• Äldre 26 Jul 13:09
    895 visningar
    12 svar
    12
    895

    Provanställning??

    Hej!

    Jag blev provanställd 6 månader och undrar hur säkert det är att man får tillsvidare?
    Kan jag få sparken och bli ersatt av en annan?

    Chefen sa att provanställningen går automatiskt över till en tillsvidaretjänst.

    Tacksam för svar :)


    Synden hinner ikapp!
  • Svar på tråden Provanställning??
  • Äldre 26 Jul 13:13
    #1

    En provanställning kan avslutas när som helst inom dessa sex månader, och arbetsgivaren behöver inte ange några som helst skäl till varför du inte får tillsvidareanställning. Vanligtvis har man en avtalad ömsesidigt uppsägningstid om två veckor när det gäller en provanställning. Om arbetsgivaren inte säger upp provanställningen så övergår den efter sex månader till en tillsvidareanställning.


    Är du bara pantad eller är du dum i huvudet på riktigt?
  • liten2­014
    Äldre 26 Jul 13:13
    #2

    Ja sköter du dig så får du tillsvidare

  • Äldre 26 Jul 13:14
    #3
    liten2014 skrev 2014-07-26 13:13:23 följande:

    Ja sköter du dig så får du tillsvidare


    Det kan du inte garantera. Det BRUKAR vara så, men det MÅSTE inte vara så.
    Är du bara pantad eller är du dum i huvudet på riktigt?
  • Äldre 26 Jul 13:15
    #4

    Hur säkert det är beror på dig, dina arbetsuppgifter och företaget. Gör ett bra jobb så går det säkert bra.
    Ja, du kan bli uppsagd och de kan ta in någon annan. Idén med en provanställning är att testa om en person fungerar på företaget med de arbetsuppgifter som den har fått.

  • Äldre 26 Jul 13:25
    #5

    Tack för svar :)

    Men om jag sköter mig ( kommer få ett medarbetarsamtal ) och de ändå anser att jag får gå får de då anställa någon annan?

    Kan ett företag provanställa hur många ggr som helst ( olika personer ) ?


    Synden hinner ikapp!
  • Äldre 26 Jul 14:19
    #6
    Amarians skrev 2014-07-26 13:25:26 följande:

    Tack för svar :)

    Men om jag sköter mig ( kommer få ett medarbetarsamtal ) och de ändå anser att jag får gå får de då anställa någon annan?

    Kan ett företag provanställa hur många ggr som helst ( olika personer ) ?


    Ja.
    Är du bara pantad eller är du dum i huvudet på riktigt?
  • Fjäril­slarv
    Äldre 26 Jul 14:34
    #7
    liten2014 skrev 2014-07-26 13:13:23 följande:

    Ja sköter du dig så får du tillsvidare


    vilken drömvärld lever du i?
  • Äldre 26 Jul 14:44
    #8
    Amarians skrev 2014-07-26 13:25:26 följande:

    Men om jag sköter mig ( kommer få ett medarbetarsamtal ) och de ändå anser att jag får gå får de då anställa någon annan?

    Kan ett företag provanställa hur många ggr som helst ( olika personer ) ?


    Varje anställning skapar en kostnad. Det är mycket administration, upplärning och tid då den anställde inte är jätteproduktiv. Risken är också att bland alla provanställningar så kommer det in några rötägg som enbart kostar pengar. Att då hålla på och provanställa olika personer hela tiden tjänar man oftast inte något på. Sen finns det alltid företag som inte tänker särskilt långsiktigt och mindre kvalificerade jobb där upplärningstiden är kort där det säkert förekommer.
  • Äldre 26 Jul 15:48
    #9
    Smecker skrev 2014-07-26 14:19:51 följande:
    Ja.
    Inte så tryggt alltså :/

    Men jag är förhoppningsfull :)
    sportpappa skrev 2014-07-26 14:44:17 följande:
    Varje anställning skapar en kostnad. Det är mycket administration, upplärning och tid då den anställde inte är jätteproduktiv. Risken är också att bland alla provanställningar så kommer det in några rötägg som enbart kostar pengar. Att då hålla på och provanställa olika personer hela tiden tjänar man oftast inte något på. Sen finns det alltid företag som inte tänker särskilt långsiktigt och mindre kvalificerade jobb där upplärningstiden är kort där det säkert förekommer.
    Han tog referenser och mitt underlag för att kunna bevisa att jag har gått de kurser som krävdes för jobbet.

    Fick en vakant rad så ingen timanställning. De ville ha in lite äldre personal med utbildning och erfarenhet så jag passade in enligt honom så jag hoppas att tjänsten är helt min om 6 månader :)
    Synden hinner ikapp!
  • Äldre 26 Jul 15:50
    #10
    Amarians skrev 2014-07-26 15:48:12 följande:

    Inte så tryggt alltså :/

    Men jag är förhoppningsfull :)


    Inte särskilt, nej. Provanställning är inte tänkt att vara tryggt. Du får se det som en möjlighet.
    Är du bara pantad eller är du dum i huvudet på riktigt?
  • Äldre 26 Jul 15:55
    #11
    Smecker skrev 2014-07-26 15:50:36 följande:
    Inte särskilt, nej. Provanställning är inte tänkt att vara tryggt. Du får se det som en möjlighet.
    Absolut!

    Tack :)
    Synden hinner ikapp!
  • Äldre 21 Aug 17:07
    #12

    De flesta företag tillämpar provanställning så det är inget konstigt med det. Det är ännu osäkrare om du är anställd på timmar (vilket jag vet att du inte är) - då blir du "nyanställd" för varje arbetspass du har utan garantier för framtiden.

Svar på tråden Provanställning??