• daniella25

    efter snitt - vad är rätt och fel?

    jag gjorde snitt för 14 dagar sedan och blev sydd med invändiga stygn och sedan tejp.
    tog bort min tejp efter 11 dagar då den börja lossna.
    nu har jag hört av en kompis att man skall fortsätta tejpa snittet så blir ärret finare?
    och en annan kompis sa att man inte skulle ha på något utan bara lufta det.
    blir lite snurrig? tycker inte jag fick så mkt info när jag lämnade BB nämligen.
    och en fråga till.

    Gördel, är det någon som använde/er det? hur är det?

  • Svar på tråden efter snitt - vad är rätt och fel?
  • Miisty

    När jag snittades tog de vort tejpen redan på BB det ska luftas. Hade ingen gördel eller så var bara försiktig med magen o lyft inte tungt o träna inte magen innan de e ok efter ca 3 månader.

  • Anonym (2 akutsnitt)

    Det är nog olika info... I papprena jag fick efter mina snitt står det att man gärna får fortsätta tejpa längsgående i sex månader för att få ett snyggare ärr. Jag har inte gjort det någon av gångerna så jag vet inte om det gör skillnad. Däremot har jag använt gördel den här gången och inte förra och för mig har det gjort stor skillnad på hur fort magmusklerna i överdelen av magen har gått tillbaka. Lättare att komma ihåg att spänna magen och att knipa när man har något som påminner.

  • daniella25

    Så ni har era snitt helt "fria" så att säga, Inga skydd..

    Jag är så rädd att något skall komma mot de så de typ händer något o blir typ infekterat.

  • Anonym (2 akutsnitt)

    Det är ingen fara efter 10 dagar! Ytan har liksom läkt så inget kryper igenom. Men säkert smart att tejpa om snittet inte är väldigt snyggt gjort. Mitt är fult!

  • nylsa

    Jag fick ingen tejp alls, skulle duscha på det dag två och sen bara hålla det öppet och rent. Det läkte superbra! Fick som alla andra order att inte lyfta och det var skitsvårt med en ettochetthalvtåring hemma, men med en rejäl dos samarbete hemma så funkade det med.

  • Gladskit

    Jag hade nog en sån där tunn tejp som inte fastnar, i kanske 2-3v?
    Jag tyckte också att det kändes lite läskigt att det skulle vara helt oskyddat.

  • Grynet2010

    Blivit snittad 3 ggr och haft tejp alla 3 som lossnat efter ca 2 veckor och har inte tejpat om utan låtit det varit, det har ju läkt ihop jättefint när tejpen lossnat. Mina är syns knappt utan man får verkligen anstränga sig för att se dom.

  • Mercurialis

    BM tog bort tejpen när jag skrevs ut fem dagar efter snittet. Jag har ärligt talat svårt att ens se ärret så här 4,5 år senare.


    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
Svar på tråden efter snitt - vad är rätt och fel?