• Lars E
    Äldre 24 Jul 15:02
    1750 visningar
    51 svar
    51
    1750

    Tar vi emot för många asylsökande?

    I dag kom nya prognoser från migrationsverket och nu närmar vi oss 100000/år exclusive anhöriga så är det inte snart dags att dra i handbromsen? Dessutom fattas det boenden för alla nya men t.ex smarta innovatörer som Bert Karlsson gör stora vinster på andras elände. Så är det moraliskt rätt att göra flyktingfrågan till en vinstmaskin för giriga typer som han? Och var går gränsen för hur generösa vi kan vara?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-24 17:23
    Har rensat ut bilder och videos så om mod tycker jag bara bråkar och ställer obekväma frågor så bara att kickan ut mig.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tar vi emot för många asylsökande?
  • Namnlö­s
    Äldre 24 Jul 16:16
    #1

    Väntade bara på att en sådan här tråd skulle dyka upp.

    Prognosen är 75000-89000, med det mest troliga scenariot 80000. 100000 är  korrekt avrundat, men självklart ska det avrundas uppåt för att verka som mycket mer. Hade det varit en prognos på 101000 så kan jag ge mig sjutton på att det skrivits som "över 100000" för att få det att låta som mer än vad det är, även om det såklart är sant. Det är precis som i en politisk debatt, man använder ord och tal på ett sätt så man inte ljuger, man bara får det att låta på ett sådant sätt så att man ska få extra tryck bakom sin egen ståndpunkt. Själv gillar jag att ta så exakta tal som möjligt så får folk bilda sig sin egen uppfattning.

    Av de 51 miljoner människor som är på flykt i världen så är det Sverige tar emot ingenting (eller mer exakt cirka 1,5 promille), självklart har vi råd med det. Faktum är att Sveriges befolkning är cirka 1,5 promille av världens befolkning. Är det då inte rätt att vi hjälper 1,5 promille av flyktingarna? Dessutom visar det att ytterst liten andel flyktingar tar sig till Sverige, de flesta hjälps faktiskt på plats (för att använda ett populärt SD-uttryck). Nu tänker jag slänga mig med lite mer siffror här för att alla ska få lite perspektiv. Allt är taget från migrationsverkets prognos. Sedan får var och en avgöra om det är mycket eller lite.

    Allmänt bygger prognosen för 2014-2018 på att läget inte förbättras i de utsatta områdena. Om läget förbättras kommer prognoserna att skrivas ner. Migrationsverket måste dock såklart ta höjd så det finns resurser om det behövs och i detta fall är det främst situationen i Eritrea som har orsakat denna höjning av prognosen.

    Det som också missas är att alla andra länder är på väg att skriva upp sina prognoser för 2014. T.ex. Tyskland ökar prognoserna från 120000 till 200000. Allt beroende på omvärldssituationen, främst i Syrien och Eritrea.

    Största ökningen i den svenska prognosen står alltså flyktingar från Eritrea för, ändringen är 13600 fler än tidigare beräknade 5400 (nu beräknas alltså 19000 flyktingar komma från Eritrea till Sverige innevarande år). Flyktingar från Syrien står för en prognosökning med 5500 till nuvarande prognos på 36000 flyktingar under 2014.

    På grund av situationen i länder som Libyen, Jordanien, Libanon och Egypten och inreserestriktioner i Jordanien och Libanon kommer nu de flesta flyktingar från Syrien och Eritrea via Libyen och ofta en farlig båttur över medelhavet  till Italien. Anledningen till att människosmugglare väljer den vägen är det instabila läget i Libyen, att gränsbevakningen är obefintlig och ingen har koll där.

    Återigen, allt är prognoser och de kan komma att skrivas upp eller ner beroende på utvecklingen i länderna.

  • Namnlö­s
    Äldre 24 Jul 16:19
    #2

    Tillägg: Av de som söker sig hit får cirka 70% stanna tillfälligt. Hur stor andel av dessa som sedan får PUT har jag inte kollat upp. Antalen som jag nämner i inlägget ovan är alltså klart fler än de som slutligen får stanna i Sverige.

  • Lars E
    Äldre 24 Jul 16:41
    #3

    Visst mycket luft i dom siffrorna men inget är gratis tyvärr. Så nu lär det krävas x antal miljarder till för att täcka kostnaderna (även om man ligger lågt så här i valtider). Men var ska pengarna tas ifrån? Kanske från en redan ansträngd äldrevård/sjukvård eller från våra överbetalda fattigpensionärer? Det går ju enligt vilken ekonom som helst att räkna ut att det inte går att både äta kakan och ha den kvar.

  • Namnlö­s
    Äldre 24 Jul 17:47
    #4

    Behöver vi mer pengar till äldrevård/sjukvård/skola så får vi låta bli att sänka skatterna så mycket. Såg något om att skattesänkningarna under Alliansen har kostat runt 140 miljarder, de pengarna hade kanske räckt? Dessutom har vi råd. Jag skämtar inte när jag skriver det, Sverige har bra ekonomi och utrymmet finns.

    Jag betalar gärna mer skatt för att vi ska ta ett gemensamt ansvar. Att jag själv skulle göra något, till exempel ta emot en tiggare i mitt hem, blir bara en punktinsats som varken gör till eller från i det stora hela. Det skulle bara vara för att lätta mitt samvete i så fall. Så hellre att jag betalar mer i skatt så vi får den välfärd vi förtjänar och möjlighet att hjälpa fler som inte har haft samma tur i livet som oss i Sverige.

