• Anonym (irriterad)

    Åldersgräns på t.ex restauranger?

    Någon som håller med om att det borde vara åldersgräns på ställen som t.ex restauranger?

  • Svar på tråden Åldersgräns på t.ex restauranger?
  • Anonym (Kia)

    Varför? Tänker du på störande ouppfostrade barn?

  • Anonym (irriterad)
    Anonym (Kia) skrev 2014-07-24 13:57:09 följande:

    Varför? Tänker du på störande ouppfostrade barn?


    Ja,exakt!
  • Anonym (Hannah !)

    Ja verkligen ! Jobbigt när man lämnar barnen för att gå ut och äta en dyr middag på fin restaurang med mannen och där sitter barn bredvid och smäller i tallriken, skriker, och bebisar som gråter ! Nej om jag ska lämna mina barn hemma och betala över 1000kr för kvällen så vill jag det ska vara barnfritt!

  • Anonym (irriterad)
    Anonym (Hannah !) skrev 2014-07-24 14:02:07 följande:

    Ja verkligen ! Jobbigt när man lämnar barnen för att gå ut och äta en dyr middag på fin restaurang med mannen och där sitter barn bredvid och smäller i tallriken, skriker, och bebisar som gråter ! Nej om jag ska lämna mina barn hemma och betala över 1000kr för kvällen så vill jag det ska vara barnfritt!


    Jag stör mig på ouppfostrade barn på t.ex en lite finare restaurang.Vuxna tycker jag går att säga åt på ett annat sätt.
  • Anonym (Kia)

    Jag kan hålla med dig. För en tid sedan var vi på en dyrare restaurang där en familj hade med sig två barn som störde både gäster och personal. Det blev inte den lugna och romantiska måltid som vi hade sett fram emot. Personalen bad oss om ursäkt men de hade ju inget att be om ursäkt för. Det var ju inte deras fel att dessa barns föräldrar inte hade sunt förnuft att kunna få pli på sina ungar eller annars gå därifrån. Jag skulle definitivt välja att gå på barnfria restauranger vid vissa tillfällen. Om det nu finns någon restaurangägare som vill sats på ett sådant koncept.

  • Anonym (irriterad)

    Krogar nekar ju folk som dom anser stör ordningen.Varför inte låta restauranger ha åldersgräns för ordningens skull?

  • Anonym (?)

    Får inte ägaren sätta en åldersgräns om den vill?

  • MuppinCowboy

    Nja.. åldersgränser hjälper nog inte då dåligt beteende kan förekomma i alla åldrar precis som det finns barn so msköter sig jättebra.
    Det är ju inte åldrarna som är problemet utan beteendet och hur ska man hindra det.

    Något som vore trevligare vore ju att slippa de som inte kan hantera alkohol.
    Äter jag en god middag vill jag inte ha någon som skränar omkring mig vare sig det är små barn eller fulla vuxna.


    Dumhet diskriminerar inte
  • Anonym (Kia)
    Anonym (?) skrev 2014-07-24 14:19:41 följande:

    Får inte ägaren sätta en åldersgräns om den vill?


    Har också funderat på det. De borde få göra det eller skulle det anses strida mot någon diskrimineringslag om ålder? Eller handlar det bara om att restaurangägarna är rädda att förlora kunder om de portar barn?
  • Anonym (irriterad)
    MuppinCowboy skrev 2014-07-24 14:20:44 följande:

    Nja.. åldersgränser hjälper nog inte då dåligt beteende kan förekomma i alla åldrar precis som det finns barn so msköter sig jättebra.

    Det är ju inte åldrarna som är problemet utan beteendet och hur ska man hindra det.

    Något som vore trevligare vore ju att slippa de som inte kan hantera alkohol.

    Äter jag en god middag vill jag inte ha någon som skränar omkring mig vare sig det är små barn eller fulla vuxna.


    Personligen stör jag mig mer på ouppfostrade ungar än fulla personer.Ungar är ofta så egocentriska enligt mig.
  • Anonym (irriterad)

    Krogar mister inte gäster på grund av ordningsregler så vad säger att restauranger gör det vid införande av åldersgräns?

