• Anonym (Fetma grad 2)

    Hjälp hur går jag ner i vikt?

    Vägde mig igår väger 87,6 kg är 157 cm lång. Vilket gör att jag har en BMI på 35,5 alltså Fetma grad 2. Har stl M-XL på kläder. 


    Jag vet inte vad jag ska säga om det trodde aldrig i livet att jag gått upp så mycket har gått upp ca 30 kg på 2,5 år pga medicin, dålig kost, inte stor fysisk rörlighet pga sjukdom enligt mig själv.   


    När jag försöker prata med mina vänner som är relativt smala till smala så säger dom bara att jag inte alls ser tjock ut. Själv tycker jag att jag är stor. Vilket BMI bekräftar.  


    Hur går man ner i vikt? 


    Har fibromyalgi och tar ganska kraftig smärtstillande morfin, alvedon, + muskelavslappnande. Det gör att jag inte alltid orkar röra mig så mycket och dagar då jag är sängliggande av så pass kraftig smärta. 


    Kosten består utav laktosfri husmanskost. Exempel: 


    Frukost:     Alt. 1: Havregrynsgröt m. 1 dl mjölk + 3 msk äppelmos/blåbärssylt.
                      Alt. 2: 2,5 dl Soya yoghurt + 0,5 dl glutenfria flingor eller musli.
                      Alt. 3: 1 Frukostjuice det som finns hemma: Selleri,äpple, hallon.
    Mellanmål: 1 banan/äpple
    Lunch:       Rester från gårdagen eller Sallad/omelett.
    mellanmål:  Lite nötter om något alls.
    Middag: Blomkålsmos m. falukorv + plocksallad, tomat, rädisor. 
    Kvällsmat: 1 kopp Thè, 1 knäckemacka m. smör + kalkonskinka.


    Tycker inte jag äter superfel enligt mig själv, äter choklad 70% på Fre/lör.
    Sonen gillar att äta mycket gluten pannkakor,plättar, bröd osv men är ganska restriktiv med det i vårt hem. Nu på sommaren mera glass än godis. 


    Motion: När jag mår bra 1 promenad på ca 1h - 1,5. + Vattnar odlingslott. 
                Sämre dag: ca 1,5 km utomhus 
                Dålig dag: Sängliggande. 


     


    Vill inte svälta mig själv, men samtidigt behöver jag gå ner i vikt mår inte bra i denna vikten alls. 

  • Svar på tråden Hjälp hur går jag ner i vikt?
  • Tow2Mater

    Kan du inte motionera kan du utesluta kolhydater ur din kost. At mer kott och gronsaker istallet for brod/pasta/ris etc. Prova i 2 veckor. Men var restirkitv med notter, avacado, etc som har mycket fett.

  • Anonym (Fetma grad 2)
    Tow2Mater skrev 2014-07-25 15:47:20 följande:

    Kan du inte motionera kan du utesluta kolhydater ur din kost. At mer kott och gronsaker istallet for brod/pasta/ris etc. Prova i 2 veckor. Men var restirkitv med notter, avacado, etc som har mycket fett.


    Tycker att jag äter väldigt lite kolhydrater i min kost som det är. Har mathavre, glutenfria alternativ istället. ingen potatis, lite mjöl. Men ska försöka bli bättre på att leta kolhydratfri mat. Har du några mjölkfria förslag på mat? 


    Äter ganska lite kött som det är och istället mycket vegetariskt men kanske borde börja äta mer kött istället...

  • Kolhydratälskande vegan

    Uteslut INTE kolhydrater. Det är att göra sin kropp den största otjänsten någonsin eftersom den då luras i svältläge och kommer att samla vattenvikt. LCHF är alltså en oerhört dålig idé. Ät veganskt så ska du de att kroppen ordnar upp vikten själv och se till att få i dig en massa kolhydrater och mindre fett (HCLFV/high carb low fat vegan). Googla lite på det och läs på, det är en fantastisk livsstil!

