• Anonym (Normalviktig)

    Övervikt, fint eller fult?

    Varför tycker en majoritet av människor att övervikt är oattraktivt? Åtminstone dem, vars åsikter jag iakttagit.

    Att övervikt ofta är ohälsosamt är en annan diskussion.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Övervikt, fint eller fult?
  • Kereza

    Intressant frågeställning - det skulle ju gå att säga "biologisk hardwiring" då övervikt inte är hälsosamt - men, undervikt är heller inte hälsosamt, och bra många mer tycker det är fint.

    Dessutom Finns det ju samhällen och epoker där övervikt ansetts vara fint, som "ideal". 

    Jag har inga svar, men det är en intressant fråga. 

    Själv tycker jag det varierar mycket på kroppstyp och hur övervikten är fördelad. 

  • mr me
    Anonym (Normalviktig) skrev 2014-07-25 14:54:30 följande:

    Att övervikt ofta är ohälsosamt är en annan diskussion.


    Nej, det är inte en annan diskussion eftersom vad som är hälsosamt hänger samman med vad vi som människor attraheras av.

    Människor som är i god fysisk form attraherar oss mer än människor som inte är det. Det handlar om att vi föredrar att ingå parförhållanden med, men även att umgås med, människor som ökar vår egen förmåga att överleva och föra våra gener vidare.

    Det här är egentligen grundläggande biologi. Det är skrämmande att man i Sverige år 2014 tycks så ovetande om saker som alla borde känna till.

    Övervikt hos män tyder exempelvis många gånger på sjunkande testosteronnivåer och därmed tilltagande impotens. Om man som kvinna ligger med en sådan man så är chanserna att lyckas bli gravid inte så stora som om man väljer den kanske något yngre, eller för all del mer vältränade, mannen. Bara för att nämna ett exempel.
  • Dickie Simpkins

    Om övervikten sitter på rumpa och bröst på en kvinna är det sexigt. På män? Nja. Det måste finnas någon slags hårdhet i en manskropp väl?

  • mr me
    Kereza skrev 2014-07-25 15:00:37 följande:

    Dessutom Finns det ju samhällen och epoker där övervikt ansetts vara fint, som "ideal". 


    Inte övervikt eller den fetma som många av FL:s användare har.

    www.familjeliv.se/forum/thread/72644476-vad-ar-ditt-bmi

    Människor på detta forum saknar ofta känsla för proportioner. Det har aldrig varit attraktivt med ett BMI som närmar sig eller överstiger 30. Och riktigt krasst uttryckt har nog inte de verkliga skönhetsidalen varierat särskilt mycket heller.

    Många klagar på dagens modeindustri och de anorektiska kroppar som visas upp där. Men det är ju inte sådana kvinnokroppar som män i allmänhet tänder på, vilket blir tydligt om man istället sneglar på porrindustrin. Där är variationen och genomsnitts-BMI betydligt högre bland kvinnorna.

    Och lite samma sak gäller för kvinnors preferenser. Jag tror inte att kvinnor idag tänder på män som ser så vansinnigt annorlunda ut än de gjorde för 500 år sedan.
  • Kereza
    mr me skrev 2014-07-25 15:07:59 följande:
    Inte övervikt eller den fetma som många av FL:s användare har.

    www.familjeliv.se/forum/thread/72644476-vad-ar-ditt-bmi

    Människor på detta forum saknar ofta känsla för proportioner. Det har aldrig varit attraktivt med ett BMI som närmar sig eller överstiger 30. Och riktigt krasst uttryckt har nog inte de verkliga skönhetsidalen varierat särskilt mycket heller.

    Många klagar på dagens modeindustri och de anorektiska kroppar som visas upp där. Men det är ju inte sådana kvinnokroppar som män i allmänhet tänder på, vilket blir tydligt om man istället sneglar på porrindustrin. Där är variationen och genomsnitts-BMI betydligt högre bland kvinnorna.

    Och lite samma sak gäller för kvinnors preferenser. Jag tror inte att kvinnor idag tänder på män som ser så vansinnigt annorlunda ut än de gjorde för 500 år sedan.
    Nu nämndes ju förvisso inte ett specifikt BMI här. Utan bara "övervikt" generellt.

    Avsågs något mer specifikt så utgår jag från att det uttalas. Sålunda; det har funnits tider och samhällen där övervikt ansetts attraktivt. I Precis lika generella ordalag som i trådstarten.

