• Olikamenlika

    Det går inte neråt, varför?

    Fick barn för drygt ett år sen, gick upp 23kg under graviditeten. Vägde 117 på förlossningsdagen. Nu väger jag 119,8kg. Jättekul, verkligen...inte!

    Har tidigare lyckats på egen hand gå ner 27kg genom koständring och träning. Blev lämnad av barnets pappa när bebis var 3 månader, snacka om stressfaktor och en fruktansvärt jobbig period, var väl först tidigt i våras som jag kände att okej, nu är det såhär och ja, livet går vidare liksom. Har sedan nyår mer eller mindre kämpat med att gå ner i vikt. Gick ner 8kg direkt efter förlossningen, men gick upp det och mer därtill efter separationen. Jag har alltid haft lätt för att gå upp i vikt, att gå förbi en godishylla i affären så går jag upp 3kg.

    Har för knappt en månad sen äntligen haft möjlighet att börja träna på gym igen, har kört 3ggr i veckan, varannan dag. Mest konditionsträning eftersom flåset måste bli bättre, lite styrketräning. Precis som jag gjorde sist. Vägde mig i förra veckan och stod då åter på 117kg, 3 dagar senare 119,8kg!! WTF!

    Jag äter precis så som jag gjorde sist, kapar bort mycket kolhydrater d.v.s pasta/ris/potatis. Äter mycket kött/kyckling/fisk. Dricker "dietpulver" o.s.v

    En dag ser ut såhär ungefär:

    Frukost: 2 knäckemackor med skinka och 1-2 kokta ägg (samma frukost i över 10 år, orkar inte äta mer eller nåt annat det går bara inte)

    Mellis: Nutrilett/Allevo/Naturdietpulver och 1 banan

    Lunch: 1 burk tonfisk i vatten, 1-2 ägg, 1 msk majonnäs, citronpeppar och sallad
    alternativt en färdigköpt sallad/annan bra mat.
    Alternativt Nutrilett/Allevo/Naturdietpulver och 2 bananer

    Mellis: Kvarg/Pulver och nötter/Bar

    Middag: Kött/kyckling/fisk med sallad (grönsallad, paprika, tomat, gurka) färska champinjoner/spetskål/zucchini

    Om suget kommer på kvällen: Pulver och nötter/2 digistivekex.

    Tillåter mig att "synda" max en gång i veckan, men gör det inte till någon ätardag och äter allt jag kommer över, utan det kan vara en godisbit, lite lösviktsgodis och så.

    Äter helst inte efter 20 på kvällen och dricker mycket vatten. Unnar mig Loka Chrush ibland och ibland pepsi max.

    När jag gick ner 27kg var jag storrökare och drack minst 1 liter pepsi max om dagen och tränade minst 5-6 ggr i veckan.

    Vad är det som gör att det inte fungerar nu? Jag vill inte se ut såhär och framförallt så vill jag inte må som jag gör just nu. Kroppen tar stryk och jag vill orka med mitt jobb, som är väldigt fysiskt krävande. Har fått läkartid på måndag för och få hjälp därifrån, ta lite prover och så för att se om det är några hormonförändringar/ämnesomsättningsproblem eller vad!

    Någon annan som känner igen sig? Jag har ju klarat av att gå ner själv förut och banne mig om jag inte ska lyckas nu!

  • Svar på tråden Det går inte neråt, varför?
  • strojes

    Jag är ingen expert men för att få ett bra och hållbart resultat behöver man äta bra balanserad mat med rätt innehåll och gärna med lagom dos effektiv träning. 
    Att bara äta kalorifattig kost tror jag inte på i längden.

    Olga Rönnberg på Mama Fitness (finns tex på facebook med länk till hennes hemsida), har hjälpt många mammor (och andra kvinnor) till ett hälsosammare liv med rätt kost och träning anpassad specifikt efter individen (om man väljer hennes pt-online). Hennes bok "träning för nyblivna mammor" är bra läsning och det finns även träningsprogram att följa i boken för att komma i form igen efter förlossning. I höst kommer hon ut med en ny bok "styrka för kvinnor" tror jag den heter. Titta in på hennes sida på facebook där skriver hon nästan dagligen en hel del kloka och tänkvärda ord när det gäller kost och träning.

  • Anastasia

    Jag tror personligen att det är viktigt att komma ihåg två saker: 1. Att inte äta för mycket och 2, att inte äta för lite.     Man ska även se till att göra av med mer kalorier än vad man tar in.  Jag tror personligen att du äter för lite, så att din kropp ställer in sig på svältläge.    

