• Anonym (Brude­n)
    Äldre 26 Jul 12:44
    19275 visningar
    127 svar
    127
    19275

    Bröllopspresent - lista i butik?

    Snart gifter vi oss.

    150:- kuvertavgift för samtliga deltagare vilket ger utrymme för bröllopspresent om någon vill köpa en sådan.

    Jag skulle vilja ha tips av er på olika butiker med stort utbud av massa olika saker i alla möjliga prisklasser, till vilka man kan lämna presentlista och hänvisa de gäster som har dålig fantasi, till.

    Lagerhaus var min första tanke. Haha! Där kan man köpa VAD SOM HELST och jag skulle bli skitglad. ;)
    Någon som vet om de tar emot presentlistor?

  • Svar på tråden Bröllopspresent - lista i butik?
  • Secret­Me
    Äldre 26 Jul 12:48
    #1

    Presentlista?
    Är du galen?

  • Anonym (Brude­n) Trådstartaren
    Äldre 26 Jul 12:53
    #2
    SecretMe skrev 2014-07-26 12:48:17 följande:

    Presentlista?

    Är du galen?


    Nej, varför?

    Saken är ju den att jag helst inte vill ha någon specifik lista - utan endast våra namn i butiken, - eventuellt med några få specifika saker på lista, men helst bara en butik (typ som Lagerhaus) som har en massa olika saker där vad som helst ur butiken, är kul att få.

    Jag vet själv hur det är när man har noll koll på vad brudparet vill ha. Jag älskar när folk har listor i butik, då blir det så mycket enklare för mig att finna på en present som jag VET att de vill ha.

    Vi kommer att ha 100 gäster på bröllopet och festen efteråt och många av dessa är ytligt bekanta - folk som förmodligen inte har någon aning om vad de ska köpa.

    Vill bara underlätta.
  • T W
    Äldre 26 Jul 13:19
    #3

    Åhléns har ju i princip allt, så det kan kanske vara en idé? 

    Och om ni inte vill att folk ska bli lika hysteriska som folk här kommer bli så kan ni utse en "kontaktperson" och säga att dom kan höra av sig till den vid frågor och funderingar. Vet dom inte vad dom ska köpa så kan dom då få listan och få inspiration utan att ni säger rakt ut att "här finns en önskelista" (folk läser "här finns en kravlista". 

  • Anonym (Brude­n) Trådstartaren
    Äldre 26 Jul 13:22
    #4
    T W skrev 2014-07-26 13:19:54 följande:

    Åhléns har ju i princip allt, så det kan kanske vara en idé? 

    Och om ni inte vill att folk ska bli lika hysteriska som folk här kommer bli så kan ni utse en "kontaktperson" och säga att dom kan höra av sig till den vid frågor och funderingar. Vet dom inte vad dom ska köpa så kan dom då få listan och få inspiration utan att ni säger rakt ut att "här finns en önskelista" (folk läser "här finns en kravlista". 


    Bra idé! Tack som fasiken!

    Ska genast ringa min hederstärna och fråga om hon kan ta sig an även den uppgiften. :)
  • Anonym (nja)
    Äldre 26 Jul 13:26
    #5

    Alltså jag tror att om du tar ut en kuvertavgift, även om den är låg, kommer folk att reagera negativt på en önskelista. Budskapet blir inte "kom och dela vår dag med oss", utan "kom och betala för att festa och ge oss saker dessutom". Det hör till etiketten att man ger en present till brudparet, så det kan du räkna med kommer att ske ändå.

    Ifall du är av åsikten att de ska hjälpa till ekonomiskt med festen genom kuvertavgift, men tycker att de egentligen är skyldiga er MER än 150 kr, skulle det kanske vara smidigare att önska sig ekonomiskt bidrag till en "bröllopsresa" t ex. Skippa kuvertavgift och skippa önskelista alltså och låt det ekonomiska bidraget bli frivilligt. Jag tror att de flesta faktiskt ger mer än 150 kr per person, och så slipper du få prylar som du inte vill ha.

  • Anonym (nja)
    Äldre 26 Jul 13:30
    #6
    Anonym (nja) skrev 2014-07-26 13:26:39 följande:

    Alltså jag tror att om du tar ut en kuvertavgift, även om den är låg, kommer folk att reagera negativt på en önskelista. Budskapet blir inte "kom och dela vår dag med oss", utan "kom och betala för att festa och ge oss saker dessutom". Det hör till etiketten att man ger en present till brudparet, så det kan du räkna med kommer att ske ändå.

    Ifall du är av åsikten att de ska hjälpa till ekonomiskt med festen genom kuvertavgift, men tycker att de egentligen är skyldiga er MER än 150 kr, skulle det kanske vara smidigare att önska sig ekonomiskt bidrag till en "bröllopsresa" t ex. Skippa kuvertavgift och skippa önskelista alltså och låt det ekonomiska bidraget bli frivilligt. Jag tror att de flesta faktiskt ger mer än 150 kr per person, och så slipper du få prylar som du inte vill ha.


