• Anonym (dejte­n)
    Äldre 26 Jul 15:05
    3175 visningar
    16 svar
    16
    3175

    Att vara varandras andrahandsval

    Jag var ihop med en kille (A) tidigare och samtidigt så var hans kompis (B) ihop med sin tjej, men sedan gjorde A slut med mig för att han inte hade tid med en tjej och ungefär samtidigt tog det slut mellan B och hans tjej.

    Jag var superledsen och olyckligt kär i A och jag och B tröstade varandra då varken A eller hans tjej ville veta av oss.

    Det gick lite längre och vi hade sex ett par gånger, kändes bra för att få ngt annat att tänka på men jag var ju fortfarande kär i A.

    Sedan tog Bs flickvän tillbaka honom och vi slutade träffas. Efter ytterligare en tid började jag och A umgås som vänner, det ledde till att vi hade sex och sedan blev vi också ihop igen.

    Det gick några bra år, sedan fick A veta vad som hänt mellan mig och B och tog det väldigt hårt och gjorde slut med mig igen. Ett halvår senare gjorde Bs flickvän slut med honom (inte av samma orsak). A var sur på mig och B länge men verkar ha släppt det nu och jag och A är vänner igen. A försöker som bäst hitta andra att dejta och jag är fortfarande jättekär i honom.

    Iaf, nu kontaktade B mig nyligen och frågade om jag ville hitta på något ihop. Misstänker att han tänker det som en dejt... och jag gillar honom, men jag gillar ju A mycket mer och B gillar antagligen sin ex-flickvän mer. Men samtidigt skulle det vara skönt att bara få umgås med någon som ändå tycker lite bra om en på ett sånt sätt och få ligga med någon vilket jag inte har gjort sedan det tog slut med A för över ett år sedan.

    Men jag står ändå i valet och kvalet. Jag är ju vän med A nu, men kommer han avsky mig om jag träffar B? Har han ens något med det att göra? Sabbar jag en möjlig ny chans med honom, eller skulle jag aldrig fått någon hursomhelst? Förstör jag vår vänskap? Samtidigt försöker han ju dejta andra liksom... ja jag vet inte :(

  • Svar på tråden Att vara varandras andrahandsval
  • Äldre 26 Jul 15:11
    #1

    Hur gamla är ni egentligen? Jag tycker det låter som att ni borde ta ett snack alla fyra. Vore kanske bra bra om A låg med tjej B om de inte har något emot det. (Eller om det A-tjejen som ska ligga med B, det är lite komplicerat,) Då kanske ni kan komma fram till något bra.

  • Anonym (*****­***)
    Äldre 26 Jul 15:15
    #2

    Undrar också över hur gamla ni är.

  • Anonym (C)
    Äldre 26 Jul 15:37
    #3

    TS är tjej-A.

    Eftersom A och B är vänner är det nog stor risk att A blir sårad eller ledsen om du träffar B igen osv. Egentligen tycker jag inte att A har något med det att göra, men eftersom det är lite komplicerade trådar mellan er så kan det nog vara bra att prata om det med A.
    Och om du verkligen vill vara tillsammans med A så tror jag att det är bäst att ta ett djupt snack med honom för att se vilken syn han har på dig och han och ni osv. Vet han att du fortfarande är väldigt kär i honom? Om inte så är det hög tid att berätta det.
    B kan få vänta lite, du kan säga det till honom hur det ligger till och så får han avvakta tills du rett ut ditt med A och pratat om det här.

  • Anonym (dejte­n) Trådstartaren
    Äldre 26 Jul 15:42
    #4
    Sanna Gosing skrev 2014-07-26 15:11:49 följande:

    Hur gamla är ni egentligen? Jag tycker det låter som att ni borde ta ett snack alla fyra. Vore kanske bra bra om A låg med tjej B om de inte har något emot det. (Eller om det A-tjejen som ska ligga med B, det är lite komplicerat,) Då kanske ni kan komma fram till något bra.


