• anok

    Vad göra när föräldrar vägrar försörja sin 18-åring som fortfarande går i skola?

    Hej!

    Hoppas jag har postat på rätt ställe.

    Som sagt, vilka rättigheter har en 18-åring att söka försörjningsstöd när föräldrar vägrar
    försörjning? Hur är det möjligt att föräldrarna kan komma undan och slippa försörjning?

    Jag tag gärna emot råd för hur situationen kan lösas, gärna med hänvisningar till
    lagar och paragrafer! :)

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Vad göra när föräldrar vägrar försörja sin 18-åring som fortfarande går i skola?
  • Anonym (popisenvän)

    tror man kan söka någon form av bidrag via försäkringskassan eller via csn

    för kunde man det via csn min kompis blev utslängde och hyran betalade csn men det är ju 15 år sedan

  • lillaponnyn

    måste man inte det till en viss ålder

    frågan är varför dem inte kan det? 

  • nuharjagbytt
    Anonym (popisenvän) skrev 2014-07-24 13:19:07 följande:

    tror man kan söka någon form av bidrag via försäkringskassan eller via csn

    för kunde man det via csn min kompis blev utslängde och hyran betalade csn men det är ju 15 år sedan


    CSN betalde inte några hyror men på den tiden kunde man få studielån från 18år. Tror iallfall det då det var så för 20 år sedan.

    Nu kan man bara få inackorderingstillägg från CSN och det täcker inte egen lägenhet.

    Jag har sett andra trådar där socialen gått in och hjälpt till. Men lagen är väll att de ska försörja fram till klart gymnasium eller 21år?
  • Anonym (popisenvän)
    nuharjagbytt skrev 2014-07-24 13:38:11 följande:
    CSN betalde inte några hyror men på den tiden kunde man få studielån från 18år. Tror iallfall det då det var så för 20 år sedan.

    Nu kan man bara få inackorderingstillägg från CSN och det täcker inte egen lägenhet.

    Jag har sett andra trådar där socialen gått in och hjälpt till. Men lagen är väll att de ska försörja fram till klart gymnasium eller 21år?
    för jag mins att hon sa att csn betalade hyran men det var också då nu när jag tänker efter 15-20 år tillbaka 
    så det stämmer där

    Men kan man kasta ut en 18 åring? 
  • anok

    Bio-föräldrar är med i en sekt och accepterar inte 18-åringens livsval... Och vill därför inte försörja.

    CSN kan en enbart få från och med HT en fyllt 20 tyvärr. SOC menar att personen ska arbeta för att försörja sina studier. Tycker det låter vansinnigt...

  • nuharjagbytt

    Jo jag förstod att hon sagt så det var nog en försköning av sanningen. Pengarna till hyran kom ju därifrån men nog om det.

    Tror inte att man egentligen har rätt att slänga ut en 18åring. Men om familjeförhållandet inte funkar kan soc i speciella fall hjälpa till. Har väldigt svårt att tro att det skulle gå om föräldrarna har gått om pengar dock.

    Men TS vilka argument har föräldrarna för att inte försörja?

  • anok
    nuharjagbytt skrev 2014-07-24 13:53:00 följande:

    Jo jag förstod att hon sagt så det var nog en försköning av sanningen. Pengarna till hyran kom ju därifrån men nog om det.

    Tror inte att man egentligen har rätt att slänga ut en 18åring. Men om familjeförhållandet inte funkar kan soc i speciella fall hjälpa till. Har väldigt svårt att tro att det skulle gå om föräldrarna har gått om pengar dock.

    Men TS vilka argument har föräldrarna för att inte försörja?


    18-åringen vill inte vara med i sekten, därmed vill de inte försörja. Jag tror de har det

    väldigt gott ställt...

    Konstigt egentligen att inte SOC/Försäkringskassan betalar ut den summan som

    18-åringen behöver för att överleva och sedan skickar en räkning till BIO-föräldrarna...
  • Anonym (popisenvän)
    anok skrev 2014-07-24 14:01:06 följande:
    18-åringen vill inte vara med i sekten, därmed vill de inte försörja. Jag tror de har det

    väldigt gott ställt...

    Konstigt egentligen att inte SOC/Försäkringskassan betalar ut den summan som

    18-åringen behöver för att överleva och sedan skickar en räkning till BIO-föräldrarna...
    men kan 18 åringen ringa till socialen?

    man kan alltid fråga sen måste man tjata på dem ibland 
  • anok
    Anonym (popisenvän) skrev 2014-07-24 14:04:14 följande:

    men kan 18 åringen ringa till socialen?

    man kan alltid fråga sen måste man tjata på dem ibland 


    Ja, 18-åringen har ringt SOC, men de tyckte att den skulle försörja sig själv. Så därför kollade jag här på FL om någon kanske hade någon erfarenhet och bra tips på argument till SOC, eller vilka möjligheter en person under 20 har för att kunna överleva under sin studietid...
Svar på tråden Vad göra när föräldrar vägrar försörja sin 18-åring som fortfarande går i skola?