• Eisa

    Är du noga med att ge dina barn en god hälsa?

    Ja, är du det?

    Anledningen till att jag frågar är för att jag ser flera barnfamiljer runt mig som dagligen ger sina barn läsk och snacks, aldrig är ute i naturen med dem och till middag serveras korv och pommes. (Mycket kortfattat och enkelt förklarat.)

    Så, är ni noga? Motivera gärna hur och varför.

    (Ni ska svara på rubrikfrågan i omröstningen).

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du noga med att ge dina barn en god hälsa?
  • Jacqueline

    Lagar all mat från grunden (husmanskost),har ej tv-spel här ,är ute dagligen ,äter snabbmat extremt sällan ,sötsaker endast lördagar/kalas och där är läsk inräknat.

    Däremot är mina två äldsta hos sin pappa och farföräldrar varannan helg och dom är typ dom onyttigaste jag vet :-/

  • Eisa
    Jacqueline skrev 2014-07-24 21:27:38 följande:

    Lagar all mat från grunden (husmanskost),har ej tv-spel här ,är ute dagligen ,äter snabbmat extremt sällan ,sötsaker endast lördagar/kalas och där är läsk inräknat.

    Däremot är mina två äldsta hos sin pappa och farföräldrar varannan helg och dom är typ dom onyttigaste jag vet :-/


    Bor dom hos dig mestadels så spelar det nog ingen roll

    Bra att du lagar mat från grunden och är ute dagligen Käkar ni ekologiskt också?
  • Jacqueline
    Eisa skrev 2014-07-24 21:30:19 följande:
    Bor dom hos dig mestadels så spelar det nog ingen roll smile1.gif

    Bra att du lagar mat från grunden och är ute dagligen smile1.gif Käkar ni ekologiskt också?
    Så gott vi kan ,är dock noga med att köpa svenskt kött ,ägg från frigående höns och allmänt svensktillverkat gällande maten.
  • Mrs Green

    Jag tänker alltid på att dottern ska lära sig vad som är bra för hälsan. Så när vi äter något mindre nyttigt (vilket vi förstås gör ibland) så säger jag oftast det. Alltså att det är något man inte kan äta så ofta eftersom det inte är så nyttigt.

  • Eisa
    Mrs Green skrev 2014-07-24 21:47:14 följande:

    Jag tänker alltid på att dottern ska lära sig vad som är bra för hälsan. Så när vi äter något mindre nyttigt (vilket vi förstås gör ibland) så säger jag oftast det. Alltså att det är något man inte kan äta så ofta eftersom det inte är så nyttigt.


    Det är bra att ge dem den medvetenheten.
  • Tow2Mater

    Ja och nej. Det ena ibland, det andra ibland. Allt är inte så enkelspårigt som du framställer frågan.

  • Alexi

    Vi är mycket angelägna om att ge barnen bättre matvanor och inga problem med övervikt jämfört med oss själva.

    Men det innebär inte att vi inte äter på mcd, äter godis och glass osv ibland.

  • lövet2

    Nja, egentligen har vi bara fört över våra egna vanor på dem. Inte så där genomtänkt att "nu ska vi lära dem ...", utan mer "så här lever vi och varför skulle barnen behandlas annorlunda?".

  • Cornellia

    Lite lagom. 

    Jag är ganska noga med vad vi köper hem, nästan enbart ekologiskt, och han äter godis/glass/kakor osv mycket sällan. 

    Men vi är dåliga på rutiner, och har svårt att få till det med matlagningen, så det blir rätt enformigt ibland. Och vi är inte så bra som jag önskar vi vore med utebiten, på vardagarna får tyvärr fsk stå för den biten. 

    (lite roligt att mitt svar ser ut så just idag, då sonen enbart har druckit saft och ätit chips, men det får vara så när man är 3 år, det är 30 grader varmt och man har öroninflammation)

  • Aniiee
    Eisa skrev 2014-07-24 21:23:29 följande:

    Ja, är du det?

    Anledningen till att jag frågar är för att jag ser flera barnfamiljer runt mig som dagligen ger sina barn läsk och snacks, aldrig är ute i naturen med dem och till middag serveras korv och pommes. (Mycket kortfattat och enkelt förklarat.)

    Så, är ni noga? Motivera gärna hur och varför.

    (Ni ska svara på rubrikfrågan i omröstningen).


    Låter som att det är oerhört enkelt förklarat. Onyanserat. I stil "jag såg en gång, och [jag tror] de gör så jämt.......

    Ja, ungarna för läsk och snacks varje dag, så här på sommaren (en del av "läsken" är dock kolsyrad saft/kolsyrat smaksatt vatten), nej, de är "aldrig" ute i naturen om vi inte är på landet och JA det serveras köpt korv och köpta pommes till middagen ibland. Med pulverbea. 

    SO WHAT?
    Key change, MOFO!
Svar på tråden Är du noga med att ge dina barn en god hälsa?