• Anonym (///)

    Hur öppnar jag glaburken?

    Får inte upp den.

  • Svar på tråden Hur öppnar jag glaburken?
  • Vickan I

    Om det är glasburk du menar så in med en matkniv under kanten på locket först och vrid sedan.

  • Anonym (///)
    Vickan I skrev 2014-07-25 06:49:44 följande:

    Om det är glasburk du menar så in med en matkniv under kanten på locket först och vrid sedan.


    det står ju glasburk
  • Anonym (///)
    Vickan I skrev 2014-07-25 06:49:44 följande:

    Om det är glasburk du menar så in med en matkniv under kanten på locket först och vrid sedan.


    det står ju glasburk
  • Fontana

    Om det är en glaburk av konservburkstyp så finns det en fiffig pryl att köpa just för att ta bort det första vakumet (och slippa böjda matknivar).

    Den ser ut som en större kapsylöppnare ungefär, men i plast. Finns i många olika färger. Finns på de flesta större varuhus och i en del mindre livsmedelsaffärers köksavdelning också.

    Sedan finns det en "boa" också, tror nästan den heter så. Ett handtag med en kraftig gummisnodd fästad. (ser ut som en oljefilteravdragare om det säger dig något.) Fungerar på burklock och annat som sitter hårt.

    Det finns (fanns i alla fall) en platta med taggiga sidor som man skruvade fast under köksskåpet (överskåpet alltså), sedan förde man bara in burken och vred om.

    En fuktig trasa eller handduk kan också användas för att få bättre grepp, speciellt om det är små lock. Eller en polygriptång!

Svar på tråden Hur öppnar jag glaburken?