• Mellanmjölkens land

    Mat för varma dagar

    Det är jättevarmt och tanken på att stå vid spisen lockar inte ett dugg mer än vad varm mat gör, problemet är vad barnen ska äta?

    Jag skulle behöva tips på mat som kan ätas kall/sval. Det vi testat att ge äldsta dottern har inte gått ner Inte ens kalla pannkakor var populära

    Yngsta dottern har i stort sett levt på broccoli, smörgåsrån och frysta grönsaker, kompleterat med med amning och fruktsmoothies/hel frikt och bär.Pasta och vanligt bröd ibland, smakbitar av vår mat ibland. Hon är 9 mån så vi måste ju fortfarande försöka undvika salt. Burkmat/puréer är ingen favorit utan hon föredrar att äta själv.

  • Svar på tråden Mat för varma dagar
  • temporär

    Vi äter mycket hemmagjord pizza. Jag bakade i början av sommaren och frös in. Det funkar bra att äta kallt, som en macka. Kanske kan du baka ett par plåtar en kväll när det inte är lite svalare?

    Pastasallad kan man också göra på kvällen så finns det nästa dag. Jag brukar koka pasta och blanda med pesto, sen serverar jag med olika tillbehör som avokado, körsbärstomater, paprika, gurka, bönor eller fetaost. 

    Min treåring är heller inte så pigg på maten i värmen så jag ser till att ge lite och ofta. gärna något svalt med mycket vätska i. Smoothie gillas, mixa fryst banan, frysta bär och antingen vatten eller yoghurt beroende på om det ska vara dryck eller mer matigt.

  • Mellanmjölkens land

    Vi har testat sallad men 3åringen tog typ 3 tuggor (gillar inte hopblandad mat)


    temporär skrev 2014-07-25 13:02:47 följande:

    Min treåring är heller inte så pigg på maten i värmen så jag ser till att ge lite och ofta. gärna något svalt med mycket vätska i. Smoothie gillas, mixa fryst banan, frysta bär och antingen vatten eller yoghurt beroende på om det ska vara dryck eller mer matigt.



    Vi har slängt in en bytta med grekisk yoghurt som jag tänkte blanda med bär och ha som mellis men kan man ha det som lunch istället om vi försöker äta lite stadigare till kvällsmat? Tyvärr blir det ju lite som att servera glass till lunch och det är inget jag vill uppmuntra...
  • temporär

    Min unge gillar inte heller hopblandad mat, så jag serverar pastasallad som består av kalla makaroner (gärna någon rolig form) med pesto, sen en massa grönsaker och proteinkällor i separata byttor så får man ta det man vill.

    Jag brukar vara ganska ordentlig med att det ska ätas bra och varierad mat, men nu i värmen har treåringen så dålig aptit att jag känner att det är viktigare att få i sig lite i alla fall, och att dricka mycket. Sen behöver det inte vara en stadig och balanserad måltid alla gånger.

    Frukosten funkar bra här, det brukar bli en stor portion gröt med mjölk och det är ju en bra början. Sen blir lunchen oftast lite plockmat med kall pasta till, eller en bit hembakt pizza. Båda dessa är dessutom suveräna att packa med som picknickmat. Till mellis kan det bli smoothie, och så har jag en burk nötter och torkad frukt till hands om det behövs. Middag liknande som lunchen. Inte så varierat, men bättre än att inte äta alls resonerar jag.

    En smoothie med osötad fet yoghurt, kanske lite havregryn, och frukt eller bär tycker jag absolut är bättre än ingen lunch alls. Dessutom är det mycket vätska. Jag måste kämpa för att få min att dricka nog så varje droppe är värd mycket.

  • Natulcien
    Mellanmjölkens land skrev 2014-07-25 18:51:54 följande:

    Vi har testat sallad men 3åringen tog typ 3 tuggor (gillar inte hopblandad mat)


    Vår son gillar inte heller ihopblandat.
    Så när vi gör sallader, så lägger vi allt separat i små högar på sonens tallrik och blandar resten i en skål för oss vuxna. Funkar utmärkt.
    Ex. jag hackar paprika, lägger några bitar i en hög på sonens tallrik och resten i salladsskålen, jag hackar ost och lägger några tärningar i en hög på sonens tallrik och resten i salladsskålen etc.

