• Anonym (Jobbi­gt)
    Äldre 25 Jul 10:12
    1218 visningar
    22 svar
    22
    1218

    Dottern vekar ogilla min nya som jag har varit tillsammans med länge?

    Hej!
    Jag behöver lite tips och tankar kring mitt problem. hoppas att ni orkar läsa.

    Jag har ett barn på 10 år, jag och hennes pappa skiljde oss när hon var 4 år. Det var mitt beslut för jag hade mått dåligt länge pga hans beteende. osv.
    I samma veva blev jag kär i en man på mitt jobb som jag känt från skolan. Vi blev ett par och var noga med att hans inte flyttade in hos oss direkt. Dels så kände jag att jag inte ville bli sviken igen och dels så kände han att allt var nytt för honom med barn osv så vi tog det lugnt. (vi var alltså båda i 20-årsåldern då)

    Efter ett tag började han vara hos oss, äta middag oss men när dottern var hos mig så sov han hemma hos sig. (hon bor hos oss varannan vecka)
    Efter 2 år !flyttade han in hos oss i den lgh som jag o dottern flyttat till efter separationen.

    Hur som helst så var det lite upp o ner eftersom vi hade olika syn på uppfostran osv men inga stora bekymmer. Det enda är att han säger åt henne lite mer än vad jag gör och detta är något som dottern verkat störa sig på.

    Nu 6 år senare är vi gifta och har flyttat till en gemensam bostad.

    Kan nämna att han ställer upp väldigt mycket för henne, hämtar lämnar från träningar, hjälper henne med saker, lärde henne cykla när hon va liten, med på skolavslutningar osv. (allt sånt som dotters pappa inte varit så intresserad av eller "glömt bort")

    Har dock märkt på dottern senaste tiden att hon verkar störa sig på honom och han verkar ha distanserat sig från henne. Tidigare satt hon i soffan o kollade på film med honom o kramade om honom osv. Hon börjar bli stor nu... vet inte om det är tonårsgrejerna som spökar eller nåt annat?

    Jag frågade henne i veckan vad hon kände osv och å sa hon att hon vill att jag o hennes pappa ska bli ihop igen. Jag förklarade för henne att om jag o min nurvarande gör slut så kommer jag o pappa inte bli ihop igen, då sa hon att eftersom pappa inte har nån ny så ska jag inte heller ha det för hon blir avundsjuk över att jag ska sova med nån.
    Hon sa att då är det bättre att jag inte är med nån alls.

    frågade henne vad hon tycker om min "nya" och sa hon att hon tycker om honom och ibland inte för han säger åt henne hela tiden.

    Hur vanligt är det att sånt här uppstår efter flera år? vad ska jag göra?
    När jag säger åt honom så säger han bara att han säger åt henne när hon  inte lyssnar på mig, och varje gång han gör det så ser jag hur irriterad hon blir och stör sig på honom ännu mer.

     

  • Svar på tråden Dottern vekar ogilla min nya som jag har varit tillsammans med länge?
  • Äldre 25 Jul 10:17
    #1

    Oj vilken jobbig sits. Av det lilla du berättar skulle jag inte säga att din sambo behandlar din dotter illa, men om du känner så behöver du sätta ner foten. Annars tycker jag att du fortsätter uppmuntra att de umgås på egen hand, har se kanske något gemensamt intresse? Var noga med att din dotter förstår att du aldrig kommer bli tillsammans med hennes pappa igen.

    Det där med att hon är avundsjuk på att du sover med någon förstår jag inte. Jag skulle tänkt mig att en tioåring har vuxit ifrån det beteendet och vill sova själv? Eller kan det vara så att din dotter vet att hon, genom att säga så, kommer ge dig dåligt samvete?

  • Äldre 25 Jul 10:18
    #2

    Det som slår mig är att hon ska inte få bestämma sånt här och det känns som att det till stor del beror på att hon vill ha mamma för sig själv, lite svartsjuka kanske.

    Sen kan det kanske inte vara en dum ide att lyssna på en del av kritiken och din sambo ska backa under en period och låta bli att säga åt henne, men samtidigt som respekt för honom så kanske du ska steppa in lite mer där han tycker att det behövs för att det ska märkas att ni är ett team och säger inte han till så gör du det = ni är överens om vad som är okej och inte, är inte bara han som säger i från (inte för att jag inte tror att du gör det nu men kanske inte lite mycket som han tycker?)

  • Äldre 25 Jul 10:26
    #3
    vampyria2 skrev 2014-07-25 10:18:57 följande:

    Det som slår mig är att hon ska inte få bestämma sånt här och det känns som att det till stor del beror på att hon vill ha mamma för sig själv, lite svartsjuka kanske.

    Sen kan det kanske inte vara en dum ide att lyssna på en del av kritiken och din sambo ska backa under en period och låta bli att säga åt henne, men samtidigt som respekt för honom så kanske du ska steppa in lite mer där han tycker att det behövs för att det ska märkas att ni är ett team och säger inte han till så gör du det = ni är överens om vad som är okej och inte, är inte bara han som säger i från (inte för att jag inte tror att du gör det nu men kanske inte lite mycket som han tycker?)


  • Äldre 25 Jul 10:47
    #4
    vampyria2 skrev 2014-07-25 10:18:57 följande:

    Det som slår mig är att hon ska inte få bestämma sånt här och det känns som att det till stor del beror på att hon vill ha mamma för sig själv, lite svartsjuka kanske.

    Sen kan det kanske inte vara en dum ide att lyssna på en del av kritiken och din sambo ska backa under en period och låta bli att säga åt henne, men samtidigt som respekt för honom så kanske du ska steppa in lite mer där han tycker att det behövs för att det ska märkas att ni är ett team och säger inte han till så gör du det = ni är överens om vad som är okej och inte, är inte bara han som säger i från (inte för att jag inte tror att du gör det nu men kanske inte lite mycket som han tycker?)


