• Anonym (förvirrad)

    I behov av goda råd

    Jag är gravid med min sambo. Jag är totalt kluven. Jag vet att detta är mitt beslut. Men jag skulle vilja höra vad andra skulle göra i min situation.
    - jag och min sambo har varit tillsammans i ca två år och flyttade för 3 månader sedan in i en andrahandslägenhet, en etta.
    - jag jobbar heltid och har planer på att börja studera nästa höst.
    - sambon studerar heltid på komvux och jobbar extra på ica även han planerar på att studera på universitetet snart.
    - jag är 23 han 26

    Det är det jag kommer på, jag vill behålla men situation känns inte optimal. Men sambon vill göra abort. Det känns som att min och hans familj skullr bli besvikna på oss om vi skaffa ett barn nu. Jag är rädd vad alla ska tänka och sambon. Jag vill ju respektera han med. Jag vill inte föra ett oönskat barn till världen.

    Vad hade du gjort i min sitts?

  • Svar på tråden I behov av goda råd
  • Anonym (hm)

    Ingen skall råda dig alls egentligen för detta är ju en fråga upp till din sambo och kanske framförallt dig att ta ställning till. Men du lägger ju fram flera vettiga argument för att göra en abort och min personliga ståndpunkt är att en abort är det enda vettiga i detta läget. Dessutom är ni unga båda två och har tiden framför er och kanske vill hinna med lite annat innan ni lutar er tillbaka. Det är ju verkligen olägligt i livet just nu. Men som sagt det är ju upp till dig själv att besluta om.

  • Anonym (Ditt beslut)

    Jag tror det är viktigt att prata ihop dig med sambon.. Ta del av hans tankar och funderingar, och han av dina. Era familjer och släktingar ska enligt mig inte ha någonting med saken att göra. Detta är erat beslut. Du ska lyssna på din sambo, men därefter är det ditt beslut, och du ska göra det som känns bäst för dig.

    Jag blev gravid för ett par veckor sedan. Är 22 och sambon 26. Vi bor i en 2a, första handskontrakt i Sthlm. Han är heltidsarbetande med fast jobb och jag studerar på distans. Jag lyssnade mycket på honom som var väldigt kluven och ville väl helst att vi skulle göra abort. Jag bestämde mig dock ganska fort att så inte skulle bli fallet. När han väl började sätta in dig i situationen och tänka annorlunda så blev han faktiskt helt till sig. Det var han som ringde till mvc, kikade på grejer, kollade upp info om ledighet etc. Tyvärr fick jag missfall kort därpå, vilket vi båda blev väldigt ledsna för, men nu är vi fast beslutna om att bli föräldrar, och "bakar på" :)

Svar på tråden I behov av goda råd