• Anonym (mamma­)
    Äldre 25 Jul 22:13
    783 visningar
    2 svar
    2
    783

    Hur pottränar man?

    Jag har en son som är 2 år och 4 månader gammal och han är mitt första barn. Om jag ska vara ärlig så har jag ingen aning om hur man vet att ett barn är tillräckligt moget för att börja pottränas och hur man i så fall gör. Har läst lite på nätet men känner att jag inte vet tillräckligt ändå.

    Han känner nog av på förhand att han är kissnödig för han kan gå på pottan hemma om jag peppar honom till det (jag ser på honom när han blir kissnödig). Om jag däremot inte har superkoll på honom så kissar han på golvet. Han har aldrig någonsin bajsat i pottan och vägrar om man föreslår det.

    Vad tycker ni? Kan jag börja potträna honom? Och hur ska jag i så fall gå till väga?

    Tacksam för hjälp av alla supermorsor (och farsor) här på fl.

  • Svar på tråden Hur pottränar man?
  • Äldre 25 Jul 23:47
    #1

    Jag tycker han verkar redo. Jag hade sagt till honom att ni ska prova att använda pottan lite mer. Gå tillsammans till affären och köp MÅNGA kalsonger. Låt honom var med och välja så det blir lite roligt. Sätt av mycket tid till det här och räkna med många olyckor. Skönt om ni kan vara ute mycket när ni pottränar, så slipper ni t ex det i soffan och på golvet...  Kommer det i byxorna så byter ni bara dem och tvättar av honom lite. Ni behöver inte prata så mycket om det.gör inte en stor grej om det kommer i byxorna. Det får ofta barn att tappa lusten.  Sätt på kalsongerna när han precis har kissat. Låt det gå max en timma innan ni går på toaletten igen, så han får en chans att lyckas. Egentligen gillar jag inte mutor, men vår stora kille fick ta en liten chokladlins efter varje gång han kissat. Han blev torr på två dagar när han var 2,5 år Tungan ute Vi potttränar lite smått med vår yngsta pojke nu, som är precis lika gammal som din son. Han går gärna när hans storebror går på toaletten och när han varit på toa så frågar vi honom om han vill ha blöja eller kalsonger på sig. Det är lite olika hur han väljer. Det känns som han håller på att bli torr av sig själv.

    Många barn tycker det är lite läskigt att bajsa på pottan för det gillar inte fallet ner av bajset, typ när bajset släpper...Obestämd (jag är förskollärare så jag har varit med och pottränat ganska många barn,). Om han inte vill bajsa på pottan eller på ringen så visa honom var blöjorna finns så kan han hämta dem när han vill bajsa. Är det up and go så kommer han kanske snart lära sig själv hur han tar på sig dem. 

    Inga av våra barn har tyckt om potta utan föredragit en ring som man lägger på toaletten. Det skvätter mindre och är betydligt fräschare, för då slipper man göra rent äckliga pottor. Väljer ni ring istället så ha en pall tillgänglig så han lätt kan ta sig upp på ringen själv. Ha ringen redo på toaletten hela tiden så han hinner om han kommer på själv att han vill kissa. 

    Jag tror inte man ska pressa för mycket. Ha både böljor och kalsonger tillgängliga, så kan han få välja lite. Jag brukar undvika ordet duktig när det gäller pottträning, för det inte ska bli en prestationssak. Jag brukar istället säga t ex: Det måste ha varit skönt för dig att kissa, så så mycket det kom. Vad skönt  det måste vara att slippa ha bölja på sig som är kissig. Vilka kalsonger vill du ha på sig? Åh, du valde dem röda idag...osv.

    Lycka till! Det kommer gå lysande. 

  • Anonym (det kommer­)
    Äldre 26 Jul 07:05
    #2

    Jag tyckte att det kändes som att min son aldrig skulle bli blöjfri, förstod liksom inte hur det skulle gå till. Han var totalt ointresserad. Min mamma, som är BVC-tant och som alltid har haft rätt hittills om mina barn, sa: Man behöver inte potträna - det kommer! Risken är att det tar längre tid eller att barnet blir förstoppat om man råkar tjata för mycket. Uppmuntra kan man göra (som att köpa kalsonger, som skrevs i inlägget ovan). Men undvik belöningssystem (att slippa blöja är ju en belöning i sig). 

    Jag tänkte som sagt att det kommer aldrig att gå :) Vi började kissa med dörren öppen (när vi var ensamma med barnet) för att han skulle se att vi kissar på toa. Vi berättade att man kan kissa på toa osv. Vi berättade även att man kan kissa ute i naturen (någon av oss var väl kissnödig i skogen). DET blev han jätteintresserad av, han ville "kissa på blommorna". Så han började kissa utomhus när vi var i skogen och på den vägen är det. Nu är han 3 och springer och kissar själv på toa och vi har egentligen inte gjort någonting :) Han bajsar fortfarande i blöjan och det får han fortsätta med så länge han vill. Mamma säger att "det slutar han snart med" och jag får väl lita på det, haha. Vi måste även ta upp honom och kissa på natten, annars kissar han i sängen. Men det är ju ett hormon som styr det där så det är inte så mycket att göra åt. 

    Dom flesta sakerna kommer av sig själv tycker jag. Om barnet är 4-5 och inte är blöjfri kan man väl börja fundera. 

Svar på tråden Hur pottränar man?