• mimmimut135

    Hur kändes det att få barnbesked?

    Jag undrar, hur kändes det för er som fått barnbesked? kändes det rätt från början eller på något annat vis? Berätta gärna! Glad

    Jag och min man väntar på barnbesked och det kan komma när som helst nu. Känner ibland rädsla och lätt panik inför barnbeskedet. När man väntat i nära tre år känns det så overkligt och jag börjar tänka saker som "tänk om jag inte känner något då jag ser bilden på barnet", "tänk om det bara känns helt fel" eller "hur ska vi klara resan och den långa tiden utomlands" och då blir jag så stressad. Man har varit beredd så länge att det blir oförberett plötsligt på något skumt vis? Och så tänker jag "hur ska vår sjuåring (snart åtta) ta det här med ett nytt syskon" och "tänk om vi inte räcker till" och så vidare? Tror inte det är så ovanligt att känna så, så jag försöker acceptera känslorna och bara flyta med. Jag brukar tänka, så jag får förändrings-skräck, att jag ju i längden vill ha den här förändringen, att jag vill att vårt barn ska få ett syskon och på alla fördelar och på all min längtan. Det hjälper. 

    Tacksam för alla svar! {#emotions_dlg.flower}TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-27 09:23
    Det gäller alltså adoption.

    Vet inte om jag valde rätt kategori?

  • Svar på tråden Hur kändes det att få barnbesked?
  • Masken84

    Vi blev gravida på första försöket, vilket kom som en chock då vi trodde att det skulle ta längre tid. Vi hade bara varit tillsammans i 11 månader. Men glada blev vi och det kändes rätt på en gång, vi hade aldrig några funderingar på abort. När sonen var 8 månader så blrv jag gravid på nytt med dottern oplanerad graviditet. Men även då var glädjen stor och abort fanns inte på kartan alls. Nu är barnen 2,5 år och 1 år. Visst det är tufft med tvåbarn och speciellt så tätt. Men man får göra det bästa av situationen. :)

  • mimmimut135
    Masken84 skrev 2014-07-26 21:20:29 följande:

    Vi blev gravida på första försöket, vilket kom som en chock då vi trodde att det skulle ta längre tid. Vi hade bara varit tillsammans i 11 månader. Men glada blev vi och det kändes rätt på en gång, vi hade aldrig några funderingar på abort. När sonen var 8 månader så blrv jag gravid på nytt med dottern oplanerad graviditet. Men även då var glädjen stor och abort fanns inte på kartan alls. Nu är barnen 2,5 år och 1 år. Visst det är tufft med tvåbarn och speciellt så tätt. Men man får göra det bästa av situationen. :)


    Tack för svaret. Skulle nog ha varit tydligare med att det gällde adoption och barnbesked. Men jag tror samma sak kan gälla som du skrev i ditt svar.
  • annika11

    Vi hade fått en hint från organisationen att det kunde vara på g. Ändå så kom det som en chock när telefonen ringde jag hann inte svara så dom ringde min man som sedan ringde mig. När vi efter några timmar fick bilderna på mail så kändes det så rätt. Och ännu mer rätt när vi några veckor senare fick honom i famnen.
    Jag tänkte innan samtalet kom att tänk om barnet är fult jag var rädd att jag inte skulle känna något för barnet i början. Men det blev så rätt det är min älskade unge som vi fick vi behövde bara åka till andra sidan jorden för att få hem honom.
    Vi tyckte vistelse tiden var jobbig vissa stunder. Sonen knöt ann bra men vi kände oss utlämnade vi var i landet i ca 3 månader.
    Vilket land ska ni adoptera ifrån?

  • mimmimut135

    Vi ska adoptera från Ungern. Vistelsetiden är sex veckor ungefär. Vårt första barn är snart åtta år nu (var fem, snart sex då vi inledde adoptionsprocessen) och vi ska adoptera ett barn i åldern 3-6 år.

