• Anonym (Rädsla obefogad ?)

    Ebolasmitta utom ko ntroll ! Panepedemi ? Det här skrämmer mig !

    Ebola smittan är utom kontroll ! Det här skrämmer mig. Kommer svenska myndigheter att agera? När och  hur?

    90 % dödlighet..

    http://www.dn.se/nyheter/varlden/ebola-smittan-sprider-sig/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-28 18:54
    Jag googlade lite om Ebola och hittade dessa länkar. Jag förstår inte en del "läkarspråk" dvs vad en del ord betyder och vad som menas.
    Det går tydligen att testa om man ev har Ebola då Liberia nu har infört det.

    omni.se/topic/5fac6bd8-75b0-4478-8d30-0a9964816ab1/4b3161d2-6a6a-45d6-8762-94163ce7a0f3

    Jag kan ju tycka att de människor som reser direkt ifrån riskområden borde testa då det verkar som om inkubationstiden är relativt lång. Vad jag förstår smittar det via kroppsvätskor (saliv, nysningar, hostningar). Förhoppningsvis är väl risken för en global epidemi liten. Men det är lätt att "måla faan på väggen ibland".

    www.lakareutangranser.se/ebola-0

    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=5830775

    www.internetmedicin.se/page.aspx

    www.folkhalsomyndigheten.se/amnesomraden/beredskap/utbrott/ebola-vastafrika-2014/

    www.folkhalsomyndigheten.se/documents/beredskap/biosakerhet/sakerhetsblad-ebolavirus.pdf

    www.aftonbladet.se/halsa/article15788582.ab

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-30 17:16
    EU satsar pengar på att minimera smittspridningen.

    www.expressen.se/nyheter/varningen-ebola-kan-spridas-till-europa/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-30 21:32
    Jag vet.. man ska inte läsa den här typen av artiklar. Jag vill bli lugnad och hoppas verkligen att andra fakta stämmer bättre att det inte smittar så lätt.

    www.aftonbladet.se/nyheter/article19287523.ab

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-08-01 22:36
    Statepidemiolog Anders Tegnell vid Folkhälsomyndigheten reder ut frågetecknen runt viruset.

    www.dn.se/nyheter/varlden/experten-det-ar-en-valdigt-valdsam-sjukdom/

  • Svar på tråden Ebolasmitta utom ko ntroll ! Panepedemi ? Det här skrämmer mig !
  • Anonym (hm)

    Alltid viss nyhetstorka nu på semestern och vips åker Ebola eller annan farsot in i tidningen. Men visst vårt nya resemönster där vi flyttar oss snabbt från kontinent till kontinent innebär förstås risker. Jag tror dock att smittskyddsmyndigheter har hygglig koll och beredskap om det skulle sprida sig. Men pandemier har ju blossat upp förr och förr eller senare slår något till igen.

    Se bara på Spanska sjukan en slags influensa som blev en jätte epedemi  på 1910-talet.

  • Anonym (Lea)

    Det skrämmer även mig. Vi pratade om det för några dagar sedan om vad som kan hända om en smittad person rymmer från sjukhus eller om en smittad åker med i ett flygplan. Och nu har både rymningen och den smittade flygplansresenären inträffat. Läskigt!

  • Anonym (8)

    Ja 90% dödlighet ja men risken att bli smittad är väldigt låg, fast man är i samma rum som en med ebola så är det inte 100% säkert att man får det, det sprider sig inte som en löpeld,  Det finns misstänkta fall i Europa men som det ser ut nu är smittan utanför Europa. 

    Så du kan va lugn.. :) ett par år till.

  • Anonym (Sanering)

    Det är väl naturens sätt att sanera. Att det sprider sig är inte alls negativt om man tänker på planetens bästa. 

    Jag är helt övertygad om att en enorm pandemi kommer att bli slutet för mänskligheten och början på ett tillfrisknande av jordens olika ekosystem som människan har förstört.

  • Anonym (Lea)
    Anonym (8) skrev 2014-07-27 22:05:29 följande:

    Ja 90% dödlighet ja men risken att bli smittad är väldigt låg, fast man är i samma rum som en med ebola så är det inte 100% säkert att man får det, det sprider sig inte som en löpeld,  Det finns misstänkta fall i Europa men som det ser ut nu är smittan utanför Europa. 

    Så du kan va lugn.. :) ett par år till.


    Det är väl just det att det nyligen har dött flera (var det 3 st?) sjuksköterskor och att en läkare är smittad samt att en smittad person kunde flyga från ett afrikanskt land till ett annat som skrämmer. Dvs att sjukvårdspersonal har smittats och att smittan kan ha spridits till ett nytt land pga en smittad flygpassagerare.
  • Anonym (Rädsla obefogad ?)

    Jag tror tyvärr inte på teorin om nyhetstorka. Det finns ju åskilliga katastrofer/krig att rapportera om.

    Snarare tvärtom att den här typen av information försvinner i massan av andra händelser. En tragedi för de människor och deras familjer som drabbat, även sjuvårdspersonal har ju avlidit.

    Och att inte skriva mer om det är väl ett sätt att inte skapa en panik Såsom det var med svininfluensan. Hoppas inte att myndigheterna inte blir rädda för att agera då det kom kritik mot agerandet tidigare.

  • Anonym (hm)

    Jag är nog mer rädd för ett muterat fågelvirus än ebola. Ebola risken är nu känd och bryter oftast ut i väldigt isolerade områden men vårt resemönster av idag oroar mig mycket.
    Myndigheterna är inte rädda för att agera trots allt klarade de flesta svininfluensa vaccinet utan men. Några faller alltid offer tyvärr.
    Jag tror mest på nyhetstorkan nu, om inte annat säljs lite extra lösnummer.

  • Anonym (öppna gränser)

    Vi har ju öppnat gränserna så risken finns att någon med ebola kan komma in i sverige.

Svar på tråden Ebolasmitta utom ko ntroll ! Panepedemi ? Det här skrämmer mig !