• Anonym (Future fiance?)

    Hur ser era förlovningsringar ut?

    Jag och min sambo har börjat prata om giftermål och då självklart även förlovning.
    Hade han fått bestämma hade vi nog redan varit gifta men nu känner jag att jag också gärna vill ta steget längre med förlovning.
    Har tidigare varit och kollat i några guldsmedsaffärer och provat ringar och har nu gjort lite bildsök på google. Vill jättegärna ha inspiration och tips om både förlovningsringar och bröllopsringar då vi planerar att gifta oss inom ett år efter förlovningen Glad
    Är egentligen inget jättefan av just guld utan brukar alltid ha silversmycken, har därför kollat lite på ringar i vitt guld. Är det någon här som också har det?
    Vill gärna ha en ring där jag inte alltid behöver gå omkring och oroa mig för att fastna eller tappa den då jag håller på mycket i trädgården, lagar mat och tränar.
    Några som har bilder på sina eller några tips, idéer eller inspirationsbilder? Skrattande

  • Svar på tråden Hur ser era förlovningsringar ut?
  • T W

    Jag är lite osäker på om det går att länka bilder så här men jag gör ett försök

    2.bp.blogspot.com/-MeUKN_r5kGk/Ui9elWflgYI/AAAAAAAAKS0/dVB9qo8KYOM/s640/ringarna.jpg

    3.bp.blogspot.com/-wEutsUa6f2k/Ui9cTSzPlOI/AAAAAAAAKSM/q3krR3hwT_I/s640/2013-07-06+Jonas+and+Therese-0752.jpg

    Så här ser våra ringar ut. Kanske inte riktigt den stilen du tänkt, men kanske en metall som skulle kunna vara aktuell? Vi valde palladium, vi fick "silverfärgen" men den är mycket hållbarare än vitt guld. Man slipper behandla dom och om man får repor eller behöver polera dom så "slipar" man inte bort material utan flyttar bara runt det.
    Dom är faktiskt mer praktiska än man kan tro, finns ingen risk att jag tappar dom och jag brukar inte fastna i saker och har aldrig känt att det funnits risk att den ska gå sönder. Vid träning och så hade jag nog tagit av mig den oavsett hur den såg ut eftersom det känns som att metallen kan repas mot stänger och liknande, plus att det känns lite obekvämt att klämma den när man lägger på tyngd..  

  • Kabanga

    Det var en kompromiss med våra ringar. Sambon tyckte jag skulle ha en stor diamant men det ville inte jag. Jag ville ha en slät i vitt guld så han köpte ett vitt Guldband med en rad diamanter på. Jag är super nöjd! Hans är en enkel ring i vitt guld. Som vigselring vill jag ha en likadan som jag har förlovningsringar men med en rad i bara vitt guld så att det blir stenar guld stenar så att säga när de sitter bredvid varandra. Ska se om jag kan lägga in en bild från telefonen.



    Färgerna är lite små skumma på den bilden men det är alltså vitt guld.

  • Kixxa


    Såhär ser våra ringar ut. Väldigt unika då de är tillverkade enligt våra önskemål. Min ring består av en mix av rött guld och vitt guld, en stor safir i mitten och 12 diamanter. Sambon har en mindre safir och 2 diamanter i sin.
  • Anonym (Future fiance?)

    Åh vilka fina ni båda har!
    De jag har kollat på och fastnar för ser ut som denna och liknande: www.21diamonds.se/Online/Diamantringar/M%C3%A9rida/Diamant/Vitguld-14-K.html?gP=6&pP=6&cfg=1

    Tror ni att stenen kommer fastna lätt när den sticker ut så pass mycket?

  • Anonym (Future fiance?)

