• lea123

    Scrapbooking-fotoalbum för nybörjare! Tips tack :)

    Hej!

    Min sambo fyller snart år och jag vill göra något personligt och kärleksfullt till honom. Jag tänker mig ett fotoalbum i scrapbooking stil!

    Jag har sett en del fotoalbum på Panduro, kan man klistra på papper på fotoalbum som en framsida eller ser det dumt ut? Har ni andra tips på att göra en fin, kärleksfull framsida? Tips överhuvudtaget på hur man gör för att det skall se fint ut, med hjärtan och romantik?

    Jag tänkte på Panduro, har de bra scrapbookingsaker över lag?

    Jag undrar också om man kan klistra in vanligt papper med utskrivna saker på(sådant tunnt papper man skriver ut från skrivaren)  i ett album eller är det för tunnt och dålig kvalitet?

    Ge mig alla tips ni har :) !!!

  • Svar på tråden Scrapbooking-fotoalbum för nybörjare! Tips tack :)
  • kiaspyssel

    Det finns ju lite olika typer av pärmar. En variant är ju den med ringar som man lätta kan fylla på med nya sidor och flytta om i ordningen. Det finns också de som redan har färdiga sidor. Du behöver alltså först bestämma vilken typ av album du vill ha. Sedan i vilket format. Scrapbooking album och papper har lite egna mått. Det vanligaste är fortfarande 12" x 12". 

    Det finns album som är gjorda för att man ska kunna dekorera utsidan själv (kanske  ett sådant du vill ha). 

    Vanligt skrivarpapper skulle inte jag rekommendera som bas. Däremot kan du ha bassidor bestående av cardstock (kraftigare typ av papper) som du sedan fäster andra papper på om du vill. 

    Det finns många dekorationer, stämplar och papper som du kan använda för en romantisk look :) 

    Panduro har en del, men du finner mer i scrapbooking butiker. Några exempel är: kristinasscrapbooking.se/, www.pysseltagen.se/ eller www.scrap-perra.se/

    Jag brukar göra egna album från grunden. Exempel på det finns i min blogg
    pysselhyss.wordpress.com/

    Vill du ha mer inspiration har de olika butikerna ofta bloggar och på Pinterest finns hur mycket som helst....

    Lycka till! 

Svar på tråden Scrapbooking-fotoalbum för nybörjare! Tips tack :)