• Anonym (my)

    Är detta barnmisshandel?

    Vi bor i ett hus sedan i oktober, vi har inte hunnit renovera än pga att sambon blev av med jobbet och jag är mammaledig vilket resulterar i att vi har ojordade eluttag på våran nedervåning. De är gamla eluttag så vi kan inte stoppa i såna där skydd från Ikea eller jysk, vi har teipat igen alla vi inte använder dock. 


    För ett tag sedan så pillade min ettåring ut en kontakt och stoppade in fingrarna i eluttaget, jag fick panik och knäppte till hans fingrar i all hast för jag blev livrädd inte hårt men tillräckligt för att han skulle ta bort handen. Efteråt fick jag självklart otroligt dåligt samvete, det var ju inte meningen utan jag blev bara så jäkla rädd eftersom det är livsfarligt med ojordade eluttag.


    Igår så berättade jag detta i en mammagrupp, och dem blev helt hysteriska och sa att dem skulle göra orosanmälan på mig till sociala och att detta är barnmisshandel är det så ?. Jag gjorde det enbart för att jag blev rädd.. nu mår jag jättedåligt och är livrädd för att bli ifråntagen mina barn, jag älskar mina barn mer än allt och skulle aldrig göra dem illa medvetet :(


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-27 14:19
    många ggr tror jag inte att folk läser svaren i tråden innan dom skriver massa mera, jag har svarat på många frågor som jag får upprepade svar om.
    så kopierar o skriver igen.. :)

    Nu ville jag bara ha svar på om det var barnmisshandel att knäppa på fingrarna '' av misstag'' för att förhindra en fara så jag vill gärna ha det svaret om det är ok?.

    Inga påhopp för jag vet att det var fel av mig och jag gjorde det i panik, jag vet faktiskt inte varför jag inte tog bort handen i efterhand, jag tänkte väl inte klart i situationen, det har aldrig hänt förut och aldrig efteråt utan bara den gången varken på sonen 1,5år eller dottern 3,5år..

    Eluttagen ska fixas i höst som sagt, och dem är igentejpade just nu, anledningen till att dem ej blivit fixade var att min sambo blev av med jobbet och jag har levt på mammapenning. Men nu har sambon nytt jobb så här ska säkras, Dom kommer vanligtvis inte åt eluttagen pga att dem är igentejpade med eltejp, men sonen slet ur en lampa som satt i o petade med fingrarna där i, då knäppte jag han på fingrarna för jag kunde inte lyfta bort honom då en stol stod ivägen för det är i vårat matsalsrum. Jag vet att många reagerat på att jag knäppte honom på fingrarna istället för att peta bort handen men nu blev det så av misstag och som sagt jag fick jättedåligt samvete efteråt.

    Om ni frågar mig nu så anser jag inte att det var barnmisshandel men det var väldigt fel agerat utav mig, jag skulle väl egentligen aldrig flyttat in i ett hus med dessa eluttag när man har barn, men som sagt så tog livet oväntade vändningar vi hade inte räknat med att inte kunna renovera. Jag är ingen perfekt mamma och jag gör misstag som dem flesta, detta var ett stort misstag av mig och ja jag vet om det och tyvärr kan jag aldrig göra det ogjort.

    Vi får inte låna pengar, jag är utan jobb och sambon har börjat jobba nu o får fast i höst, så i höst kommer vi kunna ta tag o göra elen eftersom vi får låna upp det som behövs, V bor i ett så gammalt hus så eluttagen sitter fast i väggen med en bricka som ej får tas bort av någon som inte har behörighet gör vi det får vi inte ut någor på försäkringen om de skulle hända något. Självklart håller jag koll på barnen hela tiden och inte litar på tejpen som sitter för eluttagen. när sonen petade i slet han ur en kontakt från en lampa som sagt, vilket jag är ganska säker på händer i alla hem någon gång med småbarn.

    jag hoppas att ni läser detta och speciellt du/ni som skrev att jag kunde fixat två eluttag medans jag skrev tråden ''om jag nu älskar mina barn så mycket!...'' mest idiotiska jag läst idag, tack för alla svar dock även fast vissa var väldigt otrevliga (men det finns ju skitstövlar överallt haha skämt o sido).
    :D
  • Svar på tråden Är detta barnmisshandel?
  • EttSuntLeverne

    Det är knappast barnmisshandel.

    Min pappa smällde till min lillebror över fingrarna då han var typ 1,5 år och rev ner cd-skivor, filmer och närapå TV och stereo. Brorsan lärde sig och rörde aldrig mer sakerna efter det.

  • Anonym (Lea)

    Nej, det är inte misshandel. Däremot borde ni se till att säkra elkontakterna på något annat vis än med tejp. Har ni jordfelsbrytare? Kan ni inte kontakta en elektriker och ta in en offert på vad det skulle kosta att byta eluttagen?

