• Anonym (väninnan)

    Så besviken på min väninna! Hur hade ni agerat?

    Ska försöka göra det så kort som möjligt...
    Jag och min kompis är vän med en annan kvinna sedan 25 år tillbaka, från 7:an till nu.
    Hon flyttade dock utomlands (length bort) när vi var runt 20 och kommer alltid hem en gång om året.
    Vi var väldigt nära vänner från sjuan och fram tills hon flyttade men har på olika sätt hållt kvar kontakten: Varit över i hennes land och hälsat på och varje gång hon kommer hem ser vi till att träffas, ser det som årets höjdpunkt!

    Saken är att hon har barn och kille i sitt hemland men när hon är här kör hon oftast "frikort", dvs är otrogen med olika killar men jag har aldrig lagt mig i det.
    Den här gången skulle hon komma hem och datumen som hon skulle stanna passade så himla bra för jag hade semester och var barnfri (vv)
    Hon kunde dock inte säga vilken helg hon kunde så innan jag visste det höll jag båda helgerna fria från annat och tackade nej till saker.
    När hon kom hit visade det sig att den första helgen inte funkade så vi bokade in att hon skulle komma till vår stad och bo hos mig den andra helgen.
    På torsdagen skulle vi gå ut och äta middag och hitta på ngt roligt på dagen på fredagen för att sen gå ut och ta en rejäl utgång på stan. På lördagen skulle hon åka till sina föräldrar igen som passar hennes barn som är med.

    På onsdagen skickar hon sms att hon officiellt var hos mig men att hon redan då befann sig i min hemstad... Jag visste att hon varit borta med en annan kompis på annat och hört någon kille nämnas vilket inte förvånade mig då hon brukar träffa killar här.
    Och på torsdagen ringer hon och säger att hon varit på ett hotell i min stad ,men att hon hoppar kvällens middag för att hon ville åka med honom hem istället och tillbringa ett dygn där.
    Jag tyckte det var dålig stil att prioritera en av två dagar vi har ihop med en snubbe hon inte ens känner och som det aldrig kommer bli ngt med men sa inget.
    Vi bestämde istället att hon skulle komma idag/fredag och vi skulle gå ut och äta, hon jag och den tredje som också känner henne sen 25 år.
    Idag ringer hon och säger att det är sååå fantastiskt där hon är och hon riktigt är inne och nafsar på att säga att hon inte tänker komma till oss idag heller utan ist stanna hos honom.
    Till slut frågar jag henne rakt ut om hon vill vara kvar och då svarar hon att hon vill det men att hon vill se oss också... Att det blir ett svårt val. Hon frågar också hur länge jag är barnfri, typ om vi kan ses längre fram ist.

    Så jag o min vän har alltså tagit semester, hållt helger öppna och planerat för att umgås med en som vi ser som årets höjdpunkt när hon kommer hem.
    Hon väljer istället att lägga alla dygn hon tänkt lägga på oss, vänner sen så lång tid tillbaka på en otrohets-kille som hon inte kommer träffa mer.
     Jag säger sällan ifrån men gjorde det den här gången och när hon märker min reaktion backar hon och påstår att hon absolut tänkte komma ner vilket inte är sant.
    Hon backade för att jag sa ifrån och att hon förstår att det va svinigt gjort.
    Tillslut sa jag till henne att det inte är nån mening att backa för hon gjorde sitt val och vi känner inte ens längre för att träffa henne med tanke på dom ovänskapliga prioriteringar hon gjort.
    Men nu är hon på väg in till vår stad ändå och hoppas att vi ska ändra oss och möta upp henne, ingen av oss vill men jag känner ändå ett ansvar eftersom hon inte känner någon annan här.

    Känner mig så oerhört besviken! Vi har alltså varit väldigt nära vänner i så många år och hon väljer dom dagar hon kan vara borta från sitt barn att lägga dom på en okänd snubbe för att hon vill ha en otrohetsaffär på semestern.

    Vad hade ni gjort? Jag känner mig hård som dissar henne men det känns faktiskt väldigt fel att bara möta henne och ha en "kul kväll". Hade ni mött upp?

  • Svar på tråden Så besviken på min väninna! Hur hade ni agerat?
  • Chester Copperpot

    Ja, självklart är det rätt sviningt gjort av henne. Hon tar dig för givet, och värdesätter inte vad du gör för henne.

    Samtidigt så verkar poletten ha trillat ner när du markerade mot henne. Och hon verkar ha fattat det riktigt ordentligt nu. Och att hon vill träffas trots dina protester innebär att hon faktiskt visar att du är betydelsefull för henne, och att hon förstår att hon har gjort fel. Hon verkar vilja reparera skadan. Till och med mot dina protester. Och det innebär att du faktiskt bör gå henne till mötes. Hon har gjort fel, och nu får ni mötas på halva vägen. Hon har tagit ett steg mot dig, och då får du ta ett steg mot henne.

