• Anonym (helt slut :()
    Äldre 26 Jul 22:59
    744 visningar
    7 svar
    7
    744

    Finns det hjälp? Gravid mamma, helt färdig...

    Jag är gravid igen, visserligen planerat och glad för det men gick lite fort, och har sedan innan en bebis under året. Sen 1-2 veckor efter befruktning har min kropp brakat ihop och jag mår skit. Orkar nästan ingenting på dagarna, och när jag har energi över och fixar och donar eller bara umgås med människor blir jag helt slut efteråt. Kan va färdig i 1-2 dagar lätt, och det efter att ha till exempel umgåtts en eftermiddag och kväll med vänner, eller till exempel åkt och handlat samt fixat lite hemma. Jag har ju redan en liten att ta hand om, min lilla solstråle som jag älskar. Och trodde inte denna graviditet skulle bli såhär tuff. Nu har det fungerat okej i några veckor eftersom min man haft lång semester och kunnat ta det mesta av arbetet både med bebis och hemmet. Men snart börjar han om och jag vet inte hur den här hösten ska gå... :( Är det nån som har råd? Som vet om det finns nån hjälp att få eller tips att lösa situationen? Vi har redan planerat en del för att det ska fungera bättre, till exempel kommer min man inte jobba heltid i höst, och vi ska dra ner på besök och besökare, be nån släkting om lite praktisk hjälp och så vidare. Saken är att jag är så helt slut att jag skulle kunna ligga på soffan nästan hela dagen och ändå vara trött och matt och ha massa ont vid dagens slut. Men måste orka för min lilla älskling...

  • Svar på tråden Finns det hjälp? Gravid mamma, helt färdig...
  • Äldre 26 Jul 23:06
    #1

    Dvd-filmer! Det är en begränsad period, och du ger ditt barn en ovärderlig gåva i form av ett syskon. Släpp kraven under graviditeten och kör på lite mer passiva lekar. Duplo, filmer, böcker, pussel. Kör på lekar som du kan delta i liggandes.

    När ni lagar mat så laga mycket så att det räcker till mer än en måltid. Låt din partner storhandla. Släpp kraven på städning, kanske hör om det finns någon tonåring som vill tjäna pengar på att städa hos er.

    Kolla dina järnnivåer så att det inte är det som spökar. Kolla gärna d-vitamin-nivåerna och sköldkörteln också,
    Och oftast så ger tröttheten med sig efter den första trimestern, så mycket handlar om att härda ut.

  • Äldre 26 Jul 23:10
    #2

    När ska din man vara föräldraledig? Är nog lättare för dig att jobba som gravid än att vara hemma med en ettåring...

  • Anonym (helt slut :() Trådstartaren
    Äldre 26 Jul 23:35
    #3
    Alexi skrev 2014-07-26 23:10:14 följande:
    När ska din man vara föräldraledig? Är nog lättare för dig att jobba som gravid än att vara hemma med en ettåring...

    Nog sant, men har inget jobb att gå tillbaka till. Har studerat och vickat, så blir kass ersättning och AF i så fall. Skulle inte funka särskilt bra ekonomiskt i nuläget...
    Ziry skrev 2014-07-26 23:06:18 följande:
    Dvd-filmer! Det är en begränsad period, och du ger ditt barn en ovärderlig gåva i form av ett syskon. Släpp kraven under graviditeten och kör på lite mer passiva lekar. Duplo, filmer, böcker, pussel. Kör på lekar som du kan delta i liggandes. När ni lagar mat så laga mycket så att det räcker till mer än en måltid. Låt din partner storhandla. Släpp kraven på städning, kanske hör om det finns någon tonåring som vill tjäna pengar på att städa hos er. Kolla dina järnnivåer så att det inte är det som spökar. Kolla gärna d-vitamin-nivåerna och sköldkörteln också, Och oftast så ger tröttheten med sig efter den första trimestern, så mycket handlar om att härda ut.

    Tack för fint svar!
  • Äldre 28 Jul 04:15
    #4

    Vad jag känner igen mig i det du skriver. Jag har en 11 månaders dotter och är nu gravid i v.35. Den här graviditeten har varit väldigt tuff och jag är helt slut men man klarar mer än man tror. Huvudsaken är att man lägger den lilla energi man har på sitt barn så att han/hon inte blir åsidosatt. Resten får man ta som det kommer. Försök att dra in på era kostnader så mycket det bara går så kan ni kanske anlita städhjälp och liknande.

  • Anonym (helt slut :() Trådstartaren
    Äldre 28 Jul 22:19
    #5
    Emy88 skrev 2014-07-28 04:15:17 följande:

    Vad jag känner igen mig i det du skriver. Jag har en 11 månaders dotter och är nu gravid i v.35. Den här graviditeten har varit väldigt tuff och jag är helt slut men man klarar mer än man tror. Huvudsaken är att man lägger den lilla energi man har på sitt barn så att han/hon inte blir åsidosatt. Resten får man ta som det kommer. Försök att dra in på era kostnader så mycket det bara går så kan ni kanske anlita städhjälp och liknande.


    Tack för uppmuntran! Det behövdes. Skönt att inte vara ensam, även om man inte önskar andra att ha det så här tufft under graviditeten. Mm, man får tänka så, energin till det viktigaste. <3 De små behöver en ju så mycket, och man vill ju ge allt man har också. Städhjälp är en bra tanke, värt att fundera vidare på om det kan gå på nåt vis...
  • Anonym (som tidiga­re sagt)
    Äldre 28 Jul 22:36
    #6

    Som någon sagt tidigare, ta tag i att kolla upp järnnivåerna, D-vitamin, b-vitamin och sköldkörteln. Viktigt viktigt som gravid för att inte barnet ska ta skada bland annat.

  • Anonym (helt slut :() Trådstartaren
    Äldre 29 Jul 15:27
    #7
    Anonym (som tidigare sagt) skrev 2014-07-28 22:36:46 följande:

    Som någon sagt tidigare, ta tag i att kolla upp järnnivåerna, D-vitamin, b-vitamin och sköldkörteln. Viktigt viktigt som gravid för att inte barnet ska ta skada bland annat.


    De kollar väl järn när man lämnar prov hos mvc? Fick det kollat flera gånger förra grav men minns inte om de kollar upp nåt om D-vitamin och B-vitamin. Kan man be dem göra det på mvc annars? Sköldkörteln fick jag kollat för ett eller två år sen i och med nånting annat, men det hinner kanske ändras på 1-2 år...
Svar på tråden Finns det hjälp? Gravid mamma, helt färdig...