    Det vår son gillar mest i salladsväg är t.ex. pasta, bacon, osttärningar, majs, ärtor, paprika, körsbärstomater, rödlök, kidneybönor, ruccola, rostade solroskärnor etc.
  • Pellelilla

    Pizzabullar! Jag gör dem på max en kvart + tiden i ugnen. Man gör med ett färdigt pizzakit som man rullar ihop med valfri fyllning och stoppar i bullformar. Grädda ca 15 min.

    Gazpacho - mixa alla möjliga grönsaker (paprika, tomat, gurka, lök) till en slät soppa

    som serveras kall. Googla recept, finns massor!

    Plockmat - skinkor/salami/bröd/oliver/grönsaksstavar eller vad familjen nu äter i olika former och så kan alla ta det de vill ha.

    Yoghurtglassar - mixa ihop bär och kvarg med varandra och ev lite vaniljsocker. Frys i såna där klassiska "isglassformar". Kan serveras som lunch eller mellis. Kvargen innehåller protein.

    Grilla ute när det svalnat (har alla ledigt kan man ju käka senare) och skaffa en såndär "grillwok". Vi brukar köra broccoli med salt och peppar och olivolja i den och så kött bara.

    Davosgröt - blanda havregryn med naturell eller vaniljyoghurt (1 dl havregryn - 2 dl yoghurt) och låt stå över natten. Perfekt frukost med lite bär, frusna eller färska.

  • Mellanmjölkens land

    Tack alla för era tips! Några bra idéer på vad vi kan ge bebisen? Hon kan ju inte leva på amning även om hon nog helst skulle vilja det just nu...


    Pellelilla skrev 2014-07-25 22:03:38 följande:

    Pizzabullar! Jag gör dem på max en kvart + tiden i ugnen. Man gör med ett färdigt pizzakit som man rullar ihop med valfri fyllning och stoppar i bullformar. Grädda ca 15 min.

    Gazpacho - mixa alla möjliga grönsaker (paprika, tomat, gurka, lök) till en slät soppa

    som serveras kall. Googla recept, finns massor!

    Plockmat - skinkor/salami/bröd/oliver/grönsaksstavar eller vad familjen nu äter i olika former och så kan alla ta det de vill ha.

    Yoghurtglassar - mixa ihop bär och kvarg med varandra och ev lite vaniljsocker. Frys i såna där klassiska "isglassformar". Kan serveras som lunch eller mellis. Kvargen innehåller protein.

    Grilla ute när det svalnat (har alla ledigt kan man ju käka senare) och skaffa en såndär "grillwok". Vi brukar köra broccoli med salt och peppar och olivolja i den och så kött bara.

    Davosgröt - blanda havregryn med naturell eller vaniljyoghurt (1 dl havregryn - 2 dl yoghurt) och låt stå över natten. Perfekt frukost med lite bär, frusna eller färska.



    Tyvärr funkar det inte att äta senare eftersom senare läggtid bara betyder jobbigre läggning men inte påverkar när hon vaknar på morgonen

    Just frukosten är den måltid som funkar som vanligt, antagligen för att det är rätt svalt då. Ett par mackor och müsli + frukostringar är standard. Vinbär till nu när det finns förska. Bägge barnen äter rätt mycket till frukost
  • Natulcien
    Mellanmjölkens land skrev 2014-07-25 22:14:00 följande:

    Tack alla för era tips! Några bra idéer på vad vi kan ge bebisen? Hon kan ju inte leva på amning även om hon nog helst skulle vilja det just nu...


    Fast en 9 månader gammal bebis kan ju faktiskt leva på bröstmjölk om hen vill det. Det är ju det som är så bra! Och så här varmt är det knappast någon längre period. Om nån vecka är det säkert vanlig "svensk sommar" igen... Flört
  • Mellanmjölkens land
    Natulcien skrev 2014-07-25 22:28:14 följande:
    Fast en 9 månader gammal bebis kan ju faktiskt leva på bröstmjölk om hen vill det. Det är ju det som är så bra! Och så här varmt är det knappast någon längre period. Om nån vecka är det säkert vanlig "svensk sommar" igen... Flört
    Fast sen ska vi utomlands i 2v (med ungefär sånna här temperaturer om än AC inne) precis innan jag börjar jobba. Har jag inte trappat ner amningen innan dess lär det bli plågsamt
  • Flizus
    Mellanmjölkens land skrev 2014-07-25 22:40:19 följande:
    Fast sen ska vi utomlands i 2v (med ungefär sånna här temperaturer om än AC inne) precis innan jag börjar jobba. Har jag inte trappat ner amningen innan dess lär det bli plågsamt
    Vad är det som ska bli plågsamt?