    Vi är kring 20-25 allihop och det är jag som är As extjej. Heh, vi kan inte snacka alla fyra. Bs ex-tjej har ogillat mig ända från början, jag vet inte riktigt varför. Vi umgicks lite alla fyra första varvet då jag var ihop med A och hon med B men hon gjorde flera försök till att utesluta mig och få både A och B för sig själv. Hon lär inte tycka bättre om mig nu efter det som hände mellan mig och B.

    Jag tror inte att Bs extjej och A vill ligga med varandra. I alla fall så vill nog inte hon det. A har lite knepigt utseende som de flesta inte gillar så jag tror inte att hon tycker att han är attraktiv.

    Jag har erbjudit A och B att prata med dem tillsammans om vad som har hänt men A vägrade. Vad jag vet så umgås de i grupp med andra killar någon gång då och då numera som bekanta. Jag och A umgås mest själva.

  • Anonym (dejte­n) Trådstartaren
    Äldre 26 Jul 15:49
    #5
    Anonym (C) skrev 2014-07-26 15:37:10 följande:

    TS är tjej-A.

    Eftersom A och B är vänner är det nog stor risk att A blir sårad eller ledsen om du träffar B igen osv. Egentligen tycker jag inte att A har något med det att göra, men eftersom det är lite komplicerade trådar mellan er så kan det nog vara bra att prata om det med A.
    Och om du verkligen vill vara tillsammans med A så tror jag att det är bäst att ta ett djupt snack med honom för att se vilken syn han har på dig och han och ni osv. Vet han att du fortfarande är väldigt kär i honom? Om inte så är det hög tid att berätta det.
    B kan få vänta lite, du kan säga det till honom hur det ligger till och så får han avvakta tills du rett ut ditt med A och pratat om det här.


    Jo, jag och A har pratat massor om detta och A vet att jag fortfarande har känslor för honom men han säger att det bara är dumt att bli ihop med ett ex (mig) igen och att han vill hitta någon ny, men att han fortfarande har lite känslor för mig som han inte vill tänka närmare på utan förtränga. Så enligt vad han säger finns det ingen mer chans för oss, men han sade iofs det före förra gången också så man vet ju aldrig. Vi har skämtat om att om vi är singlar om 20 år så vet man aldrig vad som händer. Men samtidigt så söker han med ljus och lykta efter en ny tjej och är aktiv på typ 10 olika dejtingsiter så det känns ju inte som att han direkt vill ha mig tillbaka. Sedan har det inte blivit något med någon tjej där men det kan bero på hans knepiga utseende och inte pga att han varit osäker.

    Å ena sidan vill jag inte riskera något potentiellt med A (eller vår vänskap) men samtidigt så kan jag ju inte vänta för länge heller... så blir A ihop med någon plötsligt och jag är ensam. Jag kommer berätta för A direkt om ngt händer mellan mig och B för jag vill vara ärlig och tror att det är bra. Kanske även säga att jag ju helst vill ha honom men nu gör jag detta för han vill ju inte ha mig. Nej jag vet inte...

    Men hursomhelst, det jag skulle kunna göra är ju att träffa B som vänner (vi har inte setts sedan det tog slut mellan mig och A) och prata, och kolla med honom hur det är mellan honom och B-tjejen och så säger jag till A i förväg att jag och B ska umgås som vänner och att jag undrar om det är okej för honom? Det borde han ju säga ja till och så kan jag kolla hans reaktion.

    Man tycker ju att det inte borde vara så att det tar bort ev möjligheter för mig och A för att jag träffar B en gång som vänner om inget händer liksom... eller?
  • Anonym (Öde ö?)
    Äldre 26 Jul 16:02
    #6

    Lever ni isolerade på en öde ö, A,B!C och,du?? Finns det bara två killar på din kontinent? Annars är det väl hög tid att se dig om efter andra människor!!!

