• Äldre 27 Jul 00:01
    820 visningar
    8 svar
    8
    820

    Vaccinera eller ej??!!

    Skulle uppskatta lite åsikter kring vaccination.

    Vi ska åka med vår son till Mallorca om 1 månad. Då är han ca 9 1/2 månad gammal. Jag har ab BVC och från vaccinationskliniken blivit rådd att ta den där mässling sprutan (kallas väl mpr eller liknande?). Problemet med denna är ju att om han tar den nu så måste han ta samma spruta igen när han är 18 mån gammal (när han normalt skulle tagit den) för att skyddet ska bibehållas. Enligt vaccinationskliniken så finns det mässling ute i Europa och därför rekommenderar de detta "starkt" som de sa. Jag själv är kritisk till att ge för mkt vaccinationer i "onödan" då jag är lite orolig för eventuella biverkningar. Att ta sprutan vid 18 månader kommer jag att göra men vad tycker ni om att ge den igen nu vid 9 mån ålder, alternativt skippa det inför resan?

    Tack, ser fram emot era svar och tankar och vad ni gjort när ni varit ute och rest.

  • Svar på tråden Vaccinera eller ej??!!
  • Äldre 27 Jul 00:04
    #1

    Hade de rått mig att göra det hade jag gjort det utan att tveka. Mässlingen är en otäck sjukdom och vaccinet är väl prövat.

  • Drottn­ingen7­0
    Äldre 27 Jul 00:07
    #2

    Ser ingen anledning att misstro rådet från BVC.

  • Äldre 27 Jul 00:24
    #3

    Ta den!! Mässlingen härjar ute i Europa. Hade aldrig vågat åka utan den.

  • Äldre 27 Jul 00:26
    #4

    Vi reste till Turkiet när vår ena dotter var 15 mån och vi tog den tidigare. Visserligen behövde vi ju då inte ta om dem vid 18 mån men mässlingen kan ju i värsta fall göra ditt barn väldigt sjukt/livshotande sjukt. Känns onödigt att chansa.

  • Äldre 27 Jul 01:47
    #5

    Jag hade inte ens rest med ett så litet barn, men om man nu tycker att man måste så hade jag följt rekommendationerna om vaccinering.

    Vet två familjer som fått tillbringa halva semestern och mer därtill på sjukhus utomlands för att de tog med bebisar, den ena fick RS-virus och den andra ett magsjukevirus som slog oerhört hårt eftersom det var ett så litet barn som dessutom hade problem med att äta.


    If it is important to you, you will find a way. If not, you'll find an excuse. /unknown
  • Äldre 27 Jul 13:32
    #6

    mina barn har fått mpr både vid 11 månader och 18 månader - jag skulle inte åkt utan mässlingvaccin som det ser ut nu i Europa - då hade jag stannat hemma! 

  • Äldre 27 Jul 15:53
    #7

    Jag skulle absolut vaccinerat.

  • Äldre 29 Jul 00:27
    #8

    Tack för alla svar. Det blir en vaccination!

Svar på tråden Vaccinera eller ej??!!