• Äldre 26 Jul 17:44
    3883 visningar
    22 svar
    22
    3883

    Barnvakt vid förlossningen

    Hej!
    Jag är gravid i vecka 34 och har ett barn som är 4 år gammal.

    Ni som har flera barn: har mor-eller farföräldrar varit barnvakter när ni skulle föda andra barnet?

    Min mamma bor i ett annat land, och min svärmor sa väldigt bestämt, att hon kommer att jobba då (hon bor i en stad 1,5 timmes bilresa bort från oss). Hon sa också: "Det finns nog säkert ett rum på BB där storasystern kan vara under tiden".

    Jag menar, WTF!? Storasystermn är ju 4 år gammal! Hur tänkte hon där!? Att en fyraåring ska sitta i korridorren på BB utan tillsyn!? Eller visst, ja, pappan kan ju vara med henne istället. Eller så också jag kan vara barnvakt med 4-åringen, medans min man föder bebisen.

    Mannen tycker att jag överreagerar, men jag fick verkligen ett raseriutbrott...

  • Svar på tråden Barnvakt vid förlossningen
  • Äldre 26 Jul 17:47
    #1

    Fruktansvärt korkad svärmor!! Är rätt säker på att personalen på bb inte går med på att en 4-åring lämnas själv i ett rum?! Sen vet man ju aldrig hur lång tid det kan ta! Vad tycker din man att ni ska göra av storasyster?

  • Äldre 26 Jul 18:52
    #2

    Min svärmor bor utomlands men kom hit några veckor innan beräknat datum och stannade kvar i nästan 2 mån. Hon har fler barn här samt både egna syskon och vänner som hon passade på att besöka när hon ändå var här. Hon och äldsta (då 2,5 år) fick en jättebra relation och det funkade klockrent trots att jag oroade mig innan då de inte ses så ofta.

  • Äldre 26 Jul 21:11
    #3

    Mina föräldrar bor 1,5 timme från oss. Jag har dock en faster på närmare håll som var barnvakt när barn nummer två kom. När trean kom var min faster bortrest just precis runt BF så min syster kom och bodde med oss över den helgen då hon var borta 8vilket var tur för då kom bebisen). Min pappa har anslutit efter ett tag. För vår del har det varit bra att ha någon på nära håll. Det har gått FORT. Vi har fem minuter till förlossningen och med trean så hann vi vara inne i 16 minuter.

  • Äldre 26 Jul 21:12
    #4

    Min första förlossning gick på 3 timmar, så jag var orolig för att nästa skulle gå snabbare. Min mamma hade lovat att ställa upp som barnvakt över natt om jag födde före ett visst datum (några dagar efter bf), men hon bor 2 timmar bort. Sedan var sambons mamma inställd på att komma, hon bor 2,5 mil bort och hade då inget jobb.

    När bf-dagen kom blev det skarpt läge och vi ringde båda våra mammor strax efter 5 på morgonen, dock fick sambon försöka med flera nummer innan hans mamma svarade, då hon lagt mobilen på en annan våning. Kvart i sex var hon här och vi kunde äntligen åka in. Det gick i 120-140 in, tack och lov att bara en bil var ute på nationaldagen, annars hade vi inte hunnit in med samma förlopp.

    Sambons mamma blev något förvånade när vi ringde vid 7, när vi hunnit ta igen oss en stund och mina föräldrar var halvvägs. Nu vet jag inte hur lång första förlossning du hade, men jag skulle rekommendera att ha någon, åtminstone i samma kommun. (Andra förlossningen tog ca 1,5 timmar från andra värken)

    Min mamma stannade från torsdagen och åkte hem söndag förmiddag för att packa då hon skulle på jobbresa utomlands dagen efter, så vi hade perfekt tajming kan man säga. Hon har ett kontorsjobb och hade förvarnat i god tid innan och chefen var förstående att familjen gick först, så det var inga problem, men alla jobb fungerar ju inte så.

    Tyvärr får du nog acceptera att din svärmor sätter jobbet före ert barn och jobba på att hitta en annan barnvakt. Hon har ingen förskolekompis  som ni har god kontakt med.

  • Äldre 26 Jul 21:15
    #5

    Inom parentes, vi var inne 9-11 minuter med andra barnet och har 2 mil till sjukhuset ... Jag hade mycket förvärkar ca en vecka innan. Frågan är om vi ens vågar en tredje ...

  • Äldre 26 Jul 21:18
    #6

    Min mamma var barnvakt i de två dygn vi var borta och hon bodde hemma hos oss då. Det är ju inte ett alternativ att ta med barnet till förlossningen, det är inget ställe för ett barn.

  • Äldre 26 Jul 21:21
    #7

    Lite samma problem här. Alla mor- och farföräldrar finns 4-5 h bort och det kan även dröja längre beroende på kommunikationerna.

    Vi har talat med grannar och vänner som lovat ställa upp om det blir kris. Jag har gjort detsamma för en bekant då det krisade - i sådana lägen ställer man upp!

    Jag är även inställd på att i värsta fall åka ensam och föda (jättetrist för pappan som inte får vara med!).

    Det är knappast möjligt - eller att rekommendera - att ta med syskon till förlossningen.

  • Äldre 27 Jul 01:51
    #8

    Men vilken schysst och förstående svärmor!!:/ och hur kan hon förresten veta att hon jobbar JUST DÅ!? Barnet kan ju komma veckor före eller efter bf. Fast vad vet jag om hennes jobb iofs. Har ni inga vänner eller grannar eller syskon som skulle kunna rycka in?

  • Äldre 27 Jul 17:00
    #9

    Kanske borde tänkt på det lite tidigare än när det är 4 v kvar tlll bf ?

    Vänner, bekanta, släktingar, nannyjour ?

    Eller i värsta fall får pappan stanna hemma.

    Fegt av svärmor att inte våga säga att hon inte vill vara barnvakt o att ni inte kan räkna med att hon kan, men man kan faktiskt inte förutsätta att andra människor ställer upp utan man bör fråga dem i god tid innan.

  • Äldre 28 Jul 08:32
    #10
    a no nym skrev 2014-07-27 17:00:06 följande:

    Kanske borde tänkt på det lite tidigare än när det är 4 v kvar tlll bf ?

    Vänner, bekanta, släktingar, nannyjour ?

    Eller i värsta fall får pappan stanna hemma.

    Fegt av svärmor att inte våga säga att hon inte vill vara barnvakt o att ni inte kan räkna med att hon kan, men man kan faktiskt inte förutsätta att andra människor ställer upp utan man bör fråga dem i god tid innan.


    Men! 4 v var väl inte så kort inpå? Dessutom, varför skulle det spela så stor roll? Antingen ställer man upp el inte.
Svar på tråden Barnvakt vid förlossningen