  • Anonym (C)
    Äldre 26 Jul 16:26
    #7

    Ok, bra att ni pratat om det en hel del redan. Och tack för att du beskriver situationen mer ingående :)

    Om A redan är på g med att leta ny tjej på 10 dejtingsidor osv så verkar han ju inte ha någon tanke på att bli tillsammans med dig igen, eller så har han dig som en "back-up", dvs om han inte hittar nån tjej, ja då tar han väl dig i slutändan. Men jag tror inte att du själv skulle känna dig så glad om det blev så...

    Tyvärr så tror jag att om du och B träffas så kommer det nog inte sluta med enbart vänner om ni tidigare haft sex osv. Men det är vad jag tror bara, kan ju visa sig att B är mån om situationen och håller det på vänskapsnivå :) Men i mina tankar så tror jag inte det blir så lätt...

    Efter en fundering så tror jag det är bäst att du går vidare från A. Han verkar ju ändå inte vilja ge det en till chans om han letar efter nån helt ny? Men du kan ju kolla med honom vad han känner nu ändå, eftersom det du fått som svar var ett svar från förr. Om han känner samma sak som förut, så gå vidare.
    DÅ kan jag tänka mig att det är okej att du och B umgås, oavsett om det är vänskap, friends-with-benefits, eller något mer.

    Eller så lämnar du allt bakom dig inkl B och letar en ny partner du med :)

  • Anonym (*****­***)
    Äldre 26 Jul 19:08
    #8
    Anonym (C) skrev 2014-07-26 16:26:11 följande:
    Ok, bra att ni pratat om det en hel del redan. Och tack för att du beskriver situationen mer ingående :)

    Om A redan är på g med att leta ny tjej på 10 dejtingsidor osv så verkar han ju inte ha någon tanke på att bli tillsammans med dig igen, eller så har han dig som en "back-up", dvs om han inte hittar nån tjej, ja då tar han väl dig i slutändan. Men jag tror inte att du själv skulle känna dig så glad om det blev så...

    Tyvärr så tror jag att om du och B träffas så kommer det nog inte sluta med enbart vänner om ni tidigare haft sex osv. Men det är vad jag tror bara, kan ju visa sig att B är mån om situationen och håller det på vänskapsnivå :) Men i mina tankar så tror jag inte det blir så lätt...

    Efter en fundering så tror jag det är bäst att du går vidare från A. Han verkar ju ändå inte vilja ge det en till chans om han letar efter nån helt ny? Men du kan ju kolla med honom vad han känner nu ändå, eftersom det du fått som svar var ett svar från förr. Om han känner samma sak som förut, så gå vidare.
    DÅ kan jag tänka mig att det är okej att du och B umgås, oavsett om det är vänskap, friends-with-benefits, eller något mer.

    Eller så lämnar du allt bakom dig inkl B och letar en ny partner du med :)
    Instämmer med föregående talare.
  • Anonym (avvak­ta?)
    Äldre 26 Jul 21:26
    #9

    Jag skulle inte riskera att göra A ledsen eller att han tar avstånd ifrån mig - ifall jag har den sortens känslor för honom såsom du har för denna killen - det hade inte varit värt det eftersom B ändå saknade någon större betydelse för mig.

    Därmed inte sagt att man kan vara vän med B, men man behöver ju inte dejta honom eller ha sex med honom, utan hålla det på strikt vänskaplig nivå. Och heller inte dölja vänskapen för A.

    (men ärligt talat hade jag nog undvikit B som saknar betydelse för mig, vem vill vara ett andrahandsval eller nöja sig med ett andrahandsval, ifall det fanns minsta lilla chans att få tillbaka `förstahandsvalet A? men hade förmodligen gett upp efter ett tag och tvingat mig själv att slickat mina sår och komma över A - med anledning av att A söker ny flickvän/dejt och verkar inte vilja bli ihop på nytt).

