• Anonym (Trådstartaren)

    När är det för sent att bli gravid??

    Jag är 32 år och singel sedan ett par år tillbaka. Det biologiska klockan har börjat slå. Har ännu inte hittat rätt man att bilda familj med. Hur många år har jag på mig att bli gravid? Är det försent efter 35? Har ni några fina historier att bjuda på för att ingjuta lite hopp i mig? Känner mig så stressad.

    Att insemineras/ adoptera/ äggdonation är inget alternativ då jag är traditionell av mig och vill dela upplevelsen med en man.

  • Svar på tråden När är det för sent att bli gravid??
  • Anonym (Wildrat)

    Jag fick min första när jag var 35. Helt normal graviditet och en normal och frisk pojke. Nu är jag 38 och gravid igen. Ännu inga problem och alla tester ok. Faktum är att jag mår bättre som gravid än när jag inte är det. Kroppen funkar jättebra nu, det gör den inte annars.

  • Baktakt

    35 är inte någon magisk gräns för att inte kunna bli gravid. Det är en myt som baserar sig på 200 år gamla siffror där ingen hänsyn tagits till faktorer som avhållsamhet/preventiva metoder, tidigare barn, vilja - och faktisk oförmåga - att få barn osv. Den faktiska gränsen är inte så tvär som det påstås och kommer flera år senare.

    Har man svårt för att bli gravid, så har man, oavsett ålder, men över 50 % av problemet ligger hos mannen. Hur många män tror du oroar sig?

    www.thedailybeast.com/articles/2014/06/29/the-crumbling-post-35-pregnancy-myth.html

  • h0pe79

    Skönt att höra att jag inte är ensam att undra. Jag har passerat 35 och är livrädd att aldrig få bli mamma. Jag kanske inte kan men vill ändå få testa. Jag vill helst träffa någon men har bestämt mig att det funkar med donator med, även om det är galet läskigt :)

    Skönt att höra historier där 35-åringar å uppåt fått friska barn :D

  • Limaliie

    Jag skulle vilja påstå det där är så individuellt att det inte går att säga något om. Vissa är fertila väldigt länge och har enkelt att bli gravida, andra svårare trots yngre ålder.

    Är 31 och väntar första barnet som kommer om nån vecka, tog 2 år och en ivf att bli gravid med henne. (inga fel hittades)

    De flesta har dock inte jättesvårt att bli gravida runt 35. Men visst sjunker fertiliteten särskilt runt 38-40.

  • Anonym (Ingen vet)

    Alla jag känner som börjat efter 40 har fått två barn de allra flesta. Ingen är utan. Jag som började vid 37 kan inte få barn alls med egna ägg. Ingen vet i förväg m.a.o! Dessutom ändrar man sig på vägen om man verkligen vill ha barn och inte lyckas. Vi gick från tveksamhet ang. IVF till att nu göra vår 4.e ED.

  • meliess

    Personligen tycker jag att det är för sent efter 35. Finns säkert många som fått friska barn efter 35, men det finns verkligen många som fått barn som INTE är friska också.

  • McIris

    Min närmaste kompis fick dina barn vid 40 år och 43 år. Min mamma fick mig när hon var 44 år. Ingen har lidit av det!

  • glader

    Jag är 40 och gravid med mitt första barn, föder i november! Det är ett provrörsbarn men av vårt eget kött och blod
    Finns inga andra fel brukar man förr eller senare lyckas mellan 35 och 40.

    Så det är LUGNT

  • meliess
    McIris skrev 2014-07-27 19:33:17 följande:

    Min närmaste kompis fick dina barn vid 40 år och 43 år. Min mamma fick mig när hon var 44 år. Ingen har lidit av det!


    Ojdå. Det är verkligen sent! Tur att det gick bra, kunde gått riktigt fel.
  • Limaliie

    Fast SÅ stor risk är det inte med kromosomfel och annat vid 35-40 trots allt. Så att skriva att många fått barn som inte är friska är ju fel också. Det handlar om en liten procent även där.

Svar på tråden När är det för sent att bli gravid??