    Som ovan. Han får backa lite i 'tillsägelser' och du får kliva upp och vara mer mamma med auktoritet. Hon har inger att säga till om i din relation, har hennes pappa kanske sagt något som gör att hon tycker synd om honom och är avundsjuk å hans vägnar?

    Sätt er tillsammans och prata igenom igen. Förklara igen att du inte kommer bli tillsammans med hennes pappa igen och att pappan klarar sig bra även utan en ny och att allt inte måste vara 'rättvist' i dessa situationer. Är hon mycket för att allt måste vara rättvist och lika?
  • Anonym (Jobbi­gt) Trådstartaren
    Äldre 25 Jul 11:17
    #5

    Tack för era svar. Jo hon säger att hon inte låter pappa träffa nån för att hon vill ha honom för sig själv, men jag vet att om han skulle hitta nån så skulle han inte bry Sig om det. Dr sover tillsammans hos honom och när hon kommer hut så vill hon att jag ska sova med henne och då har hon o jag bestämt att vi gör det 1 gång varje vecka som hon är här men hon vill helst att det ska vara varje dag. Sa åt hennes pAppa för flera år den att hon måste sova själv men han säger jag inte ska lägga mig i hur han gör.

    Sen kan jag även tillägga att jag o dottern gör mycket själv oxå, åker utomlands varje år, småresor under året osv så det är ju inte så att sambon är med överallt i allting.

    Däremot så känner jag att varje gång dottern är här blir han oxå som en annan person, han krmar mig inte eller nånting. Har sagt åt honom att jag inte vill leva varannan vecka liv med honom men han säger att han intr kan pussa på mig o sånt framför dottern. Ok inte ska vi ju hångla frför henne men en kram är väl inte mycket begärt. Sen när hon inte är här så är han energisk, glad, kramas pussas inte så sur osv.

    Suck... Ibland blir jag så less på detta. Känns som att jag skulle lunna strunta i allt, bo själv med dottern för att slippa höra hennes tjat o sen för att inte gå o tänka på hur han känner o mår. ????

  • Anonym (Jobbi­gt) Trådstartaren
    Äldre 25 Jul 11:20
    #6

    Kan tillägga att de gick ut igår, han föreslog att de skulle spela minigolf och jag frågade henne om jag skulle följa med o då sa hon nej. Sen efteråt frågade jag om de hade haft kul o hon sa ja men att hon "bara" hade fått fika när hon va hungrig och inte mat. Så hon var irriterad på honom över det.

  • Anonym (Dotte­rn)
    Äldre 25 Jul 14:08
    #7

    Jag har visserligen ingen erfarenhet av skilsmässa men jag tycker att det verkar vara dags för dig att sätta ned foten mot dottern. Du skriver att din sambo säger till när hon inte lyssnar på dig, istället för att bara be honom backa så kanske det är du som behöver bli lite hårdare och se till att hon faktiskt lyssnar. Och angående hennes idéer om att alla ska vara ensamma för hennes skull så får du ta ett allvarligt samtal om att det faktiskt är elakt att kräva det av andra. Ok om ni var nyskilda och det behövdes tid att landa, men så är det ju inte i det här fallet. Hon måste få höra att hon faktiskt inte kan diktera alla villkor.

  • Fjäril­slarv
    Äldre 25 Jul 16:29
    #8

    1) Varför uppfostrar han ditt barn? Jag har också blivit riktigt sur om jag var barn. visst om hon gör något riktigt galet men inte i det dagliga.

    2) Hon väljer själv om hon vill att han ska vara en aktiv del i hennes liv. bara för att du gillar honom så betyder inte det att din dotter gör det längre, och det är hennes fria val. Hon har ju inte bett om att han ska komma in i hennes liv eller hur. bara för att man råkar bo under samma tak så betyder inte det att man gillar varandra.

    3)Åker man inte själv till sina träningar när man är 10 år?

  • Fjäril­slarv
    Äldre 25 Jul 16:32
    #9
    Anonym (Jobbigt) skrev 2014-07-25 11:20:22 följande:

    Kan tillägga att de gick ut igår, han föreslog att de skulle spela minigolf och jag frågade henne om jag skulle följa med o då sa hon nej. Sen efteråt frågade jag om de hade haft kul o hon sa ja men att hon "bara" hade fått fika när hon va hungrig och inte mat. Så hon var irriterad på honom över det.


    bortskämt.
  • Anonym (Ami)
    Äldre 25 Jul 16:39
    #10
    Fjärilslarv skrev 2014-07-25 16:29:59 följande:

    1) Varför uppfostrar han ditt barn? Jag har också blivit riktigt sur om jag var barn. visst om hon gör något riktigt galet men inte i det dagliga.

    2) Hon väljer själv om hon vill att han ska vara en aktiv del i hennes liv. bara för att du gillar honom så betyder inte det att din dotter gör det längre, och det är hennes fria val. Hon har ju inte bett om att han ska komma in i hennes liv eller hur. bara för att man råkar bo under samma tak så betyder inte det att man gillar varandra.

    3)Åker man inte själv till sina träningar när man är 10 år?


    För att de är en familj kanske?

    Nej, hon bestämmer inte själv, eftersom hon bor med sin mamma, och får faktiskt ställa upp på en del saker. Finns inget i TS berättelse som tyder på att han inte respektetar henne, och då ska den respekten återgäldas.

    Det beror väl på var träningen är?
Svar på tråden Dottern vekar ogilla min nya som jag har varit tillsammans med länge?