  • Anonym (dejte­n) Trådstartaren
    Äldre 27 Jul 20:44
    #10
    Anonym (Öde ö?) skrev 2014-07-26 16:02:10 följande:

    Lever ni isolerade på en öde ö, A,B!C och,du?? Finns det bara två killar på din kontinent? Annars är det väl hög tid att se dig om efter andra människor!!!


    Nej jag har dejtat andra sedan A gjorde slut med mig men jag har inte varit intresserad av någon av dem, känns helt fel och lite obehagligt bara att tänka sig sex med någon annan än A. Förutom med B av någon anledning, då känns det helt okej. Skumt det där. Också när jag varit på dejterna så har jag bara tänkt på A innerst inne men när jag umgåtts med B tidigare så har jag sluppit undan alla tankar på A under tiden jag varit med honom och det har varit himla skönt, att bara få en paus liksom. Det vore ju det absolut bästa om jag kunde fastna för någon helt ny men det verkar inte som att det är så lätt, har inte ens varit nära att vara intresserad av någon annan.
    Anonym (C) skrev 2014-07-26 16:26:11 följande:

    Ok, bra att ni pratat om det en hel del redan. Och tack för att du beskriver situationen mer ingående :)

    Om A redan är på g med att leta ny tjej på 10 dejtingsidor osv så verkar han ju inte ha någon tanke på att bli tillsammans med dig igen, eller så har han dig som en "back-up", dvs om han inte hittar nån tjej, ja då tar han väl dig i slutändan. Men jag tror inte att du själv skulle känna dig så glad om det blev så...

    Tyvärr så tror jag att om du och B träffas så kommer det nog inte sluta med enbart vänner om ni tidigare haft sex osv. Men det är vad jag tror bara, kan ju visa sig att B är mån om situationen och håller det på vänskapsnivå :) Men i mina tankar så tror jag inte det blir så lätt...

    Efter en fundering så tror jag det är bäst att du går vidare från A. Han verkar ju ändå inte vilja ge det en till chans om han letar efter nån helt ny? Men du kan ju kolla med honom vad han känner nu ändå, eftersom det du fått som svar var ett svar från förr. Om han känner samma sak som förut, så gå vidare.
    DÅ kan jag tänka mig att det är okej att du och B umgås, oavsett om det är vänskap, friends-with-benefits, eller något mer.

    Eller så lämnar du allt bakom dig inkl B och letar en ny partner du med :)


    Fråga gärna om det är något mer du undrar, jag är bara glad att någon bryr sig och vill försöka förstå Solig

    Ja A är verkligen på gång med dejtingsidorna, han är inloggad mest hela tiden har jag sett (har också haft konto på en av dem) och kanhända har han mig som backup. I och för sig så är han typen som när han är ihop med någon så är han 100% dedikerad till den personen så hittar han ingen annan och skulle vilja ha mig igen så skulle det nog ändå kunna bli bra tror jag. Vi hade en helt extrem kemi när vi var ihop och känner fortfarande av den ibland nu - man tittar lite för länge på varandra och så uppstår det där suget... men han har sina principer som gör att han inte vill vara med mig, på ett rationellt sätt. Samtidigt gör han ibland saker som är väldigt kärleksfulla och han är väldigt mån om mig och att vara nära mig vilket också gör att jag får upp hoppet igen och tänker att kanske han försöker gå vidare men inte kan släppa mig och det är därför han ser fel på de tjejer han får kontakt med... och går jag då vidare så kanske jag missar det. Men samtidigt så går hans ord emot hans beteende så det är svårt att veta vad man ska lita på. Han är ju på dejtingsidor liksom, trots att han inte har varit på någon dejt ännu. Det har ju till och med jag liksom.

    Det var ganska nyligt jag pratade med A om detta dock - han sade typ att han inte tyckte att det var en bra idé att bli ihop med ett ex igen men att det är just såna yttre omständigheter som gör att han inte vill vara ihop med mig, att det inte är något fel på känslorna och att han fortfarande älskar mig innerst inne, fast att han nu kommer försöka förtränga dem så gott det går så att vi båda ska kunna gå vidare. Sedan om vi är singlar om 20 år så får vi ju se hur det känns då, typ.

