• Runes

    Fotoförbud vid bad och pool?

    Jag vill ta bilder på där vi varit, fru och barn, även vid bad och pool. Enda som gnällt var först i år, en badvakt vid en spansk pool men var ok då jag tog bilder på familjen som han såg.

    Såg på nätet att ett bassängbad ute här dit vi ska har fotoförbud, samma kommun har ett strandbad nära utan förbud. Vad skillnaden är vet jag inte mer än att bassängen är ihägnad.

    Man bör få ta bilder på sina egna och lite vykort, minns inte problemet heller då bara jättesmå barn kan vara nakna och ligger nog under peddogränsen.


    Vettigare än SD? dsp.forum24.se/dsp.html
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Fotoförbud vid bad och pool?
  • Runes
    Godnatt skrev 2014-07-26 09:05:18 följande:
    Gör vad du tycker är passande.Rent lagmässigt finns det inga större hinder att fotografera.
    Såg det i andra tråden men om kommen har ett förbud för ett område?
    Vettigare än SD? dsp.forum24.se/dsp.html
  • Lavish

    Tycker gott man kan förbjuda fotografering vid sådana platser. Alla skulle må bättre av mindre fotograferande. Var i stunden istället för bakom kameran. 

  • Godnatt
    Runes skrev 2014-07-26 09:12:34 följande:
    Såg det i andra tråden men om kommen har ett förbud för ett område?
    Då kan du bara avhysas från platsen. That´s it. Det är en ordningsregel, ingen lag Se det som ett glassförbud.

    Att införa ett fotoförbud på ett strandbad blir nog svårt.
    Promota din sida, skriv en artikel på fria-katalogen.se
  • chrissepisse

    Fotoförbud skulle jag inte vilja ha eftersom jag gärna vill ha bilder på min egen familj. När jag har tagit kort vid poolen på semester har det nog alltid varit uppenbart att det är mina barn jag fångar med kameran. Jag förstår mer om man reagerar på någon som går runt och fotograferar i största allmänhet vid en fullsatt pool. Det är svårt att veta vad den personen egetnligen tar bilder på. När jag har tagit bilder av t ex poolområdet på familjesemestern har jag gjort det när poolen har varit stängd.

  • realist14
    Runes skrev 2014-07-26 07:47:29 följande:

    Jag vill ta bilder på där vi varit, fru och barn, även vid bad och pool. Enda som gnällt var först i år, en badvakt vid en spansk pool men var ok då jag tog bilder på familjen som han såg.

    Såg på nätet att ett bassängbad ute här dit vi ska har fotoförbud, samma kommun har ett strandbad nära utan förbud. Vad skillnaden är vet jag inte mer än att bassängen är ihägnad.

    Man bör få ta bilder på sina egna och lite vykort, minns inte problemet heller då bara jättesmå barn kan vara nakna och ligger nog under peddogränsen.


    Givetvis blir det lite problematiskt om det är fritt och vem som helst kan gå omkring och ta bilder på alla barn.

Svar på tråden Fotoförbud vid bad och pool?