• Anonym (Rudbeck)

    Tagna fejkadliga namn - varför?

    Hej. Många med sson-namn byter bort dessa vid till exempel giftermål men även "till vardags". Ganska populärt är det att ta namnet ifrån utdöda adelsätter eller att ta ett eget "adelsklingande" som Ekenskiöld.

    Hur tänker ni som tar dessa namn? Folk ser ju att det inte är riktiga adelsnamn. Dessutom, inte ens lönt att försöka om man heter Jimmy, Maggan, Cassandra, Robin och så vidare.

  • Svar på tråden Tagna fejkadliga namn - varför?
  • EttSuntLeverne

    Man får inte ta gamla utdöda släktnamn om man inte har egna band till släkten i fråga.

  • Anonym (M von M)

    Fånigt. Särskilt eftersom det är så lätt att genomskåda... Jag kan förstå att man inte vill heta Johansson som hälften av alla andra tjommar i landet, men byt till något originellt då istället för att försöka köpa dig klass du uppenbarligen inte har.

  • MallaL

    Man kanske bara tycker att de är vackra? Alla adliga namn är ju också tagna och påhittade någon gång...Fast jag håller med om att Jimmy Ekenskiöld låter lite "kultur-cossover". Men de adliga namn som en gång funnits får man väl inte ta hur som helst?

  • Anonym (Rudbeck)
    EttSuntLeverne skrev 2014-07-27 18:06:44 följande:

    Man får inte ta gamla utdöda släktnamn om man inte har egna band till släkten i fråga.


    Jo det får man. Om adelssläkten inte anses som "allmänt känt" samt inte burits de senaste 100 åren.

    Stiernkors är ett exempel på utdöd adel som någon tagit.
  • EttSuntLeverne
    Anonym (Rudbeck) skrev 2014-07-27 18:09:55 följande:

    Jo det får man. Om adelssläkten inte anses som "allmänt känt" samt inte burits de senaste 100 åren.

    Stiernkors är ett exempel på utdöd adel som någon tagit.


    Är det så?

    Fan va illa isåfall!
  • Anonym (Rudbeck)
    Anonym (Rudbeck) skrev 2014-07-27 18:09:55 följande:

    Jo det får man. Om adelssläkten inte anses som "allmänt känt" samt inte burits de senaste 100 åren.

    Stiernkors är ett exempel på utdöd adel som någon tagit.


    Oj nu blev meningsuppbyggnaden skev, sitter på mobilen, men jag antar att ni förstår.
  • Anonym (Rudbeck)
    EttSuntLeverne skrev 2014-07-27 18:13:39 följande:

    Är det så?

    Fan va illa isåfall!


    Så är det, de kränkta gubbarna i Riddarhuset överklagar varje sådant namnbyte, men de flesta går igenom.
  • Kpax

    Jag och min sambo brukar skämta om att byta till absurda adelsklingande namn. Typ Silfverstolpe, von Tofsengrip och liknande. Håller med om att det är fånigt, och det är rätt dåligt att vilken trashig sunkpelle som helst kan ta ett gammalt adelsnamn, det trodde jag inte!

  • Anonym (Rudbeck)
    Kpax skrev 2014-07-27 18:18:01 följande:

    Jag och min sambo brukar skämta om att byta till absurda adelsklingande namn. Typ Silfverstolpe, von Tofsengrip och liknande. Håller med om att det är fånigt, och det är rätt dåligt att vilken trashig sunkpelle som helst kan ta ett gammalt adelsnamn, det trodde jag inte!


    Man kan inte använda sig av prefix, dessa är fortfarande reserverade för adeln. (Von, af, du)
  • Anonym (von Stjärtspinga)

    Adel, sunkpelle, klass?
    Vilket århundrade lever ni i?

Svar på tråden Tagna fejkadliga namn - varför?