    B var väl aldrig tänkt att bli något långsiktigt för mig, jag skulle inte vilja vara ihop med honom, utan mer av en rebound så att jag kommer över A lite kanske, och så förhoppningsvis kan hitta någon annan sedan...
  • Anonym (dejte­n) Trådstartaren
    Äldre 27 Jul 20:51
    #11
    Anonym (avvakta?) skrev 2014-07-26 21:26:32 följande:

    Jag skulle inte riskera att göra A ledsen eller att han tar avstånd ifrån mig - ifall jag har den sortens känslor för honom såsom du har för denna killen - det hade inte varit värt det eftersom B ändå saknade någon större betydelse för mig.

    Därmed inte sagt att man kan vara vän med B, men man behöver ju inte dejta honom eller ha sex med honom, utan hålla det på strikt vänskaplig nivå. Och heller inte dölja vänskapen för A.

    (men ärligt talat hade jag nog undvikit B som saknar betydelse för mig, vem vill vara ett andrahandsval eller nöja sig med ett andrahandsval, ifall det fanns minsta lilla chans att få tillbaka `förstahandsvalet A? men hade förmodligen gett upp efter ett tag och tvingat mig själv att slickat mina sår och komma över A - med anledning av att A söker ny flickvän/dejt och verkar inte vilja bli ihop på nytt).


    Ja det är precis det här jag är rädd för. Jag tänker att om det skulle vara så att A desperat dejtar nu för att komma över mig men misslyckas och sedan ångrar sig om ett halvår och vill ha mig tillbaka... då kanske jag sabbar det om jag träffar B nu. Men samtidigt så kanske det inte alls händer, jättesvårt att veta.

    Tror du att det kan sabba allting om jag bara umgås med B som vän och inget händer? Och att jag säger det till A i förväg, typ "Jag och B tänkte blabla, är det okej för dig att vi umgås?" och om han då säger "Nej det känns inte så bra" så struntar jag i det och om han säger att det är okej så gör jag det... Risken finns ju dock att han inte tycker att det känns okej men säger att det är det för att han tycker att han borde tycka att det är okej nu när jag och han bara är vänner, men så tycker han att det är jobbigt innerst inne. Fast samtidigt kanske det är bra om han blir lite svartsjuk? Eller så är det jättedåligt... Skrikandes

    Jag vet ju inte om det finns någon chans för A alls, det är därför jag är osäker... för om jag har misstolkat och det verkligen är 100% över så finns det ju ingen anledning att inte träffa B... För jag tror att jag kommer ha liiite lättare att komma över A om jag träffar honom.
  • Anonym (byhål­a)
    Äldre 27 Jul 20:54
    #12
    Anonym (Öde ö?) skrev 2014-07-26 16:02:10 följande:

    Lever ni isolerade på en öde ö, A,B!C och,du?? Finns det bara två killar på din kontinent? Annars är det väl hög tid att se dig om efter andra människor!!!


    Det finns inte mycket att välja på i en by norr om polcirkeln hahaha
  • Anonym (C)
    Äldre 28 Jul 18:05
    #13

    hm...intressant. Om A är på flera dejtingsidor men ändå inte varit på dejt än kan ju säga en del. Och grejen att han säger att han inte vill bli tillsammans med ett ex men samtidigt har ni blickar. Jag menar, jag förstår att det höjer hoppet för dig.
    Jag hade tolkat detsamma, att han kanske nog innerst inne har svårt att släppa dig och därför försöker lite desperat att hitta folk på internet istället.