  • Anonym (*)

    För det första, så tycker jag det är konstigt att man smäller till fingrarna, borde inte den normala reaktionen vara att dra bort handen istället?

    Men men, jag tycker inte det är barnmisshandel, du reagerade och och din son var i fara. Däremot så undrar jag hur man ska ställa sig till att ni inte kan barnsäkra/jorda era uttag, det är inte alls bra. Att utsätta barn för så stora risker är också en slags barnmisshandel, tycker jag. Eller på gränsen, i alla fall.

  • Anonym (S)
    Anonym (my) skrev 2014-07-26 12:15:32 följande:

    Vi bor i ett hus sedan i oktober, vi har inte hunnit renovera än pga att sambon blev av med jobbet och jag är mammaledig vilket resulterar i att vi har ojordade eluttag på våran nedervåning. De är gamla eluttag så vi kan inte stoppa i såna där skydd från Ikea eller jysk, vi har teipat igen alla vi inte använder dock. 


    För ett tag sedan så pillade min ettåring ut en kontakt och stoppade in fingrarna i eluttaget, jag fick panik och knäppte till hans fingrar i all hast för jag blev livrädd inte hårt men tillräckligt för att han skulle ta bort handen. Efteråt fick jag självklart otroligt dåligt samvete, det var ju inte meningen utan jag blev bara så jäkla rädd eftersom det är livsfarligt med ojordade eluttag.


    Igår så berättade jag detta i en mammagrupp, och dem blev helt hysteriska och sa att dem skulle göra orosanmälan på mig till sociala och att detta är barnmisshandel är det så ?. Jag gjorde det enbart för att jag blev rädd.. nu mår jag jättedåligt och är livrädd för att bli ifråntagen mina barn, jag älskar mina barn mer än allt och skulle aldrig göra dem illa medvetet :(


    Så du menar att du deltar i en mammagrupp där du berättat att du knäppt ditt barn på fingrarna och kanske iomd rättat barnets liv (?) och de övriga mammorna säger att de ska anmäla dig till socialen? Låter som mammagruppen från helvetet och på sociala kommer de att tycka samma sak. Du tror väl inte på fullt allvar att du ska bli fråntagen dina barn? Kontakterna måste ni däremot göra ngt åt snarast och absolut hålla barnen ifrån dem.
  • Frontline

    Varför är det mer livsfarligt med ojordade uttag en med jordade?
    Mig veterligen är det ju samma ström och ampere i båda...

    Det som däremot kan vara farligt är väl att vissa gamla ojordade uttag saknar petskydd men det finns dom som har det med..


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym (konstigt)

    Det låter lite konstigt tycker jag att smälla på fingrarna istället för att dra bort fingrarna från eluttaget.

  • Anonym (my)
    Anonym (S) skrev 2014-07-26 12:36:12 följande:
    Så du menar att du deltar i en mammagrupp där du berättat att du knäppt ditt barn på fingrarna och kanske iomd rättat barnets liv (?) och de övriga mammorna säger att de ska anmäla dig till socialen? Låter som mammagruppen från helvetet och på sociala kommer de att tycka samma sak. Du tror väl inte på fullt allvar att du ska bli fråntagen dina barn? Kontakterna måste ni däremot göra ngt åt snarast och absolut hålla barnen ifrån dem.
    Ja de verkade så, jag har gillat mammagruppen jättemycket men nu vill jag inte vara kvar är alls. det kändes mest som att dem hade något emot mig istället, självklart vet jag att det var fel och skulle inte göra om det men det blev en reflex att knäppa bort fingrarna från eluttaget :(. ja vi ska få hjälp i höst med eluttagen så det vet vi att det måste fixas vi har bara inte kunnat göra det än.
  • Frontline
    Anonym (konstigt) skrev 2014-07-26 12:42:49 följande:
    Det låter lite konstigt tycker jag att smälla på fingrarna istället för att dra bort fingrarna från eluttaget.
    Inget konstigt i det, en smäll på fingrarna hjälper oftast mycket bättre en att bara avvisa...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym (konstigt)
    Frontline skrev 2014-07-26 12:45:36 följande:

    Inget konstigt i det, en smäll på fingrarna hjälper oftast mycket bättre en att bara avvisa...


    De hade helt enkelt varit bättre att ta bort fingrarna från eluttaget.
  • Nape

    Jo, jag tycker nog det är barnmisshandel och jag hoppas att du inte gör om det.

    Dock hade jag inte anmält dig för detta, men gärna pratat med dig om saken.

    Jag tror inte socialen bryr sig nämnvärt, kanske får du prata med dem och förklara dig. De kommer inte att ta barnet ifrån dig för detta.

Svar på tråden Är detta barnmisshandel?