    Den här var ju också rätt snygg i och för sig: www.21diamonds.se/Online/Diamantringar/Tegan-Juwel/Diamant/Vit-Topas/Vitguld-14-K.html&pP=2&cfg=1

    Haha alltså vilken jäkla djungel! Så tänker jag ju hela tiden såhär att ska jag ha den resten av livet måste den vara tidlös, enkel, passa till allt, vara "smart" och enkel att använda samt ha ett fint värde och inte bara den tunnaste guldringen man kan hitta som böjs av minsta lilla Tungan ute

  • Kabanga

    Ringarna du länkade är jätte fina. De hade dock inte funkat för mig. Sonen hade fortfarande blöja när vi förlovade oss och jag kände bara att jag skulle fastna med sådana ringar haha. Stenarna på min sitter ju mer nedgjutna i ringen så att säga inget som sticker upp. Men det där är ju en smaksak. Kan du inte gå till en guldsmed och prova lite? Se vad som känns bra och vad som kan funka för dig? Jag tror nog att man vänjer sig fort också med att ha något som sticker ut så är nog inget problem egentligen kanske.

    Kör på det du känner dig mest bekväm med helt enkelt :)

  • T W
    Anonym (Future fiance?) skrev 2014-07-25 01:54:15 följande:

    Åh vilka fina ni båda har!
    De jag har kollat på och fastnar för ser ut som denna och liknande: www.21diamonds.se/Online/Diamantringar/M%C3%A9rida/Diamant/Vitguld-14-K.html?gP=6&pP=6&cfg=1

    Tror ni att stenen kommer fastna lätt när den sticker ut så pass mycket?


    Jag tror inte det är några problem, jag fastnar tex inte i min ring. Ett tips är ju att dels testa dom i verkligheten och känna hur dom känns, sedan kan du ju beställa en billig fejkring i liknande modell från ebay och testa ett tag. Nu kan ju fattningen, hur högt stenen sitter osv spela roll men man får en hum i alla fall :)
  • Spädis08

    Om du ändå planerar att gift dig inom en snar framtid är mitt tips att prova ut förlovnings och vigselring samtidigt. Många ringar är fina, men svåra att kombinera med en annan ring. Den innersta är min förlovningsring, enstensringen min vigselring och efter 8 år valde jag att komplettera med en ring till (den yttersta). Alla är i vitt guld. Jag har mina ringar på mig jämt, oavsett om jag lagar mat eller jobbar i trädgården. Visst blir de lite slitna, men går att fixa till. dock ganska dyrt, kostar ca 600:- per ring och gång. Om jag var mer rädd om dem skulle det säkert vara mindre slitna, men ser de som en del av mig och vill alltid ha dem på mig!

  • Kixxa
    Anonym (Future fiance?) skrev 2014-07-25 01:54:15 följande:

    Åh vilka fina ni båda har!
    De jag har kollat på och fastnar för ser ut som denna och liknande: www.21diamonds.se/Online/Diamantringar/M%C3%A9rida/Diamant/Vitguld-14-K.html?gP=6&pP=6&cfg=1

    Tror ni att stenen kommer fastna lätt när den sticker ut så pass mycket?


    Min ring sticker upp väldigt mkt. Har aldrig varit ett problem för min del, men min vardag innehåller ju inga blöjbyten (ännu) så hur det går med det kan jag inte uttala mig om.
  • Anonym (Future fiance?)

    En liten uppdatering bara - vi är numera förlovade! 
    Blev en slät guldring trots allt som förhoppningsvis kommer pryda mitt finger för resten av livet :)
    Min (numera) fästman sa dock att om jag ångrar mig senare i livet så kan vi alltid byta ut ringarna till någon annan.

  • molly50
    Anonym (Future fiance?) skrev 2014-08-11 13:13:35 följande:

    En liten uppdatering bara - vi är numera förlovade! 
    Blev en slät guldring trots allt som förhoppningsvis kommer pryda mitt finger för resten av livet :)
    Min (numera) fästman sa dock att om jag ångrar mig senare i livet så kan vi alltid byta ut ringarna till någon annan.


    Gratulerar!

    Jag kan visa mina ringar ändå.
    Den nedersta ringen är förlovningsringen och den övre är vigselringen.
    Båda är hamrade ringar i rött guld och vigselringen har 5 diamanter ingjutna i sig.


    Mattias och Hannah.
Svar på tråden Hur ser era förlovningsringar ut?