• Äldre 25 Jul 11:51
    684 visningar
    6 svar
    6
    684

    Cykla eller buss till jobbet?

    Jag har 7km till jobbet. Det går direktbuss men finns även bra cykelväg hela vägen.

    Bussen går en gång i halvtimmen och gå till bussen + buss + gå till jobbet/hem tar kanske 25-30 min.

    Går man efter Hittas avståndsmätare tar det 24 min att cykla dörr-till-dörr men jag har räknat med ca 30 min dit och 35-40 min hem pga backar och trafikljus där man kan bli stående. Tyvärr är det mer uppför på hemvägen än på ditvägen. Ca hälften av vägen går över öppna åkrar så om det blåser kan det bli riktigt jobbigt.

    Vi har två små barn och tiden för träning finns inte riktigt.

    Vad tror ni, är det ett alternativ att cykla så länge vädret är drägligt? Jag har bra regnkläder, hjälm och reflexväst, bra cykel. Kan förskolan klaga eftersom det tar längre tid än med bussen (med motvind kan det säkert ta 45 min hem)? Kanske cykla dit ena dagen och hem nästa?

    Dusch-möjligheter finns på jobbet.

  • Svar på tråden Cykla eller buss till jobbet?
  • Anonym (.)
    Äldre 25 Jul 11:54
    #1

    Det är ju ett jättebra sätt att klämma in lite motion i vardagen! Jag väljer cykeln så ofta jag kan. Synd att du har uppförsbacken på hemvägen!

  • sextio­talist
    Äldre 25 Jul 12:06
    #2

    Jag hade cyklat, men det gör jag redan idag, så jag är väldigt subjektiv Flört.
    Men med tanke på hur glest bussarna går så är cykeln ett klart plus.
    Min buss går en gång i kvarten, har någon kortare sträcka, men det är få tillfällen då jag vinner tidsmässigt på att ta buss.

  • Äldre 25 Jul 12:10
    #3
    Anonym (.) skrev 2014-07-25 11:54:33 följande:

    Det är ju ett jättebra sätt att klämma in lite motion i vardagen! Jag väljer cykeln så ofta jag kan. Synd att du har uppförsbacken på hemvägen!


    Ja, hade det varit nedförsbacke på hemvägen hade jag inte tvekat men tyvärr har jag flera långa, sugande uppförsbackar. Att komma hem och vara helt slut funkar ju inte heller eftersom jag ska hämta barnen, fixa kvällsmat, äta och kanske leka lite innan min pendlande sambo kommer hem.

    Jag är lite inne på att köpa en elcykel och använda hjälpmotorn vid de elakaste backarna samt för att få upp farten lite men de är ju långt ifrån gratis
  • sextio­talist
    Äldre 25 Jul 12:17
    #4
    Mellanmjölkens land skrev 2014-07-25 12:10:49 följande:
    Ja, hade det varit nedförsbacke på hemvägen hade jag inte tvekat men tyvärr har jag flera långa, sugande uppförsbackar. Att komma hem och vara helt slut funkar ju inte heller eftersom jag ska hämta barnen, fixa kvällsmat, äta och kanske leka lite innan min pendlande sambo kommer hem.

    Jag är lite inne på att köpa en elcykel och använda hjälpmotorn vid de elakaste backarna samt för att få upp farten lite men de är ju långt ifrån gratis
    Du kommer kanske vara slut första veckan, sedan så kommer du komma upp i kondis, jag lovar.
    Där vi bodde förut så hade jag en flera km seg uppförsbacke (och alltid motvind), de första gångerna så grät jag nästan när jag skulle upp för den, men efter ett tag så tänkte man inte ens på backen.

  • Äldre 25 Jul 12:26
    #5
    sextiotalist skrev 2014-07-25 12:17:56 följande:
    Du kommer kanske vara slut första veckan, sedan så kommer du komma upp i kondis, jag lovar.
    Där vi bodde förut så hade jag en flera km seg uppförsbacke (och alltid motvind), de första gångerna så grät jag nästan när jag skulle upp för den, men efter ett tag så tänkte man inte ens på backen.
    Under en period på ca 2 år cyklade jag till träningen 2 dagar/v. Andra halvan av hemvägen (ca 2,5km) var en enda, lån uppförsbacke och den vande jag mig aldrig vid. Sen kan det ju ha spelat in att jag tränat rätt hårt innan. Sällan jag jobbar så händerna skakar på jobbet
  • Äldre 25 Jul 14:41
    #6

    Skulle utan att tveka ta cykeln.

Svar på tråden Cykla eller buss till jobbet?