• Anonym (???)

    Ekonomin med sambon

    Jag är sambo med pappan till våra barn sen över 20 år, för 10 år sedan när barnen var små så köpte vi ett hus & i samband med det så slog vi ihop vår ekonomi för att det kändes enklare.
    Vi jobbar båda heltid & har vanliga "svenssonlöner" båda 2, jag tjänar nån hundring mer i månaden än honom.
    Han har alltid haft mer räkningar än jag med särkullbarn & lån på div olika fordon som vi hade kunnat vara utan, men det är ett intresse hos oss båda så jag har aldrig beklagat mig för det.
    Med gemensam ekonomi har jag ju tänkt att ditt är mitt & tvärtom...
    Mina funderingar kom nu för ett år sedan när "vi" (som det hette) skulle köpa vår drömbil....
    Bilen kostade runt 150 000 vilket är mkt mer än vad vi nånsin har lagt på en bil.
    Det är mkt pengar som jag hjälper till & betalar men jag stod inte på ett enda fordon, jag ägde inget förutom att halva huset är mitt. Jag tog upp det med min sambo & han avfärdade det med att jag ändå skulle ärva halva bilen om han dör först (testamente är skrivet), men jag menade på att jag ju inte vill ärva den halvan som jag redan då har betalat & resten ska då våra & hans barn dela på?! Nää, jag gick inte med på det men han blev mer & mer irriterad på mig & ville inte diskutera det så jag gick till banken för ekonomisk rådgivning. Dom tog fram ett samäganderättsavtal som dom sa att alla fordon skulle skrivas in på & som jag & min sambo skulle skriva under. Han vägrade & menade på att han alltid betalat mer på räkningarna, jag sa då att det som han betalat mer på räkningar har jag lagt mer på mat, barn & hushåll. Men han lyssnade inte....
    Banken gav mig rådet att sära på ekonomin när han inte gick med på det & jag fick hjälp att få "min" bruksbil som kostade 38 000 för 5 år sedan överskriven på mig. Nu betalar jag själv allt som har med den att göra & han betalar för övriga fordon som han äger.
    Vi ska också dela på allt som har med huset, barnen & mat osv....
    Jag har aldrig haft så mkt pengar över som nu, kan unna mig kläder, sparande osv som jag aldrig kunnat innan (han sparade innan till "familjen" på eget konto som jag inte fick stå med), medans han får vända på vartenda krona/ta extrajobb för att få det att gå ihop.
    Nu bråkar han med mig för att allt jag handla i matväg/ till barnen är för dyrt. Jag har dragit ut från konsumentverkets sida vad en familj i vår storlek kostar & räknat på varenda kvitto vad som är mat, hushålls & hygienartiklar & visat honom att jag ej överskrider budgeten. Har också förklarat för honom att kalas, hund- & kattmat, resturangbesök m.m. inte ingår i den budgeten, fast det tycker han.
    Jag skulle åka & handla med barnen, trosor, kalsonger, byxor, tröjor, bh:ar, badkläder, regnkläder, nya skolväskor osv. då våra barn har växt massor & behövde nytt nu till sommaren & hösten.Jag fick 1500 kronor & skulle ju lägga lika mkt själv men förklarade för honom att det inte räcker till 2 barn som behöver det mesta nytt. Som sagt så räckte det inte & han vägrar nu betala den delen som är hans som överskred summan.... Han säger att jag få stå för det som handlas för mkt om det är jag som bryter "hans" överenskomna budget, jag är inte överens med hans budget...
    Däremot så vill han att jag då ska betala för sånt som han tar hem från jobbet på övertidstimmar, han jobbar över en del periodsvis men får inte ut det i pengar utan tar hem saker istället. Han tar hem saker som kan kosta allt från några kronor till flera tusen, en ny cykel till pojken fast han redan har en cykel, delar till gräsklipparen osv. Jag har ingen att säga till om priset på det han tar hem heller utan han tar hem det bästa & dyraste. Kan han tvinga mig att betala det? Mitt förslag till honom var att vi kan byta det mot allt hushållsarb. som jag alltid gör, jag gör nog 85% av allt jobb hemma fast vi båda jobbar heltid, jobbar han sen över så gör jag ju resten hemma eftersom han inte gör det & då borde vi kunna kvitta en del tycker jag?!bJag har beklagat mig för det i många år men han har inte ändrat sig & hjälper inte till mkt mer för det.... Det är jag som städar, tvättar både kläder & bilar, jag klipper gräs, trimmar & skottar snö, handlar & skjutsar barn, kan man byta hushållsarbete så mot saker som han tar hem? Jag tycker inte att det är rätt att han utan vidare kan plocka hem grejer för tusentals kronor periodvis & sen bara kan kräva mig på pengar?! Vissa saker behöver vi av det han plockar hem men långt ifrån allt....

  • Svar på tråden Ekonomin med sambon
  • Anonym (???)

    Glömde skriva att när jag visade upp samäganderättsavtalet så erbjöd jag mig att skriva in mig på billånet för att det skulle kännas rättvist. Men det ville han inte heller....

  • Emma jurist

    Hej,


    Vad tråkigt att ni har det så som du beskriver när det gäller er ekonomi.


    Era ekonomiska mellanhavanden är något som ni får komma överens om sinsemellan och det finns tyvärr inget reglerat i lag kring detta. Självklart är det alltid rekommenderat att skriftligen reglera de ekonomiska mellanhavanden man har med sin sambo så långt det går, just för att undvika en sådan situation som du beskriver. Vägrar ena parten att underteckna ett t.ex. samäganderättsavtal finns det tyvärr inte så mycket att göra.


    När sambor separerar ska all samboegendom fördelas 50/50. Samboegendom är den bostad och det bohag samborna har köpt för gemensamt användande under sambotiden. Till bohag räknas möbler, hushållsmaskiner och annat inre lösöre som är avsett för det gemensamma hemmet. Detta innebär att t.ex. bilar, båtar och fritidshus inte är samboegendom. Där krävs det alltså att det upprättas ett samäganderättsavtal.


    Det är viktigt att känna till att bohaget inte behöver ha köpts gemensamt för att den andra sambon ska ha rätt till halva värdet av egendomen. Det är alltså tillräckligt att t.ex. ett köksbord har köpts för att användas i det gemensamma hemmet för att det ska utgöra samboegendom.


    Något som är positivt är att ni har upprättat ett testamente. Detta då sambor i dagsläget inte ärver varandra enligt lag. Genom testamentet har ni skyddat varandra från att bli helt lottlösa om någon av er skulle gå bort.


    Med förhoppning om att er situation förbättras önskar jag dig lycka till!

Svar på tråden Ekonomin med sambon