  • Stokke

    Nu kommer hon till er, alla kan göra dåliga val. Fråga henne hur hon mår och om detta ska fortsätta i framtiden, att hon är med andra. Ha en trevlig kväll, drick massa vin och prata gamla minnen !

  • Anonym (väninnan)

    Inte många svar men tack!! Och det räckte för att mitt velande skulle rätas ut!
    Jag är som sagt otroligt besviken över hennes prioriteringar och att hon inte värdesätter vår vänskap mer samt den egoism som ligger bakom när man gör som hon gjort.

    MEN... Som ni skriver så är hon ju påstridig nu och åker trots att hon inte vet om vi möter upp henne i stan (har t om sagt att vi inte kommer göra det) och jag vill inte vara någon tjurskalle mot någon som jag känt så länge så jag skrev till henne att vi kommer in. Men jag skrev också att vi är väldigt besvikna och att vi vill prata ut om det här först innan vi sätter igång med vin, mat och har trevligt.
    Hoppas vi kan lyckas ha det också även om vi båda känner oss rätt lite värda...
    Tack för svaren iaf!

  • Chester Copperpot

    Ja, problemet verkar ju vara att hon tar er för givet. Och att hon använder er som en last resort när det skiter sig med hennes knull. Det är väl bara att säga till henne att du förväntar dig att när hon är med dig så är ni tillsammans. Och att ni genomför det ni har planerat. Och hennes eskapader får hon planera utan er, och utan ert alibi. Och vid sidan om hennes planer med er. Det borde inte vara så svårt att förklara nödvändigheten med vattentäta skott däremellan.

    Och det är väldigt respektlöst att bara skita i er när ett tillfälle dyker upp. Tillfällen dyker alltid upp, och man behöver inte gå på alla impulser. Men när hon går på såna skitimpulser så visar ju hon att hon värderar det högre än er. Och det är inte sjysst någonstans. Det borde gå att förklara för henne.

  • Anonym (väninnan)
    Chester Copperpot skrev 2014-07-25 18:29:22 följande:

    Ja, problemet verkar ju vara att hon tar er för givet. Och att hon använder er som en last resort när det skiter sig med hennes knull. Det är väl bara att säga till henne att du förväntar dig att när hon är med dig så är ni tillsammans. Och att ni genomför det ni har planerat. Och hennes eskapader får hon planera utan er, och utan ert alibi. Och vid sidan om hennes planer med er. Det borde inte vara så svårt att förklara nödvändigheten med vattentäta skott däremellan.

    Och det är väldigt respektlöst att bara skita i er när ett tillfälle dyker upp. Tillfällen dyker alltid upp, och man behöver inte gå på alla impulser. Men när hon går på såna skitimpulser så visar ju hon att hon värderar det högre än er. Och det är inte sjysst någonstans. Det borde gå att förklara för henne.


    Håller med!!
    Hon har alltid varit väldigt ego men samtidigt gett så mkt så man har liksom haft överseende med det. Men nu har det varit lite för mkt (hon betedde sig ngt liknande fast inte lika illa förra året hon va här) och jag kände att det räcker nu. Hon sårar mig och jag vill inte vara vän med någon som sårar mig, speciellt inte då jag vet att jag är rätt "tålig".
    Har som sagt skrivit att vi vill ta ett snack med henne innan vi har trevligt och jag är säker på att hon kommer försöka flamsa bort det och få det överstökat så fort som möjligt men det kommer vi inte köpa den här gången. Jag tänker sakligt förklara för henne att hennes beteende sårar och är okamratligt och att jag i fortsättningen inte kommer att acceptera det om vi ska fortsätta träffas.
  • isadora81

    Jag tycker också att hon visar att hon verkligen prioriterar er nu när hon åkte. Hon förstod inte först att det sårade men när hon förstod så ändrade hon sina planer. Hon verkar ju inte ha alla hästar hrmmaså det är nog för mymycket begärt att hon ska förstå på en gång. Eftersom ni vill se henne och hon vill se er så är det väl ett jätteenkelt val. Att spela svårstött martyr tjänar ingen på.

