• Anonym (Hanna­)
    Äldre 24 Jul 19:31
    1189 visningar
    6 svar
    6
    1189

    Uselt blodvärde, inte gravid.

    Jag äter mycket frukt o grönt, dricker inget kaffe, kanske en celcius (energidryck ) i veckan. Äter vitaminer. Ändå har jag fått dåligt blodvärde = 101
    Nån som vart med om något liknande?

  • Svar på tråden Uselt blodvärde, inte gravid.
  • Anonym (Wildr­at)
    Äldre 24 Jul 19:37
    #1
    Anonym (Hanna) skrev 2014-07-24 19:31:29 följande:

    Jag äter mycket frukt o grönt, dricker inget kaffe, kanske en celcius (energidryck ) i veckan. Äter vitaminer. Ändå har jag fått dåligt blodvärde = 101
    Nån som vart med om något liknande?


    Varken frukt, grönsaker eller energidryck innehåller järn. Äter du mycket spenat kan du få i dig litegrann men vegetabiliskt som kroppen måste omvandla.

    Järn får du från animaliska produkter som kött, ägg och fa blod och lever. Äter du lite eller inget av detta kan du få brist. Börja äta nyttigare eller köp tillskott med högre järninnehåll än multivitamintabletter.
  • Anonym (Hanna­) Trådstartaren
    Äldre 24 Jul 19:42
    #2

    Jag äter kött varje dag och vitaminer med järn i. Energidrycken tänkte jag mer tog järnet eftersom det innehåller koffein.

    Köttet jag brukar äta är kyckling.

  • Äldre 24 Jul 20:10
    #3

    Jag har haft dåligt blodvärde utan anledning. Tror mitt var under 50? Och järndepåerna gick inte mäta för dom existerade inte ens. Dom tankade mig med blod och järntabletter i ett år.

    Blöder du mycket vid mens?

  • Anonym (Hanna­) Trådstartaren
    Äldre 24 Jul 20:20
    #4

    Jag har väldigt sparsam mens, 5 dagar, 1 lite mer men det räcker men den minsta bindan.

    Fick du något svar varför det blev så charmed92 ? Har blodvärdet varit bra sen?

  • Anonym (Wildr­at)
    Äldre 24 Jul 20:36
    #5
    Anonym (Hanna) skrev 2014-07-24 19:42:37 följande:

    Jag äter kött varje dag och vitaminer med järn i. Energidrycken tänkte jag mer tog järnet eftersom det innehåller koffein.

    Köttet jag brukar äta är kyckling.


    Kyckling innehåller nästan inget järn, i så fall får du äta kycklinglever...
    Här har du en lista på de 200 livsmedel som innehåller mest järn (från finska livsmedelsverket): http://www.fineli.fi/topfoods.php?compid=2160&fuclass=all&specdiet=none&items=200&from=top&portion=100g&lang=sv


    Som du ser är kyckling inte med bland dessa. Sorterar du bort allt skräp med tillsatt järn får man fram att det man kan äta ordentligt av som innehåller mycket järn är äggula, pumpafrön, hampfrön, linser, renkött, solrosfrön, cashewnötter och havre förutom lever och blodmat. Men det är bara lever, blod, kött och äggula som innehåller järn kroppen kan använda direkt, resten innehåller järn som kroppen dels har svårt att ta upp och dels måste omvandla.

    Järn är inte det lättaste att få i sig och vill man inte äta det som är järnrikt får man äta tillskott. Köp särskilt järntillskott så du får lite högre dos, multivitamintabletterna innehåller bara vad som används på en dag, för att höja värdet behöver du äta ett överskott.

  • Anonym (Hanna­) Trådstartaren
    Äldre 24 Jul 20:45
    #6

    Trodde det skulle räcka med vitaminer och nyttig mat. Äter mycket sallad, avokado mm. Får börja äta mer järntabletter.

    Har börjar äta nyttigare, innan åt jag dåligt, glass, mc Donalds och sällan några grönsaker eller frukt, inga vitaminer heller. Kakor när jag blev sugen och 8 koppar kaffe om dagen. Hade bra HB då,

    Har ätit bra i kanske 6-7 månader.

    Visst är det avigt.

    Tack för länken

Svar på tråden Uselt blodvärde, inte gravid.