    Vattenmelon är gott och läskande. Min dotter tycker mycket om plommon. Tycker att vad din yngsta får att äta verkar bra.
  • Mellanmjölkens land

    Vi kommer hem på torsdagskvällen och på måndag morgon börjar jag jobba. Har jag i stort sett helammat ett så stort barn i 2v för att sen bara kunna amma på kvällar och nätter är det upplagt för mjölkstockning. Vi var borta över dagen för ett par veckor sen och då var det så mycket att titta på att lilla inte hade ro att amma, på kvällen hade jag ont i brösten och det tog flera dagar innan det la sig trots att hon ammade normalt påföljande dagar. Pga detta vill jag helst trappa ner amningen lite innan det är dags att börja jobba.

  • fluu

    * Sallader. Går att variera i det oändliga. En dag med potatis, ägg och grönt. En dag med bulgur, lax och grönt. En dag med pasta, bönor och grönt. Frisk dressing till det.

    * Kallrökt fisk/kött och potatis och gräddfil

    * Fyllda baguetter.

    * Pitabröd fyllda med grönt och allt från köttbullar till fiskkuber.

    * Korv med bröd rätt och slätt.

    * Wokade grönsaker och kall dressing.

    * Matiga mackor.

    * Gröp hur en melon och fyll med annan frukt och ät rätt ur.

    * Kyl klämpåsar med smoothie till småbarn.

    * Mixa banan, jordnötssmör och is till nyttig och mättande glass.

    * Frys frukt.

    * Matspett med någon protein och grönt på. Fruktspett, gärna dränkt i citronsaft.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Flizus
    Mellanmjölkens land skrev 2014-07-26 09:46:51 följande:

    Vi kommer hem på torsdagskvällen och på måndag morgon börjar jag jobba. Har jag i stort sett helammat ett så stort barn i 2v för att sen bara kunna amma på kvällar och nätter är det upplagt för mjölkstockning. Vi var borta över dagen för ett par veckor sen och då var det så mycket att titta på att lilla inte hade ro att amma, på kvällen hade jag ont i brösten och det tog flera dagar innan det la sig trots att hon ammade normalt påföljande dagar. Pga detta vill jag helst trappa ner amningen lite innan det är dags att börja jobba.


    Okej. Jag har också haft det problemet. Jag har använt bröstpump för att pumpa ur överskott när det legat för mycket mjölk i brösten, tycker att det funkat mycket bra. Det funkar att pumpa för hand också, det är inte så svårt. Jag har inte upplevt att det tagit längre tid för mjölkproduktionen att ställa om sig heller när jag pumpat, så det kan vara ett tips om det inte får till det på annat sätt.
  • Mellanmjölkens land
    Flizus skrev 2014-07-28 22:15:54 följande:
    Okej. Jag har också haft det problemet. Jag har använt bröstpump för att pumpa ur överskott när det legat för mycket mjölk i brösten, tycker att det funkat mycket bra. Det funkar att pumpa för hand också, det är inte så svårt. Jag har inte upplevt att det tagit längre tid för mjölkproduktionen att ställa om sig heller när jag pumpat, så det kan vara ett tips om det inte får till det på annat sätt.
    Med stora tjejen kunde jag handpumpa utan problem men den här gången får jag bara ut kanske 20ml trots sprängfyllda bröst. Den gången pumpade jag på jobbet och tog hem så att hon kunde få det på flaska dagen därpå men hon var iofs yngre när jag började jobba (jobbade 2-3 dagar/v från 6 mån)

    Är det så hemskt att ge köpta, kalla köttbullar? De innehåller ju lite salt men stora tjejen gillar inte mina köttbullar
  • Tow2Mater
    Mellanmjölkens land skrev 2014-07-30 20:26:37 följande:
    Är det så hemskt att ge köpta, kalla köttbullar? De innehåller ju lite salt men stora tjejen gillar inte mina köttbullar
    Nej det är inte hemskt. Mina går inte hem heller, det ska vara färdigkopta.
  • Tow2Mater
    Ezwald skrev 2014-07-30 16:15:22 följande:

    Kör grillat med potatis, nästan alla barn äter väl potatis?


    Enda potatisen min äter är pommes, nån enstaka gång potatismos....

    Men nu sa ju TS "tanken på att stå vid spisen lockar inte ett dugg mer än vad varm mat gör"; potatis vill man knappast äta kall (eller?) även om man annars gillar potatis, forutom kall potatissallad då, som ju tar ett bra tag vid spisen att gora.
Svar på tråden Mat för varma dagar