    Jag har också en hemlig oro att jag ska tycka att barnet är fult (vilket inte känns så "fint" av mig) och att jag inte ska känna något för honom/henne, men jag hoppas att allt bara ska kännas rätt då det väl är dags för oss som det gjorde för er. Vi har väntat i snart tre år nu.

    Tack så mycket för ditt svar. Det betyder mycket. {#emotions_dlg.flower}

  • DinaMii

    Vad säger dom vid ett barnbesked? Alltså hur lägger dom fram att dagen D är här? Tänk så sitter man i bilen och kör och blir chockad :p

  • Maisie

    Jag blev så stirrig när telefonen ringde att jag istället för att sätta mig vid ett ledigt bord (gott om stolar och lediga bord där jag var) röjde undan på en låg bokhylla för att få plats med mitt lilla papper så jag skulle kunna skriva ner vad de sa.

    Under hela samtalet och en lång stund senare så skakade hela jag. Jag får gåshud bara jag tänker på det samtalet. Underverket har varit hemma i fyra år nu. Hjärta

  • Kpax

    Jag blir alltid så rörd när ni adoptivföräldrar pratar om barnbesked, alltså helt tjock i halsen och tårögd. Det känns så mycket större än ett plus på en sticka (och när barnet väl föds har man varit förberedd så länge). Ni får liksom en färdig PERSON. Så himla häftigt.

  • Anonym (b)
    Kpax skrev 2014-07-28 18:12:56 följande:

    Jag blir alltid så rörd när ni adoptivföräldrar pratar om barnbesked, alltså helt tjock i halsen och tårögd. Det känns så mycket större än ett plus på en sticka (och när barnet väl föds har man varit förberedd så länge). Ni får liksom en färdig PERSON. Så himla häftigt.


    Ett plus på en sticka är inte "bara" men håller med om att det är ngt väldigt känsloladdat med adoptioner. Jag har bara sett dokumentärer på teve och har ingen erfarenhet själv eller i min omgivning men vet att jag alltid reagerat oerhört starkt när man sett första mötet osv! Så starkt att jag blivit förvånad själv.
  • Kpax
    Anonym (b) skrev 2014-07-28 18:17:28 följande:

    Ett plus på en sticka är inte "bara" men håller med om att det är ngt väldigt känsloladdat med adoptioner. Jag har bara sett dokumentärer på teve och har ingen erfarenhet själv eller i min omgivning men vet att jag alltid reagerat oerhört starkt när man sett första mötet osv! Så starkt att jag blivit förvånad själv.


    Nej nej, det är inte så "bara" med ett plus heller, jag har själv nyligen plussat, och jag förstår ju att om allt går bra kommer våra liv att förändras för alltid till våren. Men det är liksom ingen person än, känns säkert annorlunda längre fram, när man lär känna bebisen i magen.

    Men om jag tänker på vänner eller någon på tv som fått ett plus, så blir jag inte speciellt uppspelt över det. Adoptioner däremot... Kanske kan det bero på att jag tror att det ligger mer längtan och tårar bakom, eller att det blir dubbel glädje för att ett barn utan föräldrar får nya?

    Äh, jag vet inte, jag är så märkligt selektiv i min blödighet :)
  • mimmimut135

    Det ska bli intressant att se hur/om det känns annorlunda att få barnbesked än att få plus på stickan. (Första barnet är biologiskt barn och jag grät av glädje då jag fick positivt på stickan.) Åh vad jag längtar nu efter nummer två! Skrattande

  • fabbemam

    Jag vill inte dela med mig av BB-samtalet här men erbjuder dig att inboxa mig om du vill veta mer om hur det kan vara att få ett barn, inte en bebis, till familjen när storasyskonet är i den ålder ert barn är i. Det hade jag önskat att jag hade varit mer förberedd på...

Svar på tråden Hur kändes det att få barnbesked?