• Anonym (jobba­t i Norge)
    Äldre 24 Jul 20:31
    349 visningar
    4 svar
    4
    349

    Tillgodoräkna sig jobb i utlandet?

    Hej. Jag har lite funderingar när det gäller föräldraförsäkring. Har nyligen fått veta att vi väntar barn nr 2 i mars nästa år. När vår son föddes bodde vi i Norge och jag har tidigare fått alla mammapengar därifrån. Nu bor vi i Sverige igen men jag har ännu inte hittat något jobb här. Jobbade 80% i Norge fram till sista mars i år. Har förstått att man i Sverige måste jobba 240 dagar sammanhängande för att få rätt till mer pengar än "basbeloppet" men jag har inte ens 240 dagar kvar till BF så det blir omöjligt. Finns det någon möjlighet för mig att jobba upp så att jag får mer pengar än basbeloppet? Kan jag tillgodoräkna det som jag jobbade i Norge? 

    Tacksam för svar, från en som inte alls är insatt i det svenska systemet längre! =)

  • Svar på tråden Tillgodoräkna sig jobb i utlandet?
  • Äldre 25 Jul 08:32
    #1

    Hej!

    Man kan i vissa fall få tillgodoräkna sig inkomst från annat EU/EES land. Skicka in anställnings- och inkomstuppgifter från din anställning i Norge. Det görs utredning i varje enskilt fall. Du skickar detta till:

    Försäkringskassans Inläsningscentral
    839 88 Östersund

    Du kan läsa en del om detta i vår vägledning gällande sjukpenninggrundande inkomst 2004:5 version 11 (sid 21 samt 276 och framåt) som finns att hämta på vår hemsida www.forsakringskassan.se under fliken Om Försäkringskassan som finns längst till höger. Du går sen in under länken Lagar och regler, Vägledningar.

    Hälsningar
    Lisa, handläggare


  • Anonym (jobba­t i Norge) Trådstartaren
    Äldre 30 Jul 16:19
    #2

    Tack för ditt svar. Jag antar att jag kan vänta ett tag med att skicka in denna ansökan, eller bör jag göra det snart?

  • Äldre 31 Jul 08:16
    #3

    Hej!

    Du kan skicka in uppgifterna i samband med att du skickar in ditt moderskapsintyg som du ska få från barnmorskan.

    Hälsningar
    Lisa, handläggare

  • Anonym (jobba­t i Norge) Trådstartaren
    Äldre 1 Aug 08:51
    #4

    Tack! =)

Svar på tråden Tillgodoräkna sig jobb i utlandet?