  • Tow2Mater
    Kolhydratälskande vegan skrev 2014-07-25 16:11:11 följande:

    Uteslut INTE kolhydrater. Det är att göra sin kropp den största otjänsten någonsin eftersom den då luras i svältläge och kommer att samla vattenvikt. LCHF är alltså en oerhört dålig idé. Ät veganskt så ska du de att kroppen ordnar upp vikten själv och se till att få i dig en massa kolhydrater och mindre fett (HCLFV/high carb low fat vegan). Googla lite på det och läs på, det är en fantastisk livsstil!


    En livsstil ska man inte gå ner i vikt av. Men nu behover ju TS gå ner i vikt.

    Vet inte vad du menar med "vattenvikt", men så vet jag inte definitoner av LCHF heller. Vet bara att kilona rasade av mig när jag av andra medicinska orsaker (ej viktminskning) behovde utesluta dem ur kosten ett tag. Viktraset stannade av när jag la till fettrika saker som just mandlar och avacado.

    Man får väl prova sig fram till vad som funkar for en själv.
  • Fjärilslarv
    Tow2Mater skrev 2014-07-25 15:47:20 följande:

    Kan du inte motionera kan du utesluta kolhydater ur din kost. At mer kott och gronsaker istallet for brod/pasta/ris etc. Prova i 2 veckor. Men var restirkitv med notter, avacado, etc som har mycket fett.


    avocado är mycket nyttigt fett, om vi inte äter de nyttiga omegafetterna så får vi ju brist på det vilket är väldigt illa och dessutom kan inte kroppen bränna fett om vi inte äter fett.
  • Anonym (Sannamamma)

    Kan det vara bieffekt av någon av dina mediciner? Gå och prata med din läkare och se tillsammans över om någon av dina mediciner ger viktökning eller svårigheter att gå ned i vikt isåfall kanske medicinen kan bytas ut? Be om en tid hos en dietist. Kanske simning passar dig som har mycket ont?

  • Anonym (Fetma grad 2)
    Anonym (Sannamamma) skrev 2014-07-26 21:30:51 följande:

    Kan det vara bieffekt av någon av dina mediciner? Gå och prata med din läkare och se tillsammans över om någon av dina mediciner ger viktökning eller svårigheter att gå ned i vikt isåfall kanske medicinen kan bytas ut? Be om en tid hos en dietist. Kanske simning passar dig som har mycket ont?


    Största orsaken är ju mediciner tagit bort många mediciner som fått mig att gå upp extremt mycket i vikt. Har bokat tid nu till kostrådgivning får se vad som sker av det första tiden de hade vari i slutet av augusti. 


    Ämnesomsättningen är låg men inte tillräckligt för att de ska medicinera. 


    Varmvattengymnastik hade jag velat gå på med det kostar 1500 kr/termin
    Varmvattenbasäng kostar 75 kr/ggn Så blir inte ofta jag går och badar. Blir 1 ggn i månaden ibland 2 om jag har tur. 

  • Anonym (Sannamamma)

    Fråga om du kan få motion på recept, då får du kraftigt reducerade priser.

  • Fjärilslarv
    Anonym (Sannamamma) skrev 2014-07-27 12:45:10 följande:

    Fråga om du kan få motion på recept, då får du kraftigt reducerade priser.


    fast träningstiderna brukar vara tids- begränsade.
  • Anonym (na)

    Dieter idag är så stort och många vi inte vet ett dugg om även om det sägs att det forskas.... Det enda de har kommit fram till är att socker blandat med fett är dåligt för kroppen. Sedan hur du lägger upp din kost är personligt. 

    Jag har själv i många år ätit starka mediciner och haft smärt episoder, det är bara att hitta den vägen som din kropp reagerar bäst på, de tar tid och engagemang men när du väl hittar vad som känns bäst för dig mår man toppen....

     Idag den kosten jag personligen mår bäst av är 1/3 del vegetarisk kost - socker och gluten, ägg och laktosfri kost. Motionen är inget man ska må dåligt över när man inte orkar eller har ont, de påverkar bara kroppen å knoppen negativt.
     
    Lycka till!!!

Svar på tråden Hjälp hur går jag ner i vikt?