• Julligulli

    Tycker du att vi är oansvariga som låter vår 18-åring dricka öl/vin hemma?

    I kväll grillade vi och firade att maken gått på semester. Det blev lite vin och öl till maten, och även vår 18-åring fick välja om han ville ha något av detta. 

    För oss är det rätt solklart, "ungen" kan gå iväg i morgon och gifta sig om han vill, han får rösta om drygt någon månad, då känns det märkligt att inte erbjuda samma måltidsdryck som vi andra vuxna dricker. 

    Hur ser ni på det? 

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker du att vi är oansvariga som låter vår 18-åring dricka öl/vin hemma?
  • Påven Johanna

    Från det är de blivit 18 får de dricka alkohol både på restaurang och hemma i vår familj. 

  • Frontline

    Helt ok tycker jag, jag vart själv bjuden på alkohol av mina föräldrar när jag var i den åldern och ser idag inget fel i det..
    Man kan ju gå ner på den lokala puben och dricka tills man stupar i den åldern...


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Aimee68

    Ser inga konstigheter med det. Han är ju myndig och kan dricka ute på krogen :)


    Att älska sig själv är början till en livslång kärlekshistoria...
  • Julligulli

    Han har ju druckit öl på krogen (haha, han var grymt impad över ölet vi bjöd på ikväll jämfört med stor stark ) och är i övrigt Hur skötsam som helst så jag ser inte det farliga i det hela. Han har heller aldrig haft någon tonårsfylla och aldrig bett oss köpa ut t ex,

  • Julligulli

    Vi skulle f ö även kunna tänka oss att köpa ut nu (till skillnad från när han var under 18), men bara om han frågade.

  • Aimee68

    Skönt med skötsamma tonåringar :)


    Att älska sig själv är början till en livslång kärlekshistoria...
  • Julligulli
    Julligulli skrev 2014-07-26 00:14:02 följande:

    Vi skulle f ö även kunna tänka oss att köpa ut nu (till skillnad från när han var under 18), men bara om han frågade.


    Och i rimliga mängder, ska tilläggas!

    Några öl/ flaskor vin/cider ok, tre pavor vodka, två flak öl och tre BiB, don't think so.
  • lövet2

    Nej, han är vuxen och myndig. Personligen skulle jag däremot inte köpa ut åt honom på systemet, men det blir liksom en annan sak.

  • Julligulli
    Aimee68 skrev 2014-07-26 00:14:19 följande:

    Skönt med skötsamma tonåringar :)


    Mycket! Han är mer skötsam än sina föräldrar tom. Städar, fixar och donar, vill ha koll på allt.
  • Natulcien

    Nej, det är väl inga konstigheter med det. Man är ju 18-19 år när man tar studenten, och då får nog de flesta en slurk skumpa eller vin hemma för att fira. Det fick jag, i alla fall.

  • trollmeg

    Eftersom han fyllt 18 tycker jag det är ok. Då får man jut dricka på krogen. Det är ok att bjuda en 18-åring tycker jag. Däremot tycker jag inte det är ok att köpa ut en flaska som han tar med sig. Bjuder man hemma har man ju koll på mängden.

  • willeflisan

    Det är fullt lagligt att bjuda en artonåring på alkohol hemma så det går väll inte att ha så mycket anmärkningar på :)

Svar på tråden Tycker du att vi är oansvariga som låter vår 18-åring dricka öl/vin hemma?