• Anonym (Fem)
    Äldre 25 Jul 09:03
    1044 visningar
    13 svar
    13
    1044

    Fem förnamn?

    Jag och maken har haft svårt att enas om namn till min tjej. Vi vill ha fler namn, dels från släkten, dels ifall hon inte gillar det namn vi valt. Så här ser det ut nu. 1 Förnamn. 2. Namn från makens syster som lever( går ej att ta ifall dottern vill byta). 3. Namn från en släkting till mig som är död. Jag vill hedra min släkting som jag tyckte om men  vi tycker inte om namnet. 4.Ett enkelt namn som är släkting till maken. 5. Mitt favoritnamn som jag tycker är vackert och vi funderade på att ge först. Självklart tycker vi att fem namn är för mycket. Vilket hade ni valt att ta bort? Eller hade ni kört på fem namn och så får barnet själv ta bort om hon vill längre fram? namn 2 och 3 har vi tyvärr redan berättat för släkten att vi skall välja.Makens syster har ett "släktnamn" så det vill vi gärna ha med. Om vi behåller alla fem namn så är problemet att vi drar över skattemyndighetens max 36 tecken med 2 , vilket innebär att de kommer att förkorta eller bara skriva initial på sista namnet. Vilket hade ni isåfall valt att ta bort och hur hade ni resonerat?

  • Svar på tråden Fem förnamn?
  • Äldre 25 Jul 09:11
    #1

    ta bort fyran, det räcker väl med ett släktmamn från makens sida. ta sen ditt favoritnamn som förnamn. då blir det tre namn, vilket är helt ok.

  • Anonym (???)
    Äldre 25 Jul 09:13
    #2

    "Till min tjej" är det inte makens barn med? Jag hade kört på ett tilltalsnamn och 1- 2 släktnamn

  • Äldre 25 Jul 09:16
    #3
    Anonym (???) skrev 2014-07-25 09:13:38 följande:
    "Till min tjej" är det inte makens barn med? Jag hade kört på ett tilltalsnamn och 1- 2 släktnamn

    grsattis din butterfutta, du hittade nåt att gnälla på direkt.
  • Anonym (???)
    Äldre 25 Jul 09:28
    #4

    Problem med stava? Jag ställde en fråga och du är otrevlig säger mer om dig och din utbildning eller ursäkta brist på utbildning menar jag


    pusss skrev 2014-07-25 09:16:36 följande:

    grsattis din butterfutta, du hittade nåt att gnälla på direkt.


  • Äldre 25 Jul 09:39
    #5
    Anonym (Fem) skrev 2014-07-25 09:03:56 följande:

    Jag och maken har haft svårt att enas om namn till min tjej. Vi vill ha fler namn, dels från släkten, dels ifall hon inte gillar det namn vi valt. Så här ser det ut nu. 1 Förnamn. 2. Namn från makens syster som lever( går ej att ta ifall dottern vill byta). 3. Namn från en släkting till mig som är död. Jag vill hedra min släkting som jag tyckte om men  vi tycker inte om namnet. 4.Ett enkelt namn som är släkting till maken. 5. Mitt favoritnamn som jag tycker är vackert och vi funderade på att ge först. Självklart tycker vi att fem namn är för mycket. Vilket hade ni valt att ta bort? Eller hade ni kört på fem namn och så får barnet själv ta bort om hon vill längre fram? namn 2 och 3 har vi tyvärr redan berättat för släkten att vi skall välja.Makens syster har ett "släktnamn" så det vill vi gärna ha med. Om vi behåller alla fem namn så är problemet att vi drar över skattemyndighetens max 36 tecken med 2 , vilket innebär att de kommer att förkorta eller bara skriva initial på sista namnet. Vilket hade ni isåfall valt att ta bort och hur hade ni resonerat?


    Ja, 5 namn känns för långt. Jag skulle iaf absolut tagit bort 4an.
  • Anonym (Lea)
    Äldre 25 Jul 10:06
    #6

    Om ni är överens om ett namn så kan ni väl lägga till varsitt släktnamn så att det blir totalt tre namn? Ni kanske får fler barn och då kan ni ju hedra de släktingar som inte "får plats" nu.

  • Äldre 25 Jul 10:09
    #7

    Jag skulle köra på ett förnamn (antingen det förnamn ni har valt eller namn nummer 5) samt ett släktnamn från din respektive din makes sida. Tre namn totalt alltså. 
    Planerar ni fler barn, kan ni ju alltid "spara" namnen om ni skulle få en dotter till.

  • Anonym (Fem) Trådstartaren
    Äldre 25 Jul 10:20
    #8

    Jo det är makens barn med såklart. Därför väljer vi släktnamn från bägges sida .
    Det är vårt sista  barn så blir inga fler.

    Vi har nu bestämt oss för att ta bort namn 4. Vi har ett kort efternamn så fyra namn är okej tycker vi. Då blir det ett släktnamn från hans sida, ett från mitt och mitt "favoritnamn" som vi tycker är för långt att ha som förstanamn. Tack ni som svarat!

  • Äldre 25 Jul 10:24
    #9

    Jag har tre namn och de två sista är ganska långa och det är tusan inte kul när man måste rabbla dem eller ännu värre skriva ner dem, de känna helt onödiga och till ingen nytta, jag har ingen som helst glädje alls över att ha dem, så jag skulle absolut rekommendera max tre namn faktiskt Drömmer

  • Äldre 25 Jul 11:16
    #10

    Vad är det för långt favoritnamn du har?

  • Äldre 25 Jul 11:44
    #11

    Min åsikt är att två namn plus efternamn räcker, annars blir det överdrivet. Hon kan byta om hon vill, behöver inte ha det som namn för det

  • Anonym (.)
    Äldre 25 Jul 11:56
    #12

    Jag hade tagit bort 4:an och 5:an.

  • Äldre 26 Jul 13:00
    #13

    Jag tycker att ni bör välja förnamn och två släktnamn så att det blir tre namn totalt. Kan inte hjälpa att jag känner att det blir lite löjligt med fem namn. Det blir liksom lite Pippi Långstrump-varning på det (Pippilotta Viktoalia Rullgardina Krusmynta...).
    Spara de andra två namnen. Vem vet, ni kanske får en dotter till så småningom.

Svar på tråden Fem förnamn?