• FCBJ

    Fråga till er som ger/gett järntillskott till erat barn

    Vad har ni för erfarenheter med ev biverkningar när ni gett järntillskott till era småttingar?
    Min dotter är bara 6 veckor och hon hade lite problem med magen innan, men tycker det blivit värre efter bara första dosen på en droppe.
    Fick era barn också problem med magen med spyor till följd när de anstränger magen? Blev det bättre efter att ha hållit på ett tag eller är detta något som vi får leva med tills hon är 6 mån?

  • Svar på tråden Fråga till er som ger/gett järntillskott till erat barn
  • a no nym

    Det gav mina båda magproblem. Om du kan, dela upp dosen på fler gånger per dag. Det lindrade något vill jag minnas.

  • FCBJ

     


    yodi skrev 2014-07-27 12:28:18 följande:

    jonathan fick ofta magknip av dom men det blev bättre ju äldre han blir


    Hur lång tid ungefär tog det innan han blev bättre? 2 veckor, 2 månader...?

  • Johanna1988

    Måste fråga en sak. Hur länge skall dom få Niferex? Min flaska tog slut igår, på sonens 6-månadersdag. Har glömt av vad läkaren sa om det.

  • FCBJ
    Johanna1988 skrev 2014-08-01 21:17:27 följande:

    Måste fråga en sak. Hur länge skall dom få Niferex? Min flaska tog slut igår, på sonens 6-månadersdag. Har glömt av vad läkaren sa om det.


    Antar att du kanske tagit reda på detta på annat sätt då det var en vecka sedan du skrev det. Men tänkte jag kunde svara ifall någon annan läser tråden och undrar.

    Det som läkaren sa till mig var att de ska äta niferex tills den dag de blir 6 månander. Såvida du inte har ett barn som vägde under 1500 vid födseln för då ska det ha järn tills de är 12 månader.
  • Johanna1988
    FCBJ skrev 2014-08-08 19:57:42 följande:
    Antar att du kanske tagit reda på detta på annat sätt då det var en vecka sedan du skrev det. Men tänkte jag kunde svara ifall någon annan läser tråden och undrar.

    Det som läkaren sa till mig var att de ska äta niferex tills den dag de blir 6 månander. Såvida du inte har ett barn som vägde under 1500 vid födseln för då ska det ha järn tills de är 12 månader.
    Tack för svaret. Han vägde 1510gram.
  • FCBJ
    Johanna1988 skrev 2014-08-08 20:49:23 följande:
    Tack för svaret. Han vägde 1510gram.
    Om du inte kollat upp det med BVC så skulle jag nog kolla så du inte ska fortsätta i 12 månader med tanke på att ditt barn låg precis på gränsen.

    Mitt barn är tex född 1 dag innan gränsen för när de får en extra vaccinationsspruta. Hade hon varit en dag längre i magen hade hon inte fått den. Någonstans måste de ju dra gränsen, men lite läskigt när de ligger precis på gränsen.
  • a no nym
    FCBJ skrev 2014-08-08 19:57:42 följande:

    Antar att du kanske tagit reda på detta på annat sätt då det var en vecka sedan du skrev det. Men tänkte jag kunde svara ifall någon annan läser tråden och undrar.

    Det som läkaren sa till mig var att de ska äta niferex tills den dag de blir 6 månander. Såvida du inte har ett barn som vägde under 1500 vid födseln för då ska det ha järn tills de är 12 månader.


    Inte säkert att det behövs 12 mån trots låg födelsevikt. Det är måendet och järndepåerna som avgör också. Har barn under 1500 g i födelsevikt men behövde bara 6mån. Fick extra blod ett antal gånger under de första månaderna också. Man ska alltid prata med barnets neoläkare. BVC har oftast noll koll.
  • Emaria

    Här är en till som just börjat med niferex med fruktansvärda resultat. Gallskrik igårkväll och väldigt fisig igår morse samt lite kräks och verkar som hon får lite uppstötningar då och då. :/

    Enligt neo kommer hon vänja sig men man får ta en dag i taget. Tycker det räcker med att vi inte kan lägga henne ifrån oss och sover i skift.. :/

  • FCBJ

    Vi har fått göra ett uppehåll i järnet då dottern inte bajsade på flera dagar och hade jätteont och krystade utan att det kom ut något. Ger henne laktulos just nu. Igår kom det bajs så vi lär nog få starta igång järnet igen snart. De sa att när vi kör igång igen så ska vi sprida ut järnet över dagen. Dvs inte ge flera droppar på en gång utan en droppe i taget.

  • Mercurialis

    Inget av mina barn fick biverkningar av Niferex.


    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
Svar på tråden Fråga till er som ger/gett järntillskott till erat barn