• Äldre 24 Jul 13:42
    1532 visningar
    5 svar
    5
    1532

    God och rolig tårta till barnkalas

    Hej, när sonen fyller i november vill jag ha lite tips på tårtor man kan baka tex. Olika motiv eller dekorationer. Vad hade era pojkar när dom fyllde fyra år?


    William 2006-12-27~ Maximilian 2010-11-30~ Valentin 2014-03-04
  • Svar på tråden God och rolig tårta till barnkalas
  • Äldre 24 Jul 13:50
    #1

    Googla bilder på barntårtor, det är helt otroligt vad vissa kan :0

    Här brukar det bli vanlig gräddtårta med jordgubbar eller marsipantårta, fast nu senast önskades pannkakstårta :)

    Att ha massa godis på kan oxå vara populärt.

  • Isbit
    Äldre 24 Jul 14:17
    #2

    Googla på engelska så får du upp lite roligare tårtor

  • Äldre 24 Jul 14:28
    #3

    Har han någon favoritfigur? Typ från någon tv-program eller bok. I så fall kan man göra en tårta med ett sådant tema. Googla efter bilder så kan du få mycket idéer.

  • Äldre 24 Jul 14:32
    #4

    När min son fyllde 3år gjorde jag en flygplanstårta åt honom.. han ville ha det :)

    Ljusa bottnar, 2lager jordgubbsmousse, 1 lager glass creme, spacklad med smörkräm och täckt med SP

  • Äldre 24 Jul 23:21
    #5

    Min son har precis fyllt fyra och eftersom han just nu är inne i en riktig prinsess-period blev det en tårta med rosa prinsesskrona och prinsess-tårtljus på. Vi pratade även om djungeltårta, pirattårta och Byggare Bob-tårta innan valet till slut föll på prinsesstemat. Förra året gjorde jag enligt hans önskemål en brandbilstårta med brandmansljus.

    Ett tips kan vara att kolla på t.ex. Kakburken eller Tårtdecor (eller någon annan bakbutik) för att se vad det finns för tårtljus och tårtdekorationer och få idéer utifrån det. När det gäller smaker brukar jag ta något som födelsedagsbarnet tycker om och inte nödvändigtvis något som faller alla vuxna i smaken. I år fylldes tårtan därför med mangofyllning och jappfluff (oväntat gott och inte alls så sött som det låter...) och förra året använde jag hallonmousse och hallonbåtsfluff som fyllning.

    Så utgå från vad din son tycker om, både när det gäller smaker och tema, så är det mycket lättare att få ihop det. Och när du väl bestämt tema finns det massor av bilder att inspireras av på nätet!

Svar på tråden God och rolig tårta till barnkalas