  • Anonym (missperfect)
    Anonym (väninnan) skrev 2014-07-25 18:42:19 följande:
    Håller med!!
    Hon har alltid varit väldigt ego men samtidigt gett så mkt så man har liksom haft överseende med det. Men nu har det varit lite för mkt (hon betedde sig ngt liknande fast inte lika illa förra året hon va här) och jag kände att det räcker nu. Hon sårar mig och jag vill inte vara vän med någon som sårar mig, speciellt inte då jag vet att jag är rätt "tålig".
    Har som sagt skrivit att vi vill ta ett snack med henne innan vi har trevligt och jag är säker på att hon kommer försöka flamsa bort det och få det överstökat så fort som möjligt men det kommer vi inte köpa den här gången. Jag tänker sakligt förklara för henne att hennes beteende sårar och är okamratligt och att jag i fortsättningen inte kommer att acceptera det om vi ska fortsätta träffas.
    Jag vet inte... Jag har börjat känna att livet är för kort för att älta och vara missunnsam. Jag håller med de andra om att hon har betett sig illa, och att hon tar er för givet och är respektlös och så... Tycker inte att hon verkar vara en så himla bra människa faktiskt.

    Men å andra sidan, vem är perfekt? Ifall ni ändå gillar att umgås med henne, det handlar väl mer i så fall om att väga besvikelsen över hennes sätt mot hur mycket ni uppskattar att få träffa henne ibland. Kanske tona ner förväntningarna lite inför varje gång, och inte vända ut och in på sig själv för att anpassa sig och anstränga sig för att hålla hennes datum öppna. Går det så går det liksom, och så är det inte mer med det.

    Kanske resa till henne någon gång och hälsa på istället?
  • Anonym (BosseLarsson)

    Är ni verkligen förvånade att en person som knullar runt på sin semester skiter i er? En som åker och hälsar på i hemstaden och passar på att vara lite så där lite småroligt otrogen? Ge igen genom att tala om vad hon håller på med för mannen.

  • Anonym (missperfect)
    Anonym (BosseLarsson) skrev 2014-07-25 23:40:14 följande:

    Är ni verkligen förvånade att en person som knullar runt på sin semester skiter i er? En som åker och hälsar på i hemstaden och passar på att vara lite så där lite småroligt otrogen? Ge igen genom att tala om vad hon håller på med för mannen.


    Det är omoget att ge igen. Men känner de större lojalitet mot kompisens man, än mot den otrogna kompisen - vilket jag förvisso tvivlar på att de gör - är det rätt sak att göra.
  • Anonym (Jenny)

    Jag skulle inte vilja att hon "officiellt var hos mej" när hon är otrogen. Om hennes man skulle ringa till dej och söka henne (jag antar att man stänger av mobilen när man är otrogen?) Vad ska du svara då?

  • Lindsey Egot the only one

    Jag personligen hade haft stora problem med att ha en vän som använde mig som täckmantel för att vara otrogen mot sin nan när hon själv lovat att vi skulle umgås. Dvs hon är inte bara svinig mot sin man utan även mot mig och det hade jag aldrig accepterat utan sagt att säger hon att hon ska umgås med mig så umgås hon med mig annars kommer jag säga sanningen om hennes man söker henne i min bostad och hon inte är här att hon inte varit här öht så får hon snällt fortsatta ljuga för honom väst hon vill men är hon inte här skulle jag inte säga att hon var här till hennes man. Så hoppas jag att hon fattar vinken!

  • Vinterankan

    Hur gick det? Jag skulle gett väninnan en chans till och sedan glömt det om hon visade på förbättring. Däremot så skulle jag nog inte kunna vara vän med en person som gjorde så mot sin man, men det är väl en annan sak.

  • MadlenA

    Hur gick det? Jag tycker inte att man ska sätta sig till doms över en vän. Självklart berättar man när de sårar och varför, men hur hon väljer att leva sitt liv och spendera sin semester har ni inte med att göra faktiskt. Hon prioriterade om efter att du berättat för henne, sen hade iaf jag lämnat det där. Absolut inte berättat för mannen, om nu inte han är en lika nära vän till er. Träffar ni aldrig dem tillsammans som ett par, vet ni ju faktiskt inte hur de har det.

  • Lavish

    Ja, det var svinigt av henne. Samtidigt är det en erfarenhet att vänner som flyttar utomlands ofta är mer eller mindre omedvetna om att de vänner som stannar kvar fortsätter att ha egna liv med egna åtaganden etc. Någonstans omedvetet har de ofta en uppfattning om att vännerna hemma bara sitter och väntar på att de ska komma förbi och allt ska vara som vanligt igen.

    Nu menar jag inte direkt att det är en ursäkt för det är ju också svinigt på sitt sätt, men jag tror kanske att hon inte riktigt fattar att du och er andra vän faktiskt gjort uppoffringar och valt bort annat för att få träffa henne? 

    Sen verkar ju onekligen hennes extrakillar när hon kommer hem som en viktigare del av resan för henne än att få träffa er... 

Svar på tråden Så besviken på min väninna! Hur hade ni agerat?