    Dessutom så är det varmt, du dricker mycket vatten och kroppen sparar då också på vätska.  Det kan vara anledningen till att du gick upp några kilo i vikt.

    Jag har också övervikt och startade på 95 kilo, väger idag 87.7 kg.  Och det som jag har gjort är att följa denna artikel:   www.netdoktor.se/overvikt/artiklar/sju-nycklar-till-sund-viktminskning/  

    För det första så känner jag ingen hunger, jag går och lägger mig tidigt, går upp tidigt, äter frukost.  Går 10 km om dagen.   Sedan rekommenderar jag även denna artikel från tidningen "I form" iform.se/portionsstorlek

    Dessa två artiklar har hjälpt mig mycket.  Sedan finns det en tråd här på familjeliv, där vi stöttar och peppar varann, rekommenderar även den tråden.  Tjejerna där är supersöta, verkligen.  www.familjeliv.se/forum/thread/71955933-vi-som-gar-upp-o-ner-men-hoppas-pa-nerat-hang-pa-nu

  • Olikamenlika

    Tack! :) Ska kolla upp det ni skriver! Matematiken: Ät mindre, spring mer är ju en helt logisk uppställning :)

    Jag skrev in allt jag åt i en app som fick fram att jag åt ungefär 1100-1600 kcal om dagen, vilket inte är lite alls, har för mig att en kvinna ska äta ungefär 2000kcal om dagen??! Eller har jag bara fått för mig det. Testade även en annan app som räknade ut hur mycket jag ska äta för att gå ner 30kg på 30 veckor, fick fram att jag skulle äta 2100kcal. Vet inte vad jag ska äta för att komma upp i så mycket heller?! Jösses vad svårt det blev helt plötsligt!

    Självklart så är det ju en balansgång det där med att äta just lagom av allt. Hittade verkligen min metod när jag gick ner mina 27kg, och det enda som är förändrat är graviditeten och rökningen/pepsin. Har inget preventivmedel som sist, som har satt käppar i hjulen för mig under alla år tidigare. Blir ju så fundersam bara på varför det liksom inte funkar nu. Kan ju kanske bero på den inre viljan såklart, men den finns! Jag tänker inte likadant eller på när ska jag äta nästa gång eller vad ska jag äta. Det jobbet är ju det stora egentligen, att vara där mentalt!

    Jag gick ner 27kg på ungefär 1-1,5år och höll vikten cirka 2,5år tills jag blev gravid. Tänkte alltid förut att det inte är svårt att gå ner utan att hålla det som är svårt, nu börjar jag tänka om! Hur som haver är det barnfri helg och jag kommer bo på gymmet :)

  • Olikamenlika

    Har läst artiklarna nu, och det var inte direkt nåt jag inte visste redan. Jag har kört en mer LCHF-kost, blandat med lite GI och så. Hur mycket jag ska äta är inga problem, är ganska liten i maten om jag jämför med hur det var tidigare. Både på gott och på ont, men portionerna matchar hur hungrig jag är, tar aldrig om eftersom jag är nöjd på en portion.

    Hmm...ja, det är bara att hålla i nu och köra ändå trots att allt känns så frustrerande!

  • Anonym (Fetjagmed)

    Knäckebröd och banan är väl rätt mycket kolhydrater i? Provat LCHF? Huruvida det är bra med pulverdrycker etc låter jag vara osagt. För mig funkar det inte men kött och grönsaker-dieten har gått bättre.

  • Anonym (Fetjagmed)

    Såg nu att du provat LCHF redan. Sorry, trött och virrig...

  • Anonym
    Anonym (Fetjagmed) skrev 2014-08-13 13:18:15 följande:

    Knäckebröd och banan är väl rätt mycket kolhydrater i? Provat LCHF? Huruvida det är bra med pulverdrycker etc låter jag vara osagt. För mig funkar det inte men kött och grönsaker-dieten har gått bättre.


    Trött och virrig får man vara, det är lugnt!! :)

    Jo det är det, men frukosten är såå svår för mig att bryta. Orkar inte äta mer eller nåt annat. Havregrynsgröt lägger sig som en sten i magen och sen en timme senare är jag vrålhungrig ändå. Men två knäckebrödskivor är ju inte 2 stora portioner pasta som gärna åts för 10 år sen som middag. 2-3 bananer på en dag kan omöjligt sätta stopp för viktminskningen helt??! Tack ändå för inputen allt är värt att testa och så.

    Börjar äntligen snart jobba efter 1,5 års föräldraledighet, ska bli så skönt och komma in i rutinerna och röra på sig (har ett fysiskt krävande jobb). Hoppas nu att allt blir som jag önskar!
Svar på tråden Det går inte neråt, varför?