    Frivilligt och anonymt dessutom, så att du inte vet hur stora summor var och en har givit.
  • Anonym (Brude­n) Trådstartaren
    Äldre 26 Jul 13:33
    #7
    Anonym (nja) skrev 2014-07-26 13:26:39 följande:

    Alltså jag tror att om du tar ut en kuvertavgift, även om den är låg, kommer folk att reagera negativt på en önskelista. Budskapet blir inte "kom och dela vår dag med oss", utan "kom och betala för att festa och ge oss saker dessutom". Det hör till etiketten att man ger en present till brudparet, så det kan du räkna med kommer att ske ändå.

    Ifall du är av åsikten att de ska hjälpa till ekonomiskt med festen genom kuvertavgift, men tycker att de egentligen är skyldiga er MER än 150 kr, skulle det kanske vara smidigare att önska sig ekonomiskt bidrag till en "bröllopsresa" t ex. Skippa kuvertavgift och skippa önskelista alltså och låt det ekonomiska bidraget bli frivilligt. Jag tror att de flesta faktiskt ger mer än 150 kr per person, och så slipper du få prylar som du inte vill ha.


    Vi har bjudit cirka 100 gäster. Varje kuvert kostar 1500:- så gästerna betalar endast 10%. Vi har fri bar och fri övernattning för alla långväga gäster. Hotellfrukost för de som stannar över natten.

    Folk i vår bekantskapskrets tar ut kuvertavgifter för större tillställningar, samt att folk i vår bekantskapskrets gärna vill köpa gåvor. Listan är för de ytligt bekanta som kanske vill köpa något, men inte har någon aning om vad.
  • Äldre 26 Jul 13:38
    #8

    Kuvertavgift + önskelista tycker jag inte känns ok. Det vanliga är snarare att undanbe sig presenter när man har kuvertavgift. I över huvud taget tycker jag det känns lite tråkigt när en önskelista följer med inbjudan. Det är mycket bättre att det finns en kontaktperson dit man kan höra av sig om man har frågor. I ert fall kan ju den personen bara tipsa om att köpa något från Lagerhaus, om någon frågar efter tips.

    Du får nog räkna med att en del tycker att kuvertavgiften blir istället för present, även om jag personligen skulle valt att köpa någon liten present ändå.

  • Anonym (nja)
    Äldre 26 Jul 13:39
    #9
    Anonym (Bruden) skrev 2014-07-26 13:33:59 följande:
    Vi har bjudit cirka 100 gäster. Varje kuvert kostar 1500:- så gästerna betalar endast 10%. Vi har fri bar och fri övernattning för alla långväga gäster. Hotellfrukost för de som stannar över natten.

    Folk i vår bekantskapskrets tar ut kuvertavgifter för större tillställningar, samt att folk i vår bekantskapskrets gärna vill köpa gåvor. Listan är för de ytligt bekanta som kanske vill köpa något, men inte har någon aning om vad.
    ok, ja du vet bäst vad som funkar i dina kretsar. jag skriver bara utifrån det intryck jag har fått av andra bröllopstrådar på familjeliv. Inte alla ser positivt på kuvertavgift till den här typen av fester. Jag håller med dig om att kuvertavgiften är låg men tror som sagt att ni skulle få igen mer av era utgifter om bidraget var frivilligt.

    Vill du hellre ha prylar från Lagerhaus och Åhléns är det givetvis upp till dig.
  • Anonym (Brude­n) Trådstartaren
    Äldre 26 Jul 13:49
    #10
    Anonym (nja) skrev 2014-07-26 13:39:24 följande:

    ok, ja du vet bäst vad som funkar i dina kretsar. jag skriver bara utifrån det intryck jag har fått av andra bröllopstrådar på familjeliv. Inte alla ser positivt på kuvertavgift till den här typen av fester. Jag håller med dig om att kuvertavgiften är låg men tror som sagt att ni skulle få igen mer av era utgifter om bidraget var frivilligt.

    Vill du hellre ha prylar från Lagerhaus och Åhléns är det givetvis upp till dig.


    Fast här handlar det inte om att få igen några pengar. Vi skulle kunna lägga hela summan flera gånger om, med den bröllopsbudget vi har som tak, men väljer att ta ut en avgift då "alla" gör så.

    Listan är som sagt för ytligt bekanta (däribland avlägsna släktingar och kollegor) som kanske inte vet vad de ska köpa. Det kan underlätta att få en lista då, eller iaf tips på butik och avdelning i butiken.

    Allt för att underlätta för gästerna. För tro det eller ej men folk VILL köpa gåvor och de flesta känner sig dumma om de kommer tomhänta.

    Vi är inte giriga någonstans. Vi har som sagt cirka 100 gäster och kommer inte ha någon aning om vem som köpt vad (eller om någon valt att inte köpa något alls). Presentbordet kommer att stå i ett rum i anslutning till kapprummet. Ingen kommer att vistas i det rummet öht. Min hederstärna får i uppdrag att packa ner alla gåvor och köra de hem till oss. Jag kommer således inte ens att se röken av paketen under dagen.
Svar på tråden Bröllopspresent - lista i butik?