• Anonym (Desperat)

    Kan man ge chips varje dag?

    Min dotter är 2,5 år och har stått på samma vikt sen hon var innan året. Vad vi än provat så går hon antingen inte upp eller så fungerar det inte av andra anledningar, att hon inte vill ha det eller att magen blir kaos.
    Barnen ville ha pringles till helgen och då såg jag att det är nästan 1000 kalorier i en enda burk, och givetvis börjar tankarna snurra..
    Är det okej att prova det för att få upp vikten? Börjar bli desperat.

  • Svar på tråden Kan man ge chips varje dag?
  • Anonym (hmm)

    Har du pratat med BVC om det? De har ju dietister som brukar hjälpa till om det blir problem med vikten..

  • Anonym (Desperat)
    Anonym (hmm) skrev 2014-07-25 16:11:51 följande:

    Har du pratat med BVC om det? De har ju dietister som brukar hjälpa till om det blir problem med vikten..


    Hon har haft dietist sen hon var nyfödd på grund av magproblem, men hon börjar få ont om idéer. Inget har fungerat hållbart. Det enda hon faktiskt gick upp av (fantomalt) gjorde henne så lös i magen att det rann igenom alltihop..
  • Anonym (allt som funkar)
    Anonym (Desperat) skrev 2014-07-25 16:14:45 följande:
    Hon har haft dietist sen hon var nyfödd på grund av magproblem, men hon börjar få ont om idéer. Inget har fungerat hållbart. Det enda hon faktiskt gick upp av (fantomalt) gjorde henne så lös i magen att det rann igenom alltihop..
    Eftersom din dotter har magproblem är det lite svårt att ge råd, men...

    jag hade verkligen inte dragit mig för att tillåta så mycket chips hon ville ifall hon inte hade gått upp i vikt på över ett år. Mer av det som funkar, liksom. Gillar hon att äta chips och magen klarar av det, låt henne äta så mycket hon vill.

    Vad är det hon inte tål? Tänker att näringstäta drycker kan också vara nåt att prova om hon hellre dricker än äter. Gör drycker som liknar milkshake eller smoothie och proteinberika med ägg, fettberika med grädde.
  • Anonym (*)

    Chips är ju perfekt när man vill bli lös i magen.

    Jag tror inte man löser problemet med att ge skit till barnet, ett barn som växer ska ha näring.

  • Anonym (Desperat)
    Anonym (allt som funkar) skrev 2014-07-25 16:22:36 följande:
    Eftersom din dotter har magproblem är det lite svårt att ge råd, men...

    jag hade verkligen inte dragit mig för att tillåta så mycket chips hon ville ifall hon inte hade gått upp i vikt på över ett år. Mer av det som funkar, liksom. Gillar hon att äta chips och magen klarar av det, låt henne äta så mycket hon vill.

    Vad är det hon inte tål? Tänker att näringstäta drycker kan också vara nåt att prova om hon hellre dricker än äter. Gör drycker som liknar milkshake eller smoothie och proteinberika med ägg, fettberika med grädde.
    Hennes mage blir kaos titt som tätt, ständigt lös. Hon tål inte mjölkprotein och soja, ska även utredas för ägg och gluten nästa vecka, men jag har svårt att tro att det är där problemet ligger, känner inte att det har nåt samband.

    Har provat smoothies och allt möjligt, hon vill inte ha. 
  • Anonym (hmm)

    Vet att min kompis som hade svårt att gå upp i vikt gick upp typ ett kg på just chips, choklad men det slog ju fel på sättet att hon sen inte kunde äta sådant utan att vilja spy..

  • MajaMaria79

    Min BVC sköterska har tidigare jobbat med väldigt svårt sjuka barn och hon menar att man då ibland ger de barnen just chips innan måltider för att saltet i chipsen ökar hungern.

  • Anonym (Desperat)
    Anonym (*) skrev 2014-07-25 16:25:07 följande:

    Chips är ju perfekt när man vill bli lös i magen.

    Jag tror inte man löser problemet med att ge skit till barnet, ett barn som växer ska ha näring.


    Blir man? Det har jag aldrig märkt av här.
    Givetvis är chips inte det ENDA hon skulle få, hon äter ju mat som vanligt också.
  • Anonym (allt som funkar)
    Anonym (Desperat) skrev 2014-07-25 16:27:14 följande:
    Hennes mage blir kaos titt som tätt, ständigt lös. Hon tål inte mjölkprotein och soja, ska även utredas för ägg och gluten nästa vecka, men jag har svårt att tro att det är där problemet ligger, känner inte att det har nåt samband.

    Har provat smoothies och allt möjligt, hon vill inte ha. 
    Okej. Jag känner verkligen med er, har också ett smalt och matkrånglande barn, men utan allergier. Håller tummarna för att det reder upp sig för er.
  • Anonym (hmm)

    Min son älskar att få smothie på blåbär, hallon och banan. Kanske dottern har några favoritbär hon gillar att äta som man kan mixa ihop med proteinpulver eller liknade..

Svar på tråden Kan man ge chips varje dag?