• minirack

    Barnbidrag

    Har ansökt om delat barnbidrag för mina två barn som jag har varannan vecka. Barnens mor och jag har delad vårdnad.
    Sedan vi separerade 2011 har barnens mor haft båda barnbidragen plus flerbarnnstillägget utan att vilja dela det med mig.
    Är detta inte en typ av bidragsfusk att få ut barbidrag och flerbarnstillägg trots att man bara har barnen halvtid?
    Om så är fallet borde mAn i så fall anmäla detta till försäkringskassan ?
    I och med den nya lagen så borde jag nu ha lättare att få ta del av barnbidraget.
    Barnens mamma och jag har ungefär samma inkomst.

  • Svar på tråden Barnbidrag
  • Försäkringskassan

     


    Hej!

    Det är inte olagligt för en förälder som har barnen på halvtid att ha hela barnbidraget. Tidigare kunde inte Försäkringskassan dela barnbidraget mot förälderns vilja, men efter lagändringen den 1 mars kan vi göra det om barnen bor lika mycket hos båda föräldrarna. Era inkomster påverkar inte vem som har rätt till barnbidraget utan det är barnets boende vi tittar på.

    Hälsningar
    Rose, handläggare


  • minirack

    Ok, ändå lite märkligt

    Barnen bodde heltid i ett pr hos sin mor efter separation. Efter det växelvis boende.

    Tänker på texten som står på dom flesta av f-kassans blanketter " jag vet att det är straffbart att inte meddela om uppgifterna jag lämnat förändrats."

    Mina barn har bott hos mig halva tiden i tre år, i mina ögon är det ett utnyttjande av systemet. Att ha båda barnbidragen fastän man har barnen varannan vecka.

    Om man räknar på hur mycket bidraget är på idag så är det 2250 kr, under 3 år. 81000 kr.

    Ganska mycket pengar i min värld, som man egentligen inte har rätt till om. (Borde varit 40500 kr)

  • Försäkringskassan

    Hej!


     


    Om barnet bor växelvis hos båda föräldrarna och föräldrarna har gemensam vårdnad så kan barnbidraget delas lika mellan föräldrarna.


    Är föräldrarna överens så fyller man gemensamt i en blankett om att barnbidraget ska delas.


    Är föräldrarna inte överens så kan den föräldern som idag inte tar emot barnbidrag skicka in en begäran om att barnbidraget ska delas lika mellan föräldrarna.


     


    Att den ena föräldern tar emot hela barnbidraget trotts att barnen bor växelvis är inte bidragsfusk.


    Här kan du läsa mer om barnbidraget:


    http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_fott/barnbidrag/


     


    Du hittar blanketter för att dela barnbidraget här:


    http://www.forsakringskassan.se/privatpers/blanketter_och_intyg/


     


    Hälsningar


    Barbro, handläggare

Svar på tråden Barnbidrag