    Sen kan jag anse vad jag vill om att det går för långt när människor som blir Sjuka av sin övervikt envisas med sin "rätt" att se ut "hur de vill" - men då rör vi oss i specifika siffror igen.  

    Egentligen är väl det enda svaret man Kan ge här "det beror på" - pratar du BMI så är ju en stor mängd hockeyspelare och wrestlers överviktiga, t.ex, eftersom BMI inte tar hänsyn till om övervikten beror på muskelmassa eller fettmassa. 

    Fetma är inte bra och det är inte vackert - det är inte anorexia heller. Enligt mej. Undantag finns i bägge lägren.

    Undervikt är mer uppskattat än övervikt, dock - jag vet inte varför. 

    Sen att folk överlag faktiskt begriper att man kan vara helt genomsnittlig och varken fet eller undernärd, det var ju heller inte vad frågan rörde sej om, som jag uppfattar det?
  • panicorion

    Övervikt... menar du enligt BMI skala eller menar du att man har fått lite mage eller hur menar du?
    Jag vill ha en kille med lite kropp, det skall kännas när han tar i mig och det skall finnas något att ta i.Då menar jag inte ett muskelberg som skuttar runt utan en som är normal i sin kropp. En som utan att peta i maten kan äta en god middag eller krypa ner i soffan med mig och en chips påse. men sen dagen efter även ta en rask promenad ute i det fina vädret..

    Det är svårt att ta ett beslut när man skriver övervikt då det är så olika i olikas ögon.. Jag kan säker se ut att ha en övervikt enligt vissa men enligt mitt bmi så ligger jag helt i mitten av min skala, det beror ju lite på vart det sitter med...

  • Anonym (s)

    Nu är det kanske inte attraktionsförmågan som är det viktigaste om man har kraftig övervikt, utan hälsan.

    Och din fråga är omöjlig att svara på, varför har människor olika preferenser är det du undrar, och det är väl både rätt naturligt, vi är olika, att vi då också gillar olika saker och samtidigt omöjlig att svara på.
    För vad skapar attraktion till en annan människa.
    Att det enbart skulle handla om genetiska fördelar köper jag inte, vi har alltför stor spännvidd och mångfald i vad vi tänder på för att vara så hårdkodade.

  • mr me
    Kereza skrev 2014-07-25 15:20:07 följande:
    Nu nämndes ju förvisso inte ett specifikt BMI här. Utan bara "övervikt" generellt.
    Den medicinska definitionen på övervikt, som även läkare på Karolinska (förutom WHO) använder sig av, är att man har ett BMI över 25. Så pratar man om övervikt så utgår jag ifrån att man syftar på den medicinska och allmänt vedertagna i Sverige rådande definitionen.

    Om man hittat på någon egen definition så okej, men då finns utrymme för missförstånd.
  • Anonym (Normalviktig)
    mr me skrev 2014-07-25 15:02:52 följande:

    Nej, det är inte en annan diskussion eftersom vad som är hälsosamt hänger samman med vad vi som människor attraheras av.

    Människor som är i god fysisk form attraherar oss mer än människor som inte är det. Det handlar om att vi föredrar att ingå parförhållanden med, men även att umgås med, människor som ökar vår egen förmåga att överleva och föra våra gener vidare.

    Det här är egentligen grundläggande biologi. Det är skrämmande att man i Sverige år 2014 tycks så ovetande om saker som alla borde känna till.

    Övervikt hos män tyder exempelvis många gånger på sjunkande testosteronnivåer och därmed tilltagande impotens. Om man som kvinna ligger med en sådan man så är chanserna att lyckas bli gravid inte så stora som om man väljer den kanske något yngre, eller för all del mer vältränade, mannen. Bara för att nämna ett exempel.


    Men varför attraheras många av smala personer som inte heller (ofta) är hälsosamma?

    Och du kan inte negligera att människor alltid har varit tjocka, smala, normala osv. Så varför skulle vi inte vant oss vid detta faktum och helt sonika bortser vikten ibland?
  • Anonym (Normalviktig)
    Dickie Simpkins skrev 2014-07-25 15:05:20 följande:

    Om övervikten sitter på rumpa och bröst på en kvinna är det sexigt. På män? Nja. Det måste finnas någon slags hårdhet i en manskropp väl?


    Vad menar du?
Svar på tråden Övervikt, fint eller fult?