  • MuppinCowboy
    Anonym (irriterad) skrev 2014-07-24 14:24:26 följande:
    Personligen stör jag mig mer på ouppfostrade ungar än fulla personer.Ungar är ofta så egocentriska enligt mig.
    Med andra ord det är alltså inte beteendet somstör dig utan personen bakom det? Du tycker inte om barn oavsett om dom uppför sig eller inte?

    Annars kan man tycka att det är just beteendet som man stör sig på.
    Någon som skriker och tjoar och är gränslös är väl lika jobbig oavsett om det är en 5-åring, 25-åring eller en 55-åring.

    Fulla människor är väl för övrigt också lika egocentriska som barn, men kanske det är så då att du inte gillar barn men gillar alkohol och det är det som avgör, och alltså inte beteendet?
    Dumhet diskriminerar inte
  • fluu

    Så länge det finns andra ställen av samma kvalité att gå till så hade jag inte haft något emot det även om jag inte riktigt ser nödvändigheten i det heller.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (irriterad)
    MuppinCowboy skrev 2014-07-24 14:43:30 följande:

    Med andra ord det är alltså inte beteendet somstör dig utan personen bakom det? Du tycker inte om barn oavsett om dom uppför sig eller inte?

    Annars kan man tycka att det är just beteendet som man stör sig på.

    Någon som skriker och tjoar och är gränslös är väl lika jobbig oavsett om det är en 5-åring, 25-åring eller en 55-åring.

    Fulla människor är väl för övrigt också lika egocentriska som barn, men kanske det är så då att du inte gillar barn men gillar alkohol och det är det som avgör, och alltså inte beteendet?


    Jag anser att är man bara ute efter att supa har man valet att gå till en Pub och har på så sätt möjlighet att välja bort barnfamiljer om man nu vill det.Att jag även vill ha åldersgräns på restauranger beror på att jag tycker att ungar i regel stör där.
  • dfuoih

    Inte tillåtet med "barnfritt" enligt DO:
    www.direktpress.se/vartkungsholmen/Arkiv/Artiklar/2013/03/Diskriminering-med-barnforbud-pa-kafe-/

    Personligen tror jag restaurangägaren lätt kan styra detta med prissättning och avsaknad av barnmeny. Inte många föräldrar som lägger en tusenlappper barn  för en middag.

    Är detta verkligen ett problem? Jag har faktiskt aldrig sett till några barn när vi varit ut och ätit en finare middag. (Men däremot på lite billigare ställen.)

  • MuppinCowboy
    Anonym (irriterad) skrev 2014-07-24 15:56:11 följande:
    Jag anser att är man bara ute efter att supa har man valet att gå till en Pub och har på så sätt möjlighet att välja bort barnfamiljer om man nu vill det.Att jag även vill ha åldersgräns på restauranger beror på att jag tycker att ungar i regel stör där.
    Men nu är det inte fulla människors val det handlar om utan om människors vilja att få äta i lugn och ro, tyvärr händer det mer än ofta att människor inte kan hantera sina intag när dom är på restauranger heller utan det ska skränas.

    Jag gillar inte heller ungar som springer vind för våg med föräldrar som inte ta ansvar men jag gör ingen skillnad på person utan beteendet, som sagt, en 5 åring som beter sig dåligt eller 55 åring - det gör ingen skillnad för mig som vill äta i lugn och ro.

    Klarar man inte av att uppföra sig oavsett om man är barn eller en vuxen som inte kan hantera sitt alkohol intag så kan man välja andra ställen, lekparker eller som du nämnde pubar.

    Det ska inte spela någon roll om det är på Burger King, Kina restaurang, pizzeria eller en fin fransk restaurant, oavsett var man är ska man visa hänsyn till andra som äter.
    Uppförande och lugn och ro är inte någon som bara ska reserveras för finare ställen lika lite som Burger King och McDonalds ska vara en slags lekplats.
    Blir irriterad hur vissa kan tycka det är ok att störa och skrika på hamburgerställen, dom är inga dagis eller lekparker och även vuxna och andra barn har rätt att äta en hamburgare i lugn och ro utan att störas av skrikiga ungar eller fulla människor där.
    Dumhet diskriminerar inte
Svar på tråden Åldersgräns på t.ex restauranger?