• Anonym (Kaffedraken)

    Svensk sjukvård när den är som bäst

    Det är så att jag har varit slemmig i cirka en och en halvmånad, konstant, 24/7 varje dag. Går inte att harkla upp, kan inte svälja ned det. Lyckas jag svälja det så kommer det tillbaks lika fort. Har testat alla huskurer, allt man kan tänka sig. Har testat apotekets alla slemlösande - inget har gett minsta lilla resultat. 

    Hade tid hos vårdcentralen idag. Kommer dit och allt läkaren gjorde var att kolla i min hals i cirka 40 sekunder, konstatera att allt såg bra ut, och skrev ut ett recept till nässpray som jag skulle hämta ut från apoteket. Inga blodprover, han kollade inte om jag hade någon infektion eller virus. Jag hade tid 08:30 och var ute 08:35..seriöst?
    Nässprayen har inte gjort ett jävla piss hittills heller. Visst kan jag ha lite mer tålamod, men det står inget om slemlösande på sprayen, står bara om snuva och andra allergiska besvär. 

    Inte för att låta snål, men betalade jag verkligen 200kr för detta?

    Åsikter? Någon som kanske haft liknande besvär?
    Tack

  • Svar på tråden Svensk sjukvård när den är som bäst
  • Anonym (Kaffedraken)
    Litet My skrev 2014-07-25 12:32:17 följande:

    Är det Nasonex du fick?


    Mommox.

    I apoteket frågade jag om det var Nasonex jag skulle få han sa att det var Mommox och att det mer eller mindre var exakt likadant.
    Ronga är en trevlig och äventyrlig sköldpadda
  • Anonym (Kaffedraken)
    dfuoih skrev 2014-07-25 12:43:12 följande:

    Gå till en annan vårdcentral om du inte är nöjd?


    Ska det ens vara nödvändigt? Varför skulle läkare på andra vårdcentraler vara mer kompetenta?

    Förstår inte ens varför ja va anonym i början lawl ;

    Men jag var på akuten för 1 månad sedan..lika inkompetenta där :D i ett annat sjukhus flörövrigt
    Ronga är en trevlig och äventyrlig sköldpadda
  • Anonym (Kaffedraken)

    Har du feber eller några andra infektionstecken? Virus kan man inte testa för på vårdcentralen och har du ingen feber eller är sjuk i övrigt är det knappast en infektion. Det finns riktlinjer som sjukvården följer och att vara slemmig i halsen utan andra symtom är inget infektionstecken.

    Kortisonspray tar ett tag innan det fungerar och har ganska lång behandlingstid.

    Jag tycker inte att det låter som om du fått fel behandling. Vad hade du väntat dig?

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag misstänker ganska starkt att jag lider av TWAR viruset. Efter en förkylning jag hade i februari månad så har jag tills idag inte blivit helt frisk.

    Hade förväntat mig blod och salivprov.


    Ronga är en trevlig och äventyrlig sköldpadda
  • Anonym (Kaffedraken)
    Ronga skrev 2014-07-25 12:49:28 följande:

    Mommox.

    I apoteket frågade jag om det var Nasonex jag skulle få han sa att det var Mommox och att det mer eller mindre var exakt likadant.


    Mommox och Nasonex är samma preparat men olika namn.

    Varför bokar du inte tid på annan vårdcentral om du inte är nöjd.?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Ronga skrev 2014-07-25 22:44:20 följande:

    Jag misstänker ganska starkt att jag lider av TWAR viruset. Efter en förkylning jag hade i februari månad så har jag tills idag inte blivit helt frisk.

    Hade förväntat mig blod och salivprov.


    Vad har du för symtom som får dig att tro att du har TWAR?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Ronga skrev 2014-07-25 22:44:20 följande:

    Jag misstänker ganska starkt att jag lider av TWAR viruset. Efter en förkylning jag hade i februari månad så har jag tills idag inte blivit helt frisk.

    Hade förväntat mig blod och salivprov.


    För övrigt är TWAR bakterier och inte virus.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Har du haft bihåleinflammation nyss? Jag hade rejält i vintras, fick penicillin och skulle ha Nasonex ett par mån efter. När jag slutade fick jag också slem på det sättet du beskriver. Körde Nasonex igen och sedan försvann det.

Svar på tråden Svensk sjukvård när den är som bäst