    Insåg just att jag låter väldigt mycket V, men måste erkänna att detta är den enda punkt jag håller med dem om. Finns inte en chans att jag skulle rösta på dem. Vi måste såklart ha en begränsning på asylmottagningen, frågan är bara var den gränser går. För mig är det utmärkt som det är nu.

  • Lars E
    Äldre 24 Jul 18:21
    #5
    Namnlös skrev 2014-07-24 17:47:07 följande:
    Behöver vi mer pengar till äldrevård/sjukvård/skola så får vi låta bli att sänka skatterna så mycket. Såg något om att skattesänkningarna under Alliansen har kostat runt 140 miljarder, de pengarna hade kanske räckt? Dessutom har vi råd. Jag skämtar inte när jag skriver det, Sverige har bra ekonomi och utrymmet finns.

    Jag betalar gärna mer skatt för att vi ska ta ett gemensamt ansvar. Att jag själv skulle göra något, till exempel ta emot en tiggare i mitt hem, blir bara en punktinsats som varken gör till eller från i det stora hela. Det skulle bara vara för att lätta mitt samvete i så fall. Så hellre att jag betalar mer i skatt så vi får den välfärd vi förtjänar och möjlighet att hjälpa fler som inte har haft samma tur i livet som oss i Sverige.

    Insåg just att jag låter väldigt mycket V, men måste erkänna att detta är den enda punkt jag håller med dem om. Finns inte en chans att jag skulle rösta på dem. Vi måste såklart ha en begränsning på asylmottagningen, frågan är bara var den gränser går. För mig är det utmärkt som det är nu.
    Men visst höjda skatter löser alla problem. Men å andra sidan skulle inte dom pengarna behövas i t.ex en äldrevård/sjukvård där resurserna går på knäna? Eller när våra pensioner räknas ned varje år trots att det handlar om vad vi betalat in under ett helt arbetsliv? Dags att verkligen redovisa vad det kostar att alltid vara världens samvete. i reela siffror. Men det kan vi tyvärr glömma i landet där inget längre är som det ser ut.
  • Gert
    Äldre 24 Jul 18:36
    #6

    Vi tar emot lika många flyktingar på 2 veckor som Finland tar emot under 1 år.

    Ja, jag vill nog säg att Sverige tar emot för många flyktingar. Bäst hjälper man flyktingar på plats, för att citera Dalai lama.

    Små kommuner har inte någon chans att ta emot 1000 flyktingar med en veckas notis. Tänk om storstäderna skulle ta emot lika många flyktingar per capita som småstäderna gör. En halv miljon flyktingar till Stockholm på en vecka klarar man liksom inte. 

  • tobbe0­1
    Äldre 24 Jul 18:40
    #7

    En konstig fråga. Varje asylsökande som kommer idag granskas och handläggs hos mig.verket (antar jag?) och de som har asylskäl får asyl (stöd och hjälp och får stanna) och de som inte hamnar i den gruppen förväntas återvända hem? Men då har vi de sk papperslösa eller gömda eller vad man kallar dem som vägrar åka hem. Man går under jorden. Nu har man bestämt från regeringshåll att den gruppen "gömda" ska ha fri vård och tandvård och barnen kan gå på förskola. Det blir som att vi har ett "skuggsamhälle" bredvid det vanliga? Lägg ner mig.verket så blir det ett nollsummespel.

  • Gert
    Äldre 24 Jul 18:53
    #8

    2009: 24 194


    2010: 31 819


    2011: 29 648


    2012: 43 887


    2013: 54 259
    2014: 89 000?

    Källa: Migrationsverket

  • tobbe0­1
    Äldre 24 Jul 18:59
    #9
    Gert skrev 2014-07-24 18:53:21 följande:

    2009: 24 194


    2010: 31 819


    2011: 29 648


    2012: 43 887


    2013: 54 259
    2014: 89 000?

    Källa: Migrationsverket


    Jo man märker ju när man är nere på stan att något har hänt men som man förstår så ska man liksom..........låtsas som att det regnar och flina lite snällt? Eller?
  • mr me
    Äldre 24 Jul 19:09
    #10

    Sverige började ta emot för många invandrare redan på 70-talet. Dessutom är jag givetvis emot hela idén med att bevilja illegala invandrare uppehållstillstånd.

    Tar man sig in i Sverige illegalt så ska man ut igen, oavsett asylskäl. Om man behöver söka asyl i Sverige så ska man göra det den legala vägen. Att Sverige i många många år belönat dem som smugglat sig hit på stulna pass och falska personuppgifter är en skam för landet. Brott ska inte löna sig!

    Att många av dem som beviljats uppehållstillstånd eller t.o.m medborgarskap dessutom är mördare, våldtäktsmän och liknande är en ännu större skandal. Som den man i Gävle som kom hit som "flykting" från Rwanda, men senare visade sig vara en av de värsta mördarna under folkmordet där. Att Sverige under många år hjälpte honom att hålla sig undan rättvisan i sitt hemland gör mig illamående.

    Men just det. Alla människor är ju lik värda, eller vad är det nu Miljöpartiet brukar säga? Fridolin brukade ju stå armkrok med Wretströms mördare i Salem, så förkärleken för mord och blod har de allt de där vänsterextremisterna. Även de som sitter i riksdagen...

Svar på tråden Tar vi emot för många asylsökande?