lite. Han passar sig förmodligen för att slarva och dricka de stackars timmar du låter honom hålla ditt barn.. För det låter verkligen som om du tror att barnet är din helt egna ägodel som du motvilligt lånar ut under övervakning....
  • Anonym (klara­)
    Äldre 27 Aug 13:15
    #18

    Jag förstår dig helt, mitt ex kommer att stämma mig på umgänge, han vill ha vår son varannan helg och lov. Jag har aldrig nekat honom umgänge om han kommer till oss och hälsar på (han bor 20 mil bort), men jag vill inte att han har sonen varannan helg. Han har knappt haft någon kontakt med sonen under hela hans liv (6 år) och vill nu ha honom varannan helg. Pappan var under vårt förhållande narkoman, drogtillverkare (marijuana och LSD) och langare av alla sorters droger. Han våldtog mig analt och var aggressiv både påverkad och nykter.

    Nu ska det dra igång hela den här soppan, och jag vet att jag inte har en chans att "vinna", det är så det funkar. Men däremot kan jag förhala det lite iom utredningen, för varje dag som sonen blir äldre så har han större möjlighet att tala för sig, och berätta om något händer när han är där. Visst, jag har ingen aning om hur hans liv ser ut idag, men jag har sett sådana sidor hos honom som jag är livrädd för att ett barn ska behöva se. Och av vad jag har sett av honom efter separationen har inte direkt gjort mig positivare inställd...

    Jag har aldrig hindrat honom från att hälsa på sonen, men han påstår förstås det även om det är han som inte hört av sig, så jag kommer att halvt få lägga mig på rygg. Så ser världen ut... 

    Jag har väl ingen aning om hur er relation sett ut, men jag förstår din vanmakt, man har inget att säga emot en myndighet som ska "värna om barnets bästa", som i deras ögon är att tvinga ett barn att träffa en förälder oavsett om de vill eller inte... 

Svar på tråden umgänge