• Anonym (lipsill)

    vill inte vara en lipsill

    För några år sedan var jag med om en händelse som förändrade mig. Min dåvarande gruppchef hade uppfattat att jag medvetet saboterade för henne. Det som hon uppfattade som sabotage var att jag svarade på en fråga, och hon hörde helt enkelt fel när jag svarade så hon trodde att jag sa något helt annat än det jag sa, och trodde att jag på något sätt försökte attackera eller trotsa henne. Konstigt nog så frågade hon inte varför jag sa det hon trodde att jag sa (isåfall hade jag ju fått en chans att upprepa det jag faktiskt sa)
    Sen dagen efter fick jag en kallelse till ett möte med hennes chef och väl där fick jag det kastat i ansiktet på mig att jag försöker attackera den kvinnliga gruppchefen. Jag blev så chockad och överrumplad att jag började gråta och inte fick fram ett enda ord på en stund.
    Nu är ju det här för längesen överspelat men det som hänt mig är att såfort jag hamnar i en diskussion eller konflikt med någon så får jag inte fram ett ord utan börjar bara lipa.. min sambo tycker det är jättejobbigt och uppfattar det som att man inte kan säga någonting till mig utan att jag gråter. Innan detta hände grät jag aldrig, eller kanske en gång per år. Jag känner verkligen inte igen mig själv för jag brukade vara en sån som står upp för sig själv och vågar prata men allt det är som bortblåst. Finns det något sätt att sluta vara en lipsill :)

  • Svar på tråden vill inte vara en lipsill
  • MsM84

    Jag tycker att du ska sluta skämmas för att du börjar gråta, utan arbeta på att ta dig genom gråten så att du ändå får fram dina känslor & tankar. Man kan stå upp för sig själv även om man gråter, känsloyttringar behöver inte vara något negativt.

  • Anonym (lipsill)

    Fast jag gråter ju även när jag inte är ledsen... Började gråta på en läkarundersökning en gång när en läkarstuderande ställde frågor till mig. Vet fortfarande inte varför, det var varken pinsamt eller jobbigt egentligen

  • detsamma

    Har samma problem. Har sedan som tonåring kunnat gråta okontrollerat. En gång när jag gick till skolsköterskan och berättade att jag känner mig febrig och när hon började ställa lite frågor så började tårarna bara rinna. Hon började misstänka att jag blev mobbad och grät för det men jag försäkrade att det verkligen inte berodde på att jag blev mobbad. Jag både är och uppfattas som en känslokall person, men ändå under vissa omständigheter kan jag börja gråta. Förstår fortfarande inte varför och det har inte gått över än. På utvecklingssamtal kan jag gråta fast lärarna inte säger något negativt om mig, när min pojkvän vill ha lite "samtal" och diskutera våra problem på ett snällt sätt kan jag också börja gråta men jag känner ingenting inom mig. Känner mig så främmande och tycker inte om det, det är inte jag! Det hindrar verkligen mig från att få ut mina tankar då det är svårt att prata som en sansad människa medan tårarna bara rinner och man hickar okontrollerat. Om det finns sätt ett bota vill jag också gärna veta. 

  • Nöjd man

    .....du får gå till en terapeut och jobba med din reaktion. Är ju jättekonstigt att pga en händelse helt ändra sitt sätt att reagera.......


    ...du är den du är utifrån dina handlingar, inte vad du säger...
  • Anonym (lipsill)
    Nöjd man skrev 2014-07-24 12:31:30 följande:

    .....du får gå till en terapeut och jobba med din reaktion. Är ju jättekonstigt att pga en händelse helt ändra sitt sätt att reagera.......


    Ja hade jag jättemycket pengar kanske jag hade gjort det.
  • Nöjd man
    Anonym (lipsill) skrev 2014-07-24 13:56:08 följande:
    Ja hade jag jättemycket pengar kanske jag hade gjort det.
    ....du får värdera vad dina pengar gör mest nytta för dig. Där du spenderar dem idag eller för att komma åt ditt problem.
    ...du är den du är utifrån dina handlingar, inte vad du säger...
  • Anonym (lipsill)
    Nöjd man skrev 2014-07-24 14:03:59 följande:
    ....du får värdera vad dina pengar gör mest nytta för dig. Där du spenderar dem idag eller för att komma åt ditt problem.
    Du utgår ifrån att jag spenderar pengar utöver det nödvändiga. Hursomhelst handlar tråden inte om min ekonomi.
  • Nöjd man
    Anonym (lipsill) skrev 2014-07-24 14:09:25 följande:
    Du utgår ifrån att jag spenderar pengar utöver det nödvändiga. Hursomhelst handlar tråden inte om min ekonomi.
    ...nä, vet faktiskt inte riktigt vad de handlar om.........
    ...du är den du är utifrån dina handlingar, inte vad du säger...
  • Anonym ('...')

    Jag hade precis samma problem som du förut men jag har lärt mig att koppla bort det, ta allt med en distans till mig själv, fast om jag slår i tån så kommer tårarna fast det inte gjorde överdrivet ont och om jag skrattar mycket kommer tårarna med.
    När någon "attackerar" eller ställer obekväma frågor som jag skulle börjat gråta av innan svarar jag som om vi prata om vädret. ta ett djupt andetag, va lugn och svara. :)

  • Anonym (lipsill)
    Anonym ('...') skrev 2014-07-24 14:27:59 följande:

    Jag hade precis samma problem som du förut men jag har lärt mig att koppla bort det, ta allt med en distans till mig själv, fast om jag slår i tån så kommer tårarna fast det inte gjorde överdrivet ont och om jag skrattar mycket kommer tårarna med.
    När någon "attackerar" eller ställer obekväma frågor som jag skulle börjat gråta av innan svarar jag som om vi prata om vädret. ta ett djupt andetag, va lugn och svara. :)


    Förr i tiden om någon attackerade mig med nån elak kommentar kunde jag säga nåt som var 10 gånger elakare tillbaka utan att blinka.. Nu hinner jag inte ens blinka innan tårarna sprutar och halsen stockar sig.
Svar på tråden vill inte vara en lipsill