• Anonym (suck..)

    svärmor tror hon bestämmer över min dotter

    Jag ska försöka fatta mig kort, skriver från mobilen så ber om ursäkt om det blir slarv i texten.
    Har en Svärmor from hell! Jag och min sambo har en dotter på 6 månader. Och så fort Svärmor kommer på besök så blir jag galen. Hon verkar tro att vi är helt inkompetentan, hon försöker bestämma allt! Blöjbyten, matning, hygien, hur och när min bebbe ska sova. Hon kan slänga ur sig kommentarer som tex " ni kan inte lämna henne själv på skötbordet" " hon måste ligga på mage och sova" " ni måste klippa hennes naglar " " nu blir hon för varm/kall i vagnen" ja det tar aldrig slut. Men HALLÅ?? Varför skulle vi lämna henne själv på skötbordet, nej hon ska inte alls ligga på mage och sova osv osv.
    Har tagit allt med en nypa salt men nu är gränsen nådd.
    Det började för ca 3 veckor sedan när vi var på besök hos henne. Jag gick på toa och min sambo hjälpte min svärfar med något praktiskt. Så Svärmor höll i min dotter. När jag kommer tillbaka från toaletten så sitter Svärmor och proppar i mitt spädbarn vanlig yoghurt full med massa socker och skit. Dessutom inte ekologisk som vi bara kör hemma. Och slänger ut sig en kommentar " hon får inte tillräckligt från ditt bröst" då jag snabbt sa" hon följer sin kurva alldeles utmärkt och växer precis som hon ska" tog min dotter från henne och gick till min sambo.
    Och för en vecka sedan reste vi till Norge med svärföräldrarna för att träffa min sambos farmor och farfar. Och när jag och min sambo inte var med så hann hon ge min dotter yoghurt, vattenmelon, glass(?!), och grädde. Min sambos bror berättade detta för oss och jag kände bara hur ilsken jag höll på att bli. Man ger inte någon annans spädbarn massa glass och skit utan att fråga föräldrarna.
    Slänger ut sig en kommentar " hon får inte tillräckligt av dig, hon växer inte som hon ska, det är bullshit det bvc säger . Jag har 4 barn själv själv och så här ska det inte gå till"
    Åhhh blir galen jag bara tänker på kärringen. Plus att så fort jag ammar mitt barn så ska Svärmor ställa sig och glo och distraherad mitt barn när hon äter. När jag gör välling och hon inte vill ha så sliter Svärmor mitt barn ur min famn och försöker tvingaci henne vällingen. När jag då tar tillbaka mitt barn och säger tydligt att det är bara jag och pappan som ska mata vårat barn för att det är våran gos stund med henne.
    När hon är ledsen och jag tröstar henne så hör man Svärmor i bakgrunden " vad är det som händer, kan hon inte trösta henne?"

    Vi hr försökt prata md henne om detta att det är vårt barn, våra regler, våra rutiner som gäller. Men det går inte in i hennes skalle!!

    Hur får jag kärringen atr ta ett steg tillbaka?

  • Svar på tråden svärmor tror hon bestämmer över min dotter
  • Tecum

    Är det hennes första barnbarn? Det låter som att hon är så ivrig och förtjust i farmorsrollen att hon inte kan hejda sig. Snarare än att hon tycker att ni gör fel. Tydligen är det hon som säger var skåpet ska stå i relationen och kanske på jobbet också.

    Svårt läge men ni måste vara eniga och tydliga, "så här gör vi och det gäller". Att hon påstår att småbarn ska ligga på mage visar att hon inte har koll. Det sa man från BVC till oss på 80-talet och vi lydde förstås. Huh,det visade sig vara helt fel, tur att ungarna överlevde...

  • Anonym (Herregud !)

    Men herregud varför säger du inte ifrån? Tycker det är ditt fel för att du inte säger ifrån och är tydligt om att detta inte är

    Ok! Kan hon inte acceptera det ja då får ni väl bryta kontakten med henne ! Har själv en sån svärmor och jag blev galen så jag sa till och hon kunde inte acceptera det så jag sa upp kontakten!

  • Anonym (suck..)
    Anonym (Herregud !) skrev 2014-07-27 21:38:09 följande:

    Men herregud varför säger du inte ifrån? Tycker det är ditt fel för att du inte säger ifrån och är tydligt om att detta inte är

    Ok! Kan hon inte acceptera det ja då får ni väl bryta kontakten med henne ! Har själv en sån svärmor och jag blev galen så jag sa till och hon kunde inte acceptera det så jag sa upp kontakten!


    Fast jag har ju sagt i från flera gånger.. Men hon är ju så otroligt trög. Får bli till att skära ner på umgänge
  • Anonym (suck..)
    Tecum skrev 2014-07-27 21:18:03 följande:

    Är det hennes första barnbarn? Det låter som att hon är så ivrig och förtjust i farmorsrollen att hon inte kan hejda sig. Snarare än att hon tycker att ni gör fel. Tydligen är det hon som säger var skåpet ska stå i relationen och kanske på jobbet också.

    Svårt läge men ni måste vara eniga och tydliga, "så här gör vi och det gäller". Att hon påstår att småbarn ska ligga på mage visar att hon inte har koll. Det sa man från BVC till oss på 80-talet och vi lydde förstås. Huh,det visade sig vara helt fel, tur att ungarna överlevde...


    Det är hennes första barnbarn, men det känns som att hon försöker ta mamma rollen. Hum..
  • Anonym (suck..)
    Korpen skrev 2014-07-27 21:16:30 följande:

    Be din make prata med sin mamma, kanske det blir bättre då?


    Han har pratat med henne flera gånger om detta. Men helt utan resultat. Känner mig alltid så kränkt när svärmor är i farten. Så nu tar jag ett stort steg tillbaka.
  • Anonym (Jjjj)
    Myling skrev 2014-07-27 21:40:18 följande:

    Det där låter hopplöst, skär ner på umgänget till ett minimum.


    Håller med.
  • Anonym (jobbigt!)

    Men fy vad jobbigt det låter! Helt oacceptabelt. Hon försöker säkert vara hjälpsam och stöttande, men det blir bara för mycket.

    Jag skulle prova en sista gång att prata med henne ordentligt. Sätta sig ned i lugn och ro och tala om vad ni upplever som störande. Visa att ni förstår att hon vill vara snäll, men samtidigt vara supertydliga med vad som inte fungerar och hur ni vill att det ska vara istället. Det räcker inte att ge hintar, utan det gäller att vara tydlig och exakt. 

    Vägrar hon trots detta att lyssna så tycker jag att ni kan dra ned på umgänget med henne. Bäst är ju dock att tala om att detta är en konsekvens av att hon inte lyssnar på vad ni säger. 

Svar på tråden svärmor tror hon bestämmer över min dotter