• Anonym (Förvirrad blivande mamma)

    Om 240-dagarsvillkoret

    Har fått så olika svar vid telefonkontakt med Försäkringskassan så nu provar jag här!

    Jag väntar mitt första barn den 22 september 2014. Den 17 januari 2014 tog jag läkarexamen och har därefter varit i arbete från första vardagen, alltså måndagen den 20 januari 2014. Däremot jobbade jag första veckan på en kortare visstidsanställning (forskningsjobb för ett universitet) mellan 20 januari och 24 januari (mån-fre). Därefter har jag arbetat för ett landsting som läkare sedan dess, och kommer så fortsätta göra även efter föräldraledigheten.

    Eftersom jag arbetat i minst 6 månader bedömer Försäkringskassan vad jag kan förstå det som stadigvarande inkomst varför jag har rätt till SGI, däremot uppstår frågetecken kring 240-dagarsvillkoret. En handläggare jag pratat med sa att de 240 dagarna räknas så länge de är i sträck, alltså oavsett om det är en eller i mitt fall två anställningar. Började fundera hur det blir eftersom mitt arbetsgivarintyg från första arbetsgivaren (universitetet) endast är måndag-fredag, alltså inte lör-sön. Ringde då på nytt kundcentret och fick till svar att den första anställningen på en vecka var för kort för att räknas in i 240-dagarsvillkoret.

    Mycket tacksam för hjälp att reda ut detta!
    Hälsningar
    Frida

  • Svar på tråden Om 240-dagarsvillkoret
  • Försäkringskassan

    Hej!


    När det gäller din anställning så är det inga frågetecken. Det som gäller för den veckan där du arbetade med forskning så skriver du att det är en visstidsanställning. Ses  du som arbetstagare/anställd och fått lön från universitet så kan det räknas med i 240-dagarsvillkoret, även om det är en så kort period.


    Hälsningar
    Maria, handläggare

Svar på tråden Om 240-dagarsvillkoret