• Äldre 25 Jul 13:01
    1943 visningar
    9 svar
    9
    1943

    Föräldrapenningsfundering

    Hej, en fråga ang. föräldrapenning.

    Vi har en dotter som föddes i juni 2013, och är snart 13 månader och vi är lite i planeringsstadiet för ett syskon. Nu till min fundering, hur länge måste jag jobba innan bebisen kommer för att få inkomstgrundande föräldrapenning?

    Jag är tillsvidareanställd sen 2012 och det är det arbetet jag går tillbaka till om en vecka för att jobba heltid i till en början.

    Varför jag funderar är för att en mamma i mammagruppen sa vid något tillfälle att man inte skulle ha två år emellan barnen för då hinner man inte jobba tillräckligt länge igen, utan då baseras föräldrapenningen på den tidigare föräldrapenningen.

    Jag har försökt läsa mig till svaret på FKs hemsida men jag blir inte riktigt klok.

    Någon där ute som förstår vad jag menar och isf kan förklara hur det fungerar så vore jag så himla tacksam! ????

  • Svar på tråden Föräldrapenningsfundering
  • Äldre 25 Jul 13:06
    #1

    Det där är ju en skyddsregel så vitt jag förstått. Blir man gravid inom ett år och nio månader från första barnets födsel får man samma föräldrapenning som med första barnet om man annars skulle ha fått mindre.

    Jag började jobba 80% efter min första föräldraledighet och har därför lägre SGI och skulle ha fått lägre föräldrapenning. Nu blev jag gravid igen efter ett år och tre månader vilket innebär att jag trots min lägre SGI får samma föräldrapenning som med ettan, alltså en högre föräldrapenning.

  • Äldre 25 Jul 13:15
    #2

    Tack snälla för så snabb respons!

    Det låter ju väldigt bra!

    Så då borde jag också med andra ord, kunna gå ner och jobba tex 80% utan att få sänkt SGI OM jag nu visste jag blev gravid inom 8 månader (rent krasst alltså)

    Blir jag inte det så sänks SGI om jag väljer jobba mindre, visst förstod jag det rätt då?

    Tänkte slå FK en signal också, men det tar jag en dag då inte solen skiner

  • Namnlö­s
    Äldre 25 Jul 14:03
    #3

    Observera att The Fugly skrev att SGI sänktes, men föräldrapenningen blev den samma som med första barnet.

    Din SGI är alltså bara skyddad till barnet fyller ett år eller om du därefter tar föräldrapenning så det fyller upp till heltid (om du arbetade heltid innan). Till exempel arbeta 80% och ta ut en dag i veckan skyddar SGI. Du kan till exempel ta en lägstanivå-dag varje vecka så har du uppfyllt kravet.

    Skyddsregeln som nämns (att bli gravid med nästa barn innan barnet är ett år och nio månader) gäller bara din föräldrapenning och inte din SGI. Du skulle alltså till och med kunna ha nollat din SGI, men ändå få samma föräldrapenning som vid första barnet. Tänk dock på att din SGI ändå har påverkats om du inte fyller ut till 100%, så allt annat som baseras på SGI blir lidande. Till exempel sjukpenning, om du skulle bli sjukskriven under din graviditet, eller graviditetspenning.

  • Namnlö­s
    Äldre 25 Jul 14:08
    #4

    Tillfällig föräldrapenning (VAB) påverkas ju så klart också av sänkt SGI om du måste vabba.

  • Äldre 25 Jul 14:24
    #5
    Namnlös skrev 2014-07-25 14:03:54 följande:

    Observera att The Fugly skrev att SGI sänktes, men föräldrapenningen blev den samma som med första barnet.

    Din SGI är alltså bara skyddad till barnet fyller ett år eller om du därefter tar föräldrapenning så det fyller upp till heltid (om du arbetade heltid innan). Till exempel arbeta 80% och ta ut en dag i veckan skyddar SGI. Du kan till exempel ta en lägstanivå-dag varje vecka så har du uppfyllt kravet.

    Skyddsregeln som nämns (att bli gravid med nästa barn innan barnet är ett år och nio månader) gäller bara din föräldrapenning och inte din SGI. Du skulle alltså till och med kunna ha nollat din SGI, men ändå få samma föräldrapenning som vid första barnet. Tänk dock på att din SGI ändå har påverkats om du inte fyller ut till 100%, så allt annat som baseras på SGI blir lidande. Till exempel sjukpenning, om du skulle bli sjukskriven under din graviditet, eller graviditetspenning.


    Skapligt korkad jag känner mig nu, har trott att SGI bara är ett annat ord istället för föräldrapenning.. *skäms*

    Vad är skillnaden egentligen?
  • Äldre 25 Jul 14:37
    #6

    För övrigt så förklarade du väldigt bra! Tack Jag förstår bara inte skillnaden mellan dom två?

  • Namnlö­s
    Äldre 25 Jul 14:47
    #7

    SGI - sjukpenninggrundande inkomst. Ligger till grund för många olika saker bland annat sjukpenning, graviditetspenning, tillfällig föräldrapenning (och föräldrapenning, men med en liten skillnad). SGI är max 7,5 prisbasbelopp (2104 är ppb 44000 kronor), vilket i år motsvarar 333000 kronor.

    Föräldrapenning beräknas också utifrån din årsinkomst, men för föräldrapenningsberäkningen är taket 10 prisbasbelopp, i år motsvarar det max 444000 kronor i årsinkomst. Detta är alltså  ett eget belopp, som kan skilja sig från SGI.

    Ett exempel:

    Om du har en årsinkomst på 420000 kronor beräknas din föräldrapenning på denna summa (eftersom taket vid beräkning av fp är 444000 kronor), men blir du sjuk eller är hemma med sjukt barn beräknas ersättningen på en årsinkomst på 333000 kronor (SGI-taket).  Har du en årsinkomst på 300000 kronor (25000 kronor / månad) är både SGI och beloppet som används för beräkning av föräldrapenning 300000 kronor, eftersom summan ligger under båda taken.

    Så tjänar man under 333000 kronor om året så är dessa två belopp samma och SGI samt inkomst som ligger till grund för föräldrapenning blir alltså samma. I stort sett...

    För det är alltså här skyddsregeln, om en kvinna blir gravid inom ett år och nio månader, kommer in. Den skyddar inkomsten som används vid beräkning av föräldrapenning, men inte SGI. SGI kan alltså vara 0, men beloppet som används för beräkning av föräldrapenning skulle kunna vara hela 444000 kronor ändå.

    Däremot, det som skyddar SGI, skyddar även inkomsten som används vid beräkning av föräldrapenning.

    Hoppas du blev lite klokare av detta. Är inte helt enkelt att hänga med på alla detaljer.

  • Namnlö­s
    Äldre 25 Jul 14:55
    #8

    Ser att jag råkade skriva fel på taket för inkomsten som ligger till grund för beräkning av föräldrapenning. Bäst att rätta mig själv innan någon annan gör det. Taket är 440000 kronor och inget annat, men det har egentligen ingen betydelse för förklaringen.

  • Äldre 26 Jul 17:45
    #9

    Tack snälla Namnlös för att du tog dig tid att förklara

    Nu tror jag att jag har lite bättre koll än innan!

Svar på tråden Föräldrapenningsfundering