    Glöm B för tillfället, be honom vänta lite eller nåt.
    Och så tycker jag att du och A ska ta ett snack till. Ta upp det här som du skrivit här om att han säger och beter sig på olika sätt. Kanske tycker han att det är fel att bli tillsammans med ett ex igen, men ändå så har han kanske känslor för dig fortfarande efter den tiden som gått. Kanske i sånt fall så kan du ju försöka "prata fram" honom lite att det är helt ok att bli tillsammans med ett ex. Kan säga att en bekant har blivit tillsammans med sitt ex redan 2 ggr...de dras väl till varandra ändå efter redan 2 uppbrott.
    Det kanske går emot hans egna principer, men principer är inte ristat i sten och kanske är det dags för honom att möta hans inre känslor?
    Bara lite tankar som går igång i min hjärna :)

    Kanske vill han testa dejta lite innan ni ger varandra en chans till, men om han hittills inte tagit det steget så....lär det nog ta minst 20 år till..hehe

  • Anonym (dejte­n) Trådstartaren
    Äldre 28 Jul 21:31
    #14

    A fungerar lite så att om han blir pressad så blir han mer negativ så jag tror att jag kanske gör bäst i att avvakta men ge lite vinkar om att det är okej, som du föreslår, och försöka underlätta för det på andra sätt. Han bryr sig väldigt mycket om vad hans kompisar tycker så jag har försökt bjuda mig med själv någon gång när de umgåtts och försökt vara charmig, har även blivit fb-vän med hans syster och vi har gillat lite av varandras bilder. Vi träffade nästan aldrig varandras familj när vi var ihop så jag tänker att det kan vara en väg.

    Han har också börjat visa ett större intresse för min lillebror som jag ofta tar hand om nu (det gjorde han inte tidigare) och velat att jag ska ta med honom så vi kan umgås alla tre och de har lekt mycket med varandra. A gav honom till och med en födelsedagspresent när han fyllde år den här gången vilket han inte gjort tidigare när vi var ihop.

    Så det gör ju också att jag får lite hopp...

    Jag ska tänka efter om jag kanske har någon bekant som har blivit ihop med ett ex igen men det hade nog fått mycket större inverkan om det hade varit hans kompis och inte min... Ironiskt nog gjorde både hans mamma och hans syster slut med sina respektive just före det tog slut mellan oss.

  • Anonym (C)
    Äldre 29 Jul 00:00
    #15

    Han kanske helt enkelt mognat lite och insett att saker inte är som han tror sig vara. Med andra ord, du kanske är den tjej som han egentligen vill vara tillsammans med även om han inte vill inse det själv.

    Om han är svag för press så börja med att enkelt umgås tillsammans, med din lillebror eller med hans syster inkluderade. Och när ni har tid bara ni två så kan du ju försöka föra er relation till tals, annars kanske det bara stannar där relationen är idag. Även om han inte bör pressas, för det är sällan bra oavsett, så är det bra att du tar upp ämnet "vi" då och då för att driva er relation framåt på något sätt.

    vill inte övertolka allt, men tycker du kan försöka igen med A och se om hoppet är sant. Om du verkligen har starka känslor för honom och du inte vill ge upp så lätt, vill säga.

  • Anonym (Gahh)
    Äldre 29 Jul 01:54
    #16
    Sanna Gosing skrev 2014-07-26 15:11:49 följande:
    Hur gamla är ni egentligen? Jag tycker det låter som att ni borde ta ett snack alla fyra. Vore kanske bra bra om A låg med tjej B om de inte har något emot det. (Eller om det A-tjejen som ska ligga med B, det är lite komplicerat,) Då kanske ni kan komma fram till något bra.

    Anonym (********) skrev 2014-07-26 15:15:04 följande:
    Undrar också över hur gamla ni är.

    Varför ska folk alltid skrika" hur gamla är ni egentligen"???!!! Får man inte skriva här på fl , om man är en viss ålder och har ett visst problem? Herregud, har ni aldrig varit unga? Om ni inte har något vettigt svar till TS, så skit i att svara.
Svar